• JohanA

P piller

Hej
    Jag skulle vilja veta om man kan sluta med p piller när som helst under månaden... eller om man måste göra det när kartan tar slut?
    Och har någon erfarenhet av hur lång tid det tar att bli gravid efter att man ätit p piller sen 89.
    JA

• Svar på tråden P piller
  • Juni-flickan

Beror kanske på vilken sort man använder. Men de två jag använt har man kunnat sluta närsomhelst. Läs informationsbladet som finns i paketet.

Hur lång tid det tar att bli gravid är så otroligt olika. Först och främst måste man få igång ägglossningen igen. Det kan komma igång direkt eller om man har otur så kan det ta flera månader, kanske ett år.
    Sen har man ju olika lätt för att bli gravid också.
    Men ta det som det kommer och räkna med att det kan ta ett tag att bli gravid. Tar det sig direkt så är ju det en glad överraskning.

Lycka till!

• Pumpkin

Barnmorskor brukar dock råda till att sluta när kartan är slut, för då får man en "naturlig" nedtrappning av hormoner, istället för att bara tvärt sluta. Övergången ska visst bli mjukare då...

• jocelyn

Du KAN sluta mitt i om du inte pallar vänta i de max 3 veckor som är kvar. Dock varning för mellanblödningar, oregelbunden mens etc om du väljer detta. Har kompisar som slutade mitt i en karta och blödde i typ 2 veckor; inte så kul! Att lägga av när kartan är slut är ju så mycket lättare!

• Lucia05

Ja, det borde vara bäst att sluta efter en karta.

Svar på tråden P piller