• Chokladtårtan

Sterilisering

Någon här som inte har några barn, som har gjort en sterilisering? Var det svårt för er att få igenom en?

Jag önskar att jag var steril så mycket, det är fruktansvärt att vara fertil:(

• Svar på tråden Sterilisering
  • Kagura

Men om man inte har barn, så är det ju jättesvårt att få det att gå igenom. De vill verkligen inte sterilisera en kvinna utan barn, det verkar vara fel att inte vilja bli gravid, någonsin.

Att behöva hålla på med en massa preventivmedel, som får en att må dåligt, det är väldigt jobbigt. Man får ju inte ut något av att vara fertil heller.

• snuttungen

Jag tror inte de tycker att det är något fel att inte vilja ha barn om man är kvinna, de vill nog bara att man ska vara helt totalt 1000% säker eftersom det inte går att ångra sig efteråt. Och det är ett stort steg att ta. Chokladtårtan, tänk mycket mycket noga efter vad du vill! Jag tycker att det är okej att inte vilja ha barn, men du måste vara helt säker. Jag hade en väninna som när hon var 30 var helt 100 på att hon aldrig ville ha några barn, men vilka vändningar livet kan ta. Idag, 10 år senare, har hon 2 småkillar och säger själv att hon inte förstår varför hon inte ville ha barn förut. Och då var det ändå något som hon var helt säker på att hon skulle stå fast vid resten av sitt liv. Så tänk tänk tänk innan du fattar ett så livsavgörande beslut! Kram på dig.

• Kagura

snuttungen

Men om man skaffar barn, så kan man inte vara säker på att man vill ha dem resten av sitt liv, och det gör folk till höger och vänster. Av någon anledning så idiotförklaras man om man inte vill bli gravid och föda barn.

Även om jag steriliserar mig, så kan jag skaffa barn om jag vill det senare. Det är gravid jag inte vill bli, under några omständigheter.

• snuttungen

Kagura,

Jag skulle aldrig idiotförklara någon som inte vill ha barn, det är upp till var och en, men jag vågar nog lova dig att den som har barn vill inte bli av med dem. Visst kan det kännas som att man skulle ge vad som helst för en dag i lugn och ro ibland, men inte vill man bli av med dem för alltid! Tro mig, jag är fembarnsmamma varav två änglabarn, och att förlora dessa två var den största katastrof jag någonsin varit med om.
    Men jag skulle aldrig kritisera någon som inte vill bli mamma, eller gravid. Jag kan dock hålla med dig om att det finns en tendens i samhället att kvinnor som inte vill ha barn betraktas som udda.
    Ha det gott.

• soomzy

Chokladtårtan:
    Förstår dig, önskar att jag också kunde göra det. Men jag får inte för min pojkvän. Ja, visst man kanske ändrar sig. Men det är mycket jobbigar att vara fertil än steril, är man steril så kan man ju adoptera. Men om man blir med barn så är det mycket svårare att göra abort!
    Dessutom är jag bara 21 och får inte göra det enligt lag!!

• deryn

Man kan gå till vårdcentral och där få remiss till en kvinnoklinik. Även om det står på vissa sajter att besök hos kurator krävs, så stämmer inte det, iaf inte i alla delar av landet. Du väntar dina ca 2 år i kö och sen görs ingreppet. Det är inga problem att få en sterilisering om man är barnlös och ung heller.

• picachu

men hur är det ens snubbe knipsar? Jag har förstått att det ingreppet är mindre komplicerad och dessutom återkalleligt. Har jag fel?
    Vad finns det för biverkningar av att sterilisera sig för män och kvinnor? Tycker att det är svårt att finna information annat än det som står att de sker i samrådan med kurator...

• pickolina

picachu
    Kvinna:
    Kan man ångra sig?

Du ska ha klart för dig att en sterilisering sannolikt utesluter dina möjligheter att få barn i framtiden. Du ska överväga, att även om du är 100 procent säker på ditt beslut idag, kan det hända saker i ditt liv som gör att du senare ångrar ditt beslut. Då är det kanske försent!

Det finns möjligheter att bli gravid och föda barn efter en ny operation eller en äggtransplantation. Det har dessvärre visat sig att det är svårare att få barn igen även om en operation eller annan typ av behandling har genomförts.

