• Mirakel

Till slut... berättelse (och lite bilder)

Hej.

Efter att ha varit en frekvent besökare på detta torg i över ett år (om än inte så mycket inblandad i trådarna), känner jag min plikt att ge tillbaks lite av all inspiration som jag sugit åt mig .

Så, här kommer min bröllopsberättelse:

Vi gifte oss lördagen den 12 augusti, men redan kvällen innan kom K:s morbror med familj och sov över. Hans morbror skulle hålla i vigselceremonin, så det behövdes gås igenom en del + att jag lämnade över dukningen med varm hand till moster och tonåringarna.

På morgonen vaknade jag av väckarklockan, vid 7-tiden. Duschade och sen vid 7.30 kom mamma som skulle hjälpa mig med håret. Upp med allt på spolar och när det var klart hade hela huset vaknat och frukosten intogs. Tyvärr kanske lite allt för länge för det blev stressigt med håret på slutet. Speciellt när vi såg att spolarna inte gav någon effekt alls, håret förblev spikrakt! Fram med hårtången och locka i en hast. Vad är det förresten med vår föräldrageneration som vill borsta och tupera lockarna? Sa till mamma vid ett tillfälle att jag såg ut som en Dallas-tant, inte riktigt vad jag ville . Men, till slut blev det rätt så bra faktiskt. I med flera liter spray, och sen till badrummet för sminkning. Tack och lov hade jag varit på Face innan och fått en liten kurs och även inhandlat en del. Dock höll jag på att bli knasig på en cover-penna som skall ta bort svarta ringar och liknande. Det kom ju aldrig något ur pennan hur mycket jag än tryckte? Som tur var kom K till hjälp. Bråttom bråttom hade vi, skulle träffa fotografen vid 10.15? Brudsminkning på 20 minuter ungefär, det ni!
    Sen på med alla kläder och iväg med K:s syster och svåger till fotografen. Blev nog bara tio minuter sena ändå, så det var ingen fara.

Fotograferingen skedde ute och vädret var kanon! Sol, lite moln, varmt men lite bris, dvs kunde inte varit bättre. Var först ute på ett havre-fält och tog kort och sen åkte vi till vigselplatsen och fortsatte fotograferingen där. Kul och lite flamsigt?

Vid 11-tiden dök vigselförrättaren upp och sedan började folk troppa in. Vigseln skedde kl 11.30 i en kohage(!). Låter värre än vad det var . Det var en underbar plats, en ås med utsikt över vatten och med en forntida gravsättning. Jättevackert (och inga kor där just då såklart)!

Vår dotter kom gående tillsammans med sin farbror och farmor. Supersöt! Blev helt tagen och ville pussa på henne hela tiden!

Vigselakten gick fort, kommer nästan bara ihåg fragment (men lyckliga sådana). Först började K:s morbror prata en stund och sen läste K:s syster en dikt. Sen tog vigselförrättaren vid. Den långa versionen går fort kan jag intyga . Efter sina två minuter fick vi vigselbeviset och hon läste en dikt. Sen fick vi äntligen pussas! Hon hade glömt bort det först, så det var nära att jag fick säga till . Slutligen tog K:s morbror över igen och sade några väl valda ord. Underbar vigsel men det gick verkligen jättefort.

Efter kramkalas åkte alla hem till oss där vi dukat upp under stora partytält. Först champagne (såklart!) och friterade tortillasnittar med löjrom, crème fraiche och rödlök, mmm?
    Efter det serverades lunch. Och vilken lunch! Vi hade buffé, fast med två rätter. Den ena var röding med champagnesås, färskpotatis och jordgubbssallad. Till det en chablis. Den andra rätten var helstekt renfilé med philadelphiostkaka, västerbottenskräm, lingonsalsa och rostade rotfrukter. Till det ett Shiraz-vin. Åh, vad gott det var! Som lite extra lyx så hade cateringfirman med två personer som stod och serverade. Till efterrätt hade vi moussebakelse, antingen passionsfrukt eller svart vinbär. Efter allt detta stod magen i fyra hörn! Lite roliga tal hölls under lunchen och mitt under ett så började regnet falla. Men det var bara en liten kort skur, så när vi var klara så var det uppehåll igen. Efter lunchen umgicks vi med alla gäster och sen vid 16-tiden åkte vi iväg. Färden gick mot Knista (www.knistad.se/sv) där vi spenderade resten av kvällen och även dagen efter. Dottern fick stanna hemma hos farmor.

