• Sara7

Ont i foten!

Hej alla!
    Jag har en liten fråga som jag hoppas nån här kan svara på!
    Jag har börjat träna för nån månads sen och började köra löpning för ett tag sen. I fredags sprang jag, gick jättebra. Men efter ett tag började mina fötter göra ont. Särskilt den högra. Dum som jag va slutade jag inte springa. Nu gör den svin ont och är svullen ännu. Har nån mer överansträngt sitt ledband? Hur länge kan det ta att bli bra? Vad kan jag göra för att det ska bli bättre?

• Svar på tråden Ont i foten!
  • *Lilla M*

Hej, jag e sjukgymnaststudent, kanske kan hjälpa dig något. Var på foten gör det ont?
    Har du dåliga skor?

Det är aldrig bra att överbelasta, smärta är en signal om att något är fel. Samtidigt ska man alltid försöka hålla sig fysiskt aktiv. Är det fotvalven du har problem med så bör du skaffa inlägg i dina skor, och skor med bra dämpning.

Om du inte brukar löpa kanske du stegrat intensiteten för snabbt. Kroppen tycker om när man stegrar intensiteten på träningen, det är bra att vänja sig vid ny sorts belastning.

Har du någon gammal skada som kan börja spöka nu? Eller kan du associera smärtan till något speciellt som hänt, typ att du trmapat snett? Det kan vara väldigt bra om du går till en sjukgymnast som kan kolla på foten.

Det är inte bra för kroppen om du lägger av med att träna. Om det visar sig att dina fötter helt enkelt inte klarar av löpning, kanske på grund av hur foten ser ut anatomiskt, eller så, så försök att hitta någon annan träningsform som inte belastar fötterna lika mycket. Spinning kanske kan vara ett alternativ.

Som jag skrev i början, jag är STUDENT och är INTE legitimerad än. Så uppsök en färdig sjukgymnast och problemen håller i sig!

Lycka till!!

• *Lilla M*

Svullnaden bör du få ner fortast möjligt. Ha foten i högläge ibland. Sätt ett bandage på som kompression, det motverkar svullnad. Gör kraftiga "pumprörelser" med fötterna och rör i alla leder.
    Ta smärtlindrande om det behövs. En gel kan fungera bra.

• Sara7

Tack för ditt svar!!!

Foten gör fortfarande ont, tar smärtslillande och håller den högt hela tiden. Men det har börjat lägga sig långsamt långsamt. Tror det kan vara en gammal skada som du skrev från när jag var tonåring, så det är nog inte så bra att springa som jag gjorde. Började nog alldeles för hårt på en gång! Blir den inte bra på ytterligare en vecka går jag till läkare tänkte jag.

Man lär sej av sina misstag! :)

Svar på tråden Ont i foten!