• fes

Nu F** är det dax!

Har väntat länge nog nu, nu ska ja gå ner i vikt. Jag har träffat min älskade och bevisat för mig själv att jag duger tjock som smal men tro fan heller jag kommer stå som brud med 30 kg övervikt. 15-20 kg ska minst bort! Bye bye never wanna see ya ! Jag vill ha en underbar klänning och se fräch ut. Inte vara så svullen i ansiktet... de e nästan de värsta.

Jag börjar med Naturdiet idag, måste få en push och en motivationsglädje. Sedan tänkte jag smyga in på ViktVäktarnas linje.

Alla som har historier att berätta om viktnedgång ? Gärna succéer som ökar motivationen vill ja höra.

Må väl alla!
    Kram fes

• Svar på tråden Nu F** är det dax!
  • f.d. Svart brud

Min absolut svagaste punkt är blodsockret. Jag ser till att äta något var 3:e timme, så gör jag inget dumt och faller inte lika lätt för frestelser.

• burken

Hej!

Sist fick jag nästanintill skäll för att jag var för ivrig i min berätterlse, men kolla in:

www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m1885190.html

Jag är fortfaradande helnöjd, ha nu gått ner 12 kg på 10 veckor, det är 10:e veckan denna veckan (och vägning) så förhoppningsvis har det blivit något litet mer kilo.

Men det är egentligen helt oväsentligen för jag har verkligen fått ordning på mitt förhållande till mat. Det tar garanterat mer än 10 veckor, men det är ju 42 veckor kvar. Nu lever jag inte längre för att äta utan äter för att leva, precis som det skall vara.

Lycka till hur du än väljer att göra. Själv tror jag inte på några "metoder" med massa konstighter.

• ninjan

fes
    Ja, jag har ett par kilon jag vill ha bort. Inga överviktskilon, bara för att trimma till mej lite. Ca 5 kg ska jag ha bort.

• fes

f.d. Svart brud

Ja förstår att de e en grym hjälp, hade gärna haft en sköterska som hjälpte mig. Jag har aldrig tidigare sökt hjälp för min övervikt men har en vännina som gjort det och det tar ju en evighet att få hjälp....

• fes

burken

Jag gjorde någonting likande på mitt gym Pyramiden i Göteborg och det gav mig igenting. Ingen motivation och ingen ny kunskap som jag inte redan hade.
    De e ju kanon att det funkat för dig.

Men igentligen så är det ju ingen skillad på itrim och det jag tänkt göra själv ? Eller ?

• f.d. Svart brud

fes
    Jobbar i familjeföretaget och bl a eftersom både jag och min mor har kroniska skador, så har vi kostat på oss att anlita företagshälsovård för alla anställda i företaget. Det innebär att företaget betalar en årssumma för varje anställd och att vi får utnyttja företagshälsovården gratis, så mycket som vi behöver (gå gratis till läkare, ej uppföljande kontroller hos sköterska - det kostar).

Det innebär att vi inte bara är vårdtagare/patienter, utan även viktiga kunder. Så vi får bra vård utan köer. Vårdcentralerna där vi bor är p*ssdåliga, så det är skönt att kunna bli tagen på allvar.

Just sköterskedelen, att väga in mig, mäta blodtryck och gå på samtal/kostrådgivning är avgiftsbelagd med 80 kr på besök, men det går på högkostnadskortet.

• fes

f.d. Svart brud

If you dont mind me saying so: De e lyx !

Min vårdcentral är oxå sk** ! De har missat en bekants blodpropp bla. Och varje gång jag har varit där även för att min dotter varit sjuk har de påpekat att jag är överviktig. Kul va ?
    Jag har en övervikt på ca 30 kg. Väger typ 95 och är 166 cm lång.... Men trots det (ja kan vara i förnekelse) så är jag inte megastor. Ja menar ja får ju fortfarande plats i flygstolen.....