Jätteskönt att kunna lämna allt praktiskt bakom sig, även om jag gärna stannat lite till och pratat med fler, men man ska ju lämna festen när den är på topp . I bilen kände man hur trött man var och när vi kom fram så låg vi i sängen och bara slappade i över en timme. Sen var det dags för trerätters (och gissa hur hungrig man var?). Men det mesta gick ner (inte allt av oxfilén dock) och sen var det sängdags . En superhärlig dag följdes av en underbar frukost och ett inte lika underbart golfspel dagen efter. Men det är en annan historia?

Ojojoj, det blev rätt långt? Hoppas ni orkat läsa.
    Lite bilder finns att kolla in här: familjeliv.se/hem/utter72/galleri.php.
    Eventuellt kommer vi lägga ut fler på vår egna website, tiden får utvisa.

Lycka till ni som har planering kvar! Glöm inte att njuta av både den och den stora dagen. Ha kul under resan!!!

• Svar på tråden Till slut... berättelse (och lite bilder)
  • f.d. Svart brud

Grattis!
    Det såg ut att vara ett jättemysigt och intimt bröllop. Underbar klänning!

• Heidegger

Fantastisk klänning! Elegant,smakfullt och helt i min stil!

• nenne78

vilka fina bilder, skönt och avslappnat och fantastiskt ljus! Ehh.. helt annorlunda från mina (har iofs inte sett dem än), men hade det inte regnat hade jag önskat att de hade varit som era!

• Mirakel

Tack för de fina orden!

En liten hemlis: klänningen är ingen klänning, utan tvådelad. Spetstoppen är från Kookai(!) och kjolen är uppsydd, tillsammans med det guldbruna bandet.
    Jag blev supernöjd!

• 2Juni! =)

Åh vilka fina bilder, och så härligt avslappnat bröllop!

• Roslagsbrud

Grattis! Trevligt med ett personligt bröllop som vågar skilja sig från mängden!

• A n n i s e n   25/8 - 2007

Åhh så mysigt, vad vackra ni är.
    Grattis

• Jenny_Åland

Grattis :D Jag tycker också att din klänning var jättefin (fast jag läste nu att det var tudelat)

• Lilltrolle

Grattis! Ni var jättefina - så himla snygg tmed det bruna bandet!!
    Vilket härlig dag ni verkar ha haft, din beskrivning av maten fick snålvattnet att rinna...

• onsdag i oktober

Det finaste jag sett på länge. Din "klänning" var mycket smakfull. Mmmm såg underbart ut

• Mirakel

Tack alla för de snälla kommentarerna!

Det var en jättehärlig dag, som blev så bra som vi tänkt oss. Det är värt all tid på att tänka igenom vad man verkligen vill ha ut av sin dag.

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Oj,verkligen vackert!*torkar bort en tår i ögonvrån*
    Super mysigt såg det ut.Gillar oxå din"klänning".
    lycka till!

• alo

Vad härligt somrigt det såg ut!
    Ni var jättefina!
    Grattis!!

• brollop0701

Jättefina bilder! Måste fråga om desserten, är det bakelser istället för tårta? Vi kommer förmodligen ha det men vet inte än vad vi vill ha. Era såg smarriga ut

• Mirakel

brollop0701:
    Japp, vi hade bakelser. Nederdelen var chokladmousse och den övre antingen passionsfrukts- eller svartvinbärs-mousse.
    Runt detta var det ett tunt lager choklad. Mycket smarrigt (och mäktigt) !

Svar på tråden Till slut... berättelse (och lite bilder)