Man:
    Kan man ångra sig?

Du ska också ha klart för dig att sterilisering innebär ett farväl till möjligheten att senare få barn. I samband med detta bör du tänka på att även om du är 100 procent säker på ditt beslut idag, så kan det hända saker senare i livet som kan få dig att ångra ditt beslut. Men då är det för sent!

Visserligen kan man försöka att operera igen för att åter kunna få barn. Tyvärr visar det sig dock i praktiken att det endast är ett fåtal som lyckas få barn igen.

• pickolina

Sterilisering är en definitiv preventivmedelsmetod. Det gäller att vara säker på vad du vill, eftersom beslutet är oåterkalleligt när operationen väl är genomförd. I Sverige bör du ha fyllt 25 år för att få sterilisera sig. Om du fyllt 18, men inte 25, krävs ett särskilt tillstånd från Socialstyrelsen om du vill genomgå sterilisering. Innan du kan bli steriliserad måste en läkare göra en undersökning och en medicinsk bedömning. Om det finns medicinska eller andra hinder för operationen ska frågan avgöras av Socialstyrelsens nämnd för abort och steriliseringsärenden. Det är obligatoriskt att tala med en kurator innan man bestämmer sig för sterilisering.

• pickolina

Väntetiden varierar och är inte alls alltid 2år... Av vad jag hittade på nätet i alla fall. Där stod det att det kan variera mycket, mellan 4v-2år...

Hur som helst, vill man göra det så är det väl bara att kontakta läkare och se hur det går till och om man har möjlighet att göra det.

Personligen tycker jag att det kan vara dumt att ta det beslutet för tidigt i livet, då mycket förändras genom åren...även om man som ung inte alltid inser det... ;) Varför inte anv kopparspiral istället, under tiden.

Sterilisering är faktiskt inte heller 100%...

• Swing

Några tjejer här verkar verkligen inte vilja bli gravida eller ha barn och det respekterar jag!!
    Kom bara att tänka på storyn om paret som bestämde sig för att inte skaffa barn, och det var främst han som låg bakom det. Hon steriliserade sig. Några år senare lämnade han henne och skaffade barn med en annan kvinna.....
    Läste senare om en annan kvinna som inte ville hamna i den sitsen. Hon sa till mannen att det är OK med ett liv utan barn, men då är det DU som steriliserar dig. Smart!

• pickolina

Jag håller med, jag respekterar de som inte vill ha barn. Jag tror bara att det kan vara svårt att veta i ung ålder om det kommer förändras i framtiden eller ej. För många gör det ju det, även om det självklart inte gör det för alla...

• Kagura

Det finns inget bra preventivmedel för mig helt enkelt, som är hormonfritt.

• pickolina

Nej jag kan förstå er som vill sterilisera er. Jag tycker att preventivmedel är ett gissel, finns inga bra alternativ... Men jag är inte 100% säker på att jag inte vill ha barn, så för mig är sterilisering inte heller ett alternativ.. Men jag kan förstå er som känner att ni vet att ni ändå inte vill ha barn.

• lasposa

Låt mannen göra det istället......mkt lättare ingrepp.....

• maria****

Jag hade en gång en kollega som pga steriliseringen fick så ont vid mens att hon var tvungen att sjukskriva sig varje månad. Hon sa att om hon visste hur ont hon skulle få hade hon aldrig steriliserat sig..En liten tankeställare bara.

• maria****

"Det finns inget bra preventivmedel för mig helt enkelt, som är hormonfritt. "

- Har du provat p-dator?

• picachu

p-dator lär ju vara bra, men det är ju gansk dyrt att slänga fram 3000-4000 på en gång för såna :(

• pickolina

P-dator behöver inte vara dyrt. LadyComp kostar väl typ 5000:- men inte persona. Jag kan personligen inte anv en persona pga att jag har för lång cykel.... Men den kan ni ju kolla upp. Varit flera trådar om båda här på BT.

• sommar 1

Hej chokladtårtan!

Jag ska genomgå en sterilisering nu till våren.Jag fick prata med en barnmorska och en kurator, skriva på ett papper som sedan skickades till gynekologen. Man får vänta ca ett halvår i min kommun och det kostar 400kr.

Svar på tråden Sterilisering