• burken

Fes:

Det är ju så väldigt svårt att säga för allt är indivduellt, kan bara prata utfifrån mina erfarenheter. Visst det är säkert så att det är likt det du har gjort själv, men det är samtidigt en kurs du går, där du en timme i veckan får massa kunskap och fetter, kolhydrater, motion etc etc. Sådant som jag trodde jag var expert på, vem som är överviktig vet inte allt om mat och fetter och vad som är bra och dåligt? Men fick massa aha-upplevelser. Samtidigt syns man och hörs. Det är inget snack om vikt! Bara det är helt underbart. Utan mer om hur man tyder innehållsförteckningarna på paket. Inget vägande och mätande av maten. De är väldigt luddiga när man frågar vad man skall äta för det "är" individuellt.

Det finns säkert massa olika varianter på denna metoden, som någon skrev tex på Pyramiden. Tjejerna på det Itrim jag går på är pärlor hela högen och jag får ett stort stöd och motivation av dem.

Tror dock att man i slutändan måste vara helt säker på vad det är man ger sig in på. Mitt mål har varit och är att få ett normalt förhållande till mat, kunna äta på MC-Donald då och då, drick öl, och allt annat men få bort mina tankar kring mat och även mitt behov av att äta hela tiden. Utöver det gå ner i vikt.

För mig blev det helt fel med vv till exempel. Säger inte att det är så för alla men för mig blev det ett hjärnspöke. Gick ner 20 kg! Men av någon anledning gav jag upp, kan ju ha varit för att jag hade cirka 20 kg kvar, hur som helst, efter det så satt allt räknande och alla "do och dont" i huvet i flera år. Häll på att bli galen till slut. Kände att jag var tvungen att göra något. Enda alternativet var för mig att se till att gå ner en gång för alla. Men hur? Fick nys om Itrim, valde mellan det och Reductil. VAr mycket skeptiskt till endera av det. Dock är ju detta en metod där man får många nycklar och faktiskt klara det helt själv! (Nästan iallafall)

Detta funkar för mig, men kanske inte för alla. Och glöm inte att det kan handla om så simpla saker som personkemi?

• fes

URSÄKTA MITT EGET AVHOPP PÅ TRÅDEN! MEN JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD! MIN DOTTER HAR BIVIT SJUK, URINVÄGSINFEKTION ANTAGLIEN, OCH JAG RINGDE VÅRDCENTRALEN HALV TIO OCH LÄMNADE MITT TELEFONNR. NU RINGDE DE OCH UNDRARDE VARFÖR JAG RINGDE SÅ SENT. ALLA AKUTTIDER ÄR SLUT FÖR MAN MÅSTE RINGA 5 I 8. HUR SJUTTON SKA JAG VETA DET, JAG ÄR ALDRIG SJUK, INTE MIN DOTTER HELLER *PEPPAR PEPPAR TA I TRÄ*

Å HON PRATADE MED MIG SOM OM JAG INTE FATTADE SVENSKA.... UPPRPEPADE SIG OCH ÅÅÅÅÅ VAD IRRITERAD JAG ÄR

NEJ JAG TROR JA TAR MIN DOTTER TILL AXESS AKUTEN ISTÄLLET MYCKET TREVLIGARE PERSONAL. MIN FÄSTMAN FICK NÄSLEFEBER OCH VAR DÄR I 15 MIN !

SORRY VAR TUNGEN ATT FÅ UT DET ! ÄR LITE LUGNARE NU

• f.d. Svart brud

fes
    Ja, jag känner mig verkligen priviligierad nu. Eller rättare sagt, det är mycket värt att företaget kan betala vården med tanke på de problem jag har.
    Jag har bl a en kronisk nackskada (whiplash) sedan 13 år och jag har fått kämpa mig igenom många instanser och läkare och försäkringsbolag som inte trott på mig. Det var först när jag fick tillgång till företagshälsovården som jag fick en bra läkare som lyssnade på mig och remitterade mig till en smärtmottagning på sjukhuset. Där fick jag jättebra hjälp, allt från medicinering med starka värktabletter dygnet om under de första 6 månaderna jag gick dit, till sjukgymnast med vattenjumpa anpassad individuellt anpassad för nack-/ryggskadade och samtalsterapi för att kunna hantera smärtan i vardagen.

