• hallonsoda

OT: Någon som är fastighetmäklare?

Hej!
    Jag undrar om det är någon här på BT som är lr vet något om yrket som fastighetsmäklare? Det jag funderar mest över är normallönen för en nyutbildad mäklare och lönen för någon som jobbat några år?

Jag har letat på nätet efter information men jag har inte hittat någonting:/

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden OT: Någon som är fastighetmäklare?
  • Engäst

Har en bonussyster som jobbar som fmäklare. Hon kanske haft otur, men det verkar vara en otroligt pengajagande, övertid, obekväma tider och ska man göra stora pengar ska man tydligen joba i Sthlms innerstad eller liknande.

• hallonsoda

Engäst

Tack för ditt svar!
    Du vet inte hur mkt lönen brukar ligga på? på ett ungefär bara, jag har ingen aning själv nämligen. Jobbar din bonussyster i en väldigt liten stad?

• Engäst

Bonussyster jobbar i Sthlm. Hennes ingångslön är patetiskt liten...typ 10 000, resten är provision och alltså en hel del press. Nu kan hon hamnat på en väldigt dålig firma!

• Mitt hjärta är hemma

Håller på att sälja en lgh. Mäklaren tar då 5% = en hemskans massa pengar. Jag antar att mäklaren själv får det mesta av denna provision?

Den mäklaren jag anlitat verkar jobba dygnet runt.

• Fiafria?

Jag har jobbat på ett mäklarkontor, men inte som mäklare.

Det finns ungefär lika många lönevarianter som det finns mäklare, allt från fast månadslön till enbart provision. Men i princip hänger lönen väldigt mycket ihop med hur bra man säljer, så området är viktigt. Och går priserna ner och efterfråga minskar, blir ju lönen därefter.

Mäklare jobbar som mest när andra är lediga, alltså kvällar och helger. Något att tänka på...

Mitt hjärta är hemma

Nej, om mäklaren är anställd, dvs. inte driver egen firma, får han eller hon inte det mesta av pengarna. Arbetsgivaren måste ju betala lokaler, material, försäkringar,arbetsgivaravgift m.m. Och driver han eget, är det ju han som får stå för detta.

• korall

har hört någonstans att mäklare får ungefär 10% av mäklararvodet i provision. Och det är ju efter att arbetgivaravgift, skatter etc är betalda.

• Pepparmyntan

Korall,

Det tycker jag låter rimligare än att mäklaren skulle få det mesta av det totala mäklararvodet vid en försäljning.

• Februarifjäril

Jag arbetar som mäklare. Min erfarenhet är om jag tittar på de kollegor (fd kurskamrater) jag har runt om på olika kontor inklusive mig själv, att vi arbetar endast på provision dvs utan grundlön. Som anställd ligger provisionssatsen normalt mellan 24-30% på det totala arvodet för försäljningen dvs ex 24% av de 5%-en som beräknas på försäljningspriset. Har man ändå en grundlön, brukar provisionssatsen vara något lägre. Det är lite olika från företag till företag, vad man kommer överens om. Kör man eget som en del gör inom mäklarfirman har man högre procentsats ex 50% men får som det sagts ovan stå för div avgifter som sociala och arbetsgivaravgifter men oftast även annonsering mm. En nyexad mäklare behöver jobba några år för att jobba upp en kundkrets åtminstone utanför storstäderna. På större orter kan de vara lättare att få in "objekt" men också tuffare med konkurrensen. Som etablerad mäklare lever man vidare på tidigare relationer, som byggts upp under åren, förtroende är viktigt i branschen för att bli framgångsrik.
    En mäklares inkomst är väldigt beroende av den enskildes personens prestation och drivkraft men också marknadsläget. Men den som vill kan givetvis tjäna pengar men då på bekostnad av annat som t ex familj, fritid och semester osv.
    Jag skulle vilja säga att det är en tuff men väldigt givande och fartfylld bransch. Absolut INTE lättförtjänta pengar, vi jobbar stenhårt. Jag har aldrig någonsin arbetat så mycket eller hårt på mina tidigare arbeten, men det är värt varenda timme jag lägger ner. Det är ett privilegium att få vara en del av en av de största händelserna (förutom barn och bröllop i människors liv.
    Om du funderar på yrket kan jag bara önska dig lycka till och välkommen!

Svar på tråden OT: Någon som är fastighetmäklare?