• chiqitita

Fick melasma av att äta p piller......

Nu har jag ätit p piller i många år. Jag brukade även vara ute i solen mycket. Det har jag sen ett par år tillbaka slutat med. Men pigmentförändringarna i ansiktet är fortfarande kvar tyvärr. Det är som bruna fläckar i pannan och kinderna. Ser ut som en mask. Nu kan man ju sminka över detta. Men det är jobbigt när man inte alltid känner för att sminka sig. Eftersom jag nu ska sluta med p piller och dessutom aldrig är ute i solen så undrar jag om melasman automatiskt kommer gå bort?? Jag kommer ju inte att äta hormoner längre. Har detta hänt någon här?

• Svar på tråden Fick melasma av att äta p piller......
  • viktualia

Är du säker på att det är p-pillren som orsakat hudförändringarna?!? Vilket belägg har du för att detta verkligen är orsak och verkan? *nyfiken*

• chiqitita

Jag har läst att hormonförändringar påverkar huden och kan ge dig melasma.

• pickolina

Melasma kan man få av fler anledningar än p-piller. men visst kan det även vara pga p-pillerna.

Det finns speciella krämer osv som man kan använda för att minska typ melasma, fräknar osv... Men vad jag vet är det inget som försvinner av sig självt. Har man väl fått det så har man....

Men sök på google och ev kontakta en hudterapeut så kan du få bättre svar.

• pickolina

Kikade lite snabbt på nätet...
    Undvika solen, använda speciella krämer + laserbehandling. Det är vad som gäller..

Melasma kan uppträda vid graviditeter, p-piller användning, men även spontant. Alltid i kombination med solning.

• chiqitita

Tack för hjälpen! Jag ska börja använda en kräm jag har använt förut. Kanske hjälper mer nu när man slutar med p piller. Solen undviker jag redan ändå

• pickolina

huden.nu skriver de att krämen ska innehålla "hydrokinon"... Så det kan du kolla om din innehåller.

Hoppas det går bra.. Jag har blekt mina fräknar lite så de fungerar lite i alla fall... :)

• pickolina

Just det, glöm inte att alltid anv solskyddsfaktor på dagarna. Även på vintern...

Det vet du säkert redan men jag säger det ändå, ifall att... :)

Svar på tråden Fick melasma av att äta p piller......