Jag förstår din frustration angående din dotter. Det är värre när det gäller ens barn...
    Mina barn däremot, får gå till vårdcentralen förstås. Hittills har det fungerat smidigt, med undantag för den senaste öroninflammationen, där jag ringde kl 8 (trodde att de öppnade då, men det var typ en timme tidigare) och knappade in, så att vi skulle bli uppringda. En sjuksköterska ringde 13.40 och undrade varför vi inte ringt tidigare, eftersom alla akuttider var slut kl 8. Hur hade vi kunnat veta det?! Det slutade med att vi fick vänta ytterligare några timmar för att kunna ringa till akutvårdcentralen på sena eftermiddagen och få en tid på kvällen istället. Som tur var, fick vi med oss medicin hem. Det hade inte varit rätt om vi fått vänta i ännu ett dygn med att ge vår son penicillin. (Han står dessutom i kö för att operera öronen.)

• fes

Haha det här går ju sk** bra !
    Tagit två shakes och mår toppen ! Lite hungrig ja visst men det känns bra och mycket bättre än de andra gångerna jag har försökt. Jag tror jag är redo denna gången ! Mer feedback

• catte

Lycka till fes... självklart klarar du detta - det gäller bara att ge sig f-n på det! Jag lyckades innan mina 2 barn gå ner 14-15 kg och har nu gått upp lite (men inte allt). Kommer kämpa för att bli av med minst 7-8 kg till bröllopet och imorgon går jag till vv för att få någon ordning på min kost!!! Vet att jag behöver den där pushen att väga mig för att ge det där lilla extra!!! KRAM

• mullig

jag har ju aldrig haft barn. är fet ändå. tänkte samla ihop mig imorgon för att gå ner i vikt. hade ett bra flow ett tag men det tog slut för typ 3 veckor sedan och allt jag kämpat för e förlorat. ska börja ig hade jag tänkt eftersom det ska hjälpa mot såtsuget som är mitt största problem. (då på eftermiddagarna) när jag tänker på hur mycket jag har att gå ner och blir depprisiv då jag ser alla lyckliga och smala... varför kan jag aldrig bli en av dom??

• Mysprick

Jag gick ner 17 kilo på 12 veckor förra sommaren med South Beach dieten. Köpte en bok om den i bokhandel. Håller vikten fortfarande, trots återgång till normala matvanor. Har nu BMI 22,5, vilket jag är nöjd med , så klart finns det områden jag skulle vilja få fastare, men motivationen är inte längre lika stor, tyvärr...
    Förutom ändrade matvanor började jag med morgonpromenader innan frukost, drack bara en kopp kaffe innan, för att öka fettförbränningen.

Jag tyckte att det var en bra diet, det börjar med två stränga veckor, men man får äta lite snacks som nötter eller mörk choklad, sen blir det lite friare matvanor. Tyngdpunkten är på mindre snabba kolhydrater, man får äta massor med kött och fisk.
    Jag var aldrig hungrig, kände mig aldrig så där nere och sockersugen som man kan göra ibland. Och det bästa av allt var att viktminskningen började på en gång och höll i sig stadigt!
    Efter några veckor gick jag på friskis och svettis och jympade, vilken skillnad att vara några kilo lättare! Jag orkade göra alla hopp och armhävningar! det sporrade massor!
    Sen försökte jag att umgås med kompisar som vanligt, men hålla dieten. Om de tog en bulle tog jag en frukt, och de peppade mig och försökte aldrig "lura" mig att ta en bulle. Håller tummarna att för dig! Det gäller bara att vara tjurig! Om du kan be din sambo eller en kompis som bor nära att vara din promenadkompis på kvällen, för om man får ett godis sug efter sju är det bästa att gå ut och gå en stund! Skulle man sen äta något gott har man i alla fall rört på sig!

Svar på tråden Nu F** är det dax!