• Nemo nisi mors

Ny fråga?

Vi vill att kyrkokören ska vara med när vi gifter oss. Ingen i våra släkter sjunger vid psalmerna, dessutom är en del gäster från polen och kan inte sjuna på svenska.

Detta ingår inte i kören vanliga uppgifter men prästen skulle ta upp det på nästa kyrkomöte (förstod det tråkiga att gästerna skulle mumla sig igenom psalmerna).

Min fråga är: hur mycket är en rimlig ersättning om kören skulle vilja ställa upp?

• Svar på tråden Ny fråga?
  • Septemberbruttan

Så vitt jag vet brukar det inte utgå någon ersättning till kören vid bröllop. De brukar ställa upp frivilligt! Men det kanske är olika för olika delar av landet...

• Kabo

Jag frågade en f.s körledare i den kör jag har är med i. Hon och pianisten (som fortfarande spelar i kören) tyckte bara att det var en ära att få vara med och att bli tillfrågade om att sjunga på någons bröllop. Maturligtvis kommer vi att skicka tackkort till dem, men ingen ekonmisk ersättning.

• Kabo

(frågade dem om de ville ha ekonmisk ersättning, men ifick inte ens svar på frågan)

• Lillsys

Jag sjunger i kör och har sjungit på några bröllop, vi tycker mest att det är roligt att få vara med men typ tårta till fikat på körövningsdagen uppskattas...

• Nemo nisi mors

Vi vill gärna ge kören något till mine av dagen och givetvis bjuder vi på fika när vi kör ett genrep! En kör skulle verkerligen vara ett pricken över i. Vill gärna ge min familj en trevlig stund i kyrkan, då inte så många går dit annars.

• Lillsys

Jag menade en "vanlig" kördag dag Jag har nog tyvärr inga andra förslag, vi har även fått gå ut och ät tillsammans med brudparet och det var ju jätte trevlig men det kostar ju en del... Hoppas någonannan har bra tips!

• Tossi

Vi kommer ha en kör som jag var med förut. De vill inte ha någon ersättning, men vi kommer ändå ge dem var sin blomma och bjuda dem till tårta och dans på kvällen alternativt att vi skickar med min mamma bröllopstårta till körövningen där på.

Svar på tråden Ny fråga?