• Dizzymarre

Giftemål med en amerikan

Hejsan,
    jag skulle behöva råd och hjälp. Jag har nämligen precis förlovat mig med en amerikan (wisconsin kille). För tillfället bor jag i Sverige och studerar på universitet och han bor i USA. Vår plan är att jag kan flytta permanent och lagligt till USA nästa vår och vi undrar om någon kan hjälpa oss med hur vi lättast gifter oss.

I USA eller i Sverige? Vi funderar nu på att gifta oss i Januari, men hur går vi tillväga??

Hör av er med minsta lilla tips antingen här eller på min email: marielleantonsson@yahoo.com.

Väldigt tacksam för svar snarast
    Kram Marielle

• Svar på tråden Giftemål med en amerikan
  • H27

Jag bor i USA och min pojkvan ar amerikansk medborgare. Jag ar inte sa insatt i det dar an eftersom att vi inte borjat prata giftermal an, men jag har sett massor med tradar har om detta, sok pa inlagg sa hittar du sakert rad.
    Har for mig att de flesta sager att det ar enklare i Sverige, men jag tror det beror pa i vilken stat i USA man bor i oxa. Du kