• chiqitita

Funderar over spiral men radd for att det gor ont!

Min doktor vill nu inte att jag tar nagra hormoner alls for att se om mitt blodtryck gar ner. Jag ska nu sluta med p piller och se om det hjalper. Sa det far bli kondom i tva manader. Men sen funderar jag over spiral som ett alternativ til p piller. Men jag har valdigt lag smartgrans och har last att det gor ont att satta in den. Stammer detta? Och gor det ondare om man inte har fott barn?? Bloder man sen i ett par manader innan man vanjer sig?? Det verkar ju inte heller roligt. Men sen kanner man val inte av spiralen hoppas jag? Maste man standigt kanna efter dom dar tradarna for att vara saker pa att den sitter pa plats??? Manga fragor som jag hoppas kunna fa lite svar pa. TACK!

• Svar på tråden Funderar over spiral men radd for att det gor ont!
  • Lins

Glömde säga...... Själva insättandet var väl inte direkt supermysigt, men det går så fort och det känns som molande menskvärk. Ta ipren innan som är muskelavslappnade så ska du se att det går bra!
    När det gäller trådarna så har jag inte tittat/kännt efter dom. Jag tar för givet att allt sitter där det ska. Ska fråga lite mer när jag kommer på efterkontrollen.
    Blir det hormon eller kopparspiral?
    Lycka till!

• tattar-Emma

chiqitta

Kopparspiralen borde inte kunna ändra på blödningarna så mycket som Lins hormonspiral gjorde. Den stör ju inte själva cykeln utan gör bara att det kommer mer blod. Hormonspiralen däremot skapar ju precis som minipiller en konstgjord menscykel, som kan konstra i början.

• chiqitita

Där tog du ju upp något som jag inte ens har tänkt på! Det har du nog rätt i. För min del måste det bli hormonfritt och därför blir det då en kopparspiral. Vad skönt om du har rätt när det gäller blödningarna! Tack för tipset

• Lins

Som det står på bipacksedeln så är en vanlig biverkning i början rikliga blödningar, mensvärk mm. Oftast så försvinner mensen helt efter ett tag och jag hoppas verkligen att det blir så!
    Detta gäller hormonspiralen,

• Ny koppar

Satte in en kopparspiral för lite mer än en vecka sedan. Tycker att mina flytningar luktar lite metall nu. Någon annan som känner igen sig? Kommer det att göra det nu 5 år framåt eller är det bara i början? Är det någon som har kopparsporal som inte har fått rikligare mens?

• tattar-Emma

Ny koppar

Jag hade också "roliga" flytningar i början men det är som vanligt nu. Har mer mens än innan, men inte så mycket som jag hade när spiralen var ny, det har lugnat ner sig lite.

• Pomodoro

Valdigt plotslig mensvark skulle jag beskriva det som, mer som hogsta grad av obehag an som smarta...

• Miss Em

Har hormonspiral och det gjorde svin ont att satta in forsta gangen (har inte fott barn och undrar om den gick in ratt).

Andra gangen hade jag en annan lakare och de gav lokal bedoving. Kandes knapt nagon ting och gick supersnabt. Sa du kan ju alltid be om det.

Satte in den for att moverka riklig mens och har nu ingen alls vilket ar super!

• lingon1

är det någon som märkt om kopparspiralen påverkar sexlivet på något sätt?
    någon nämnde att man blir öm t ex. känns det då när man har sex?

• Pomodoro

Na, alltsa kopparspiralen verkar ju valdigt lokalt. Ont gjorde det nar spiralen sattes, in men det gick over valdigt fort.Tradarna skall inte kannas for mannen, men om de ar for langa kan de "trimmas". Jag ar en kopparspiral-supporter. Har provat mycket i p-medel-vag och spiralen fungerar bast for mig. Jag hade inte fatt barn innan.
    For mig har mensvarken helt upphort, daremot far jag langre mens (ca 8-9 dagar), men inte sa kraftig. Jag har 3-4 dagars "formens", innan den vanliga mensen satter igang.

• tattar-Emma

Jag nämnde nog öm, men det var alltså i början, de första veckorna. Så här tre år senare känns det ingenting.

Svar på tråden Funderar over spiral men radd for att det gor ont!