Hej, jag e sjukgymnaststudent, kanske kan hjälpa dig något. Var på foten gör det ont?
Har du dåliga skor?
Det är aldrig bra att överbelasta, smärta är en signal om att något är fel. Samtidigt ska man alltid försöka hålla sig fysiskt aktiv. Är det fotvalven du har problem med så bör du skaffa inlägg i dina skor, och skor med bra dämpning.
Om du inte brukar löpa kanske du stegrat intensiteten för snabbt. Kroppen tycker om när man stegrar intensiteten på träningen, det är bra att vänja sig vid ny sorts belastning.
Har du någon gammal skada som kan börja spöka nu? Eller kan du associera smärtan till något speciellt som hänt, typ att du trmapat snett? Det kan vara väldigt bra om du går till en sjukgymnast som kan kolla på foten.
Det är inte bra för kroppen om du lägger av med att träna. Om det visar sig att dina fötter helt enkelt inte klarar av löpning, kanske på grund av hur foten ser ut anatomiskt, eller så, så försök att hitta någon annan träningsform som inte belastar fötterna lika mycket. Spinning kanske kan vara ett alternativ.
Som jag skrev i början, jag är STUDENT och är INTE legitimerad än. Så uppsök en färdig sjukgymnast och problemen håller i sig!
Lycka till!!