• hallonsoda

OT: Någon som är fastighetmäklare?

Hej!
    Jag undrar om det är någon här på BT som är lr vet något om yrket som fastighetsmäklare? Det jag funderar mest över är normallönen för en nyutbildad mäklare och lönen för någon som jobbat några år?

Jag har letat på nätet efter information men jag har inte hittat någonting:/

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden OT: Någon som är fastighetmäklare?
  • Engäst

Har en bonussyster som jobbar som fmäklare. Hon kanske haft otur, men det verkar vara en otroligt pengajagande, övertid, obekväma tider och ska man göra stora pengar ska man tydligen joba i Sthlms innerstad eller liknande.

• hallonsoda

Engäst

Tack för ditt svar!
    Du vet inte hur mkt lönen brukar ligga på? på ett ungefär bara, jag har ingen aning själv nämligen. Jobbar din bonussyster i en väldigt liten stad?

• Engäst

Bonussyster jobbar i Sthlm. Hennes ingångslön är patetiskt liten...typ 10 000, resten är provision och alltså en hel del press. Nu kan hon hamnat på en väldigt dålig firma!

• Mitt hjärta är hemma

Håller på att sälja en lgh. Mäklaren tar då 5% = en hemskans massa pengar. Jag antar att mäklaren själv får det mesta av denna provision?

Den mäklaren jag anlitat verkar jobba dygnet runt.

• Fiafria?

Jag har jobbat på ett mäklarkontor, men inte som mäklare.

Det finns ungefär lika många lönevarianter som det finns mäklare, allt från fast månadslön till enbart provision. Men i princip hänger lönen väldigt mycket ihop med hur bra man säljer, så området är viktigt. Och går priserna ner och efterfråga minskar, blir ju lönen därefter.

Mäklare jobbar som mest när andra är lediga, alltså kvällar och helger. Något att tänka på...

Mitt hjärta är hemma

Nej, om mäklaren är anställd, dvs. inte driver egen firma, får han eller hon inte det mesta av pengarna. Arbetsgivaren måste ju betala lokaler, material, försäkringar,arbetsgivaravgift m.m. Och driver han eget, är det ju han som får stå för detta.

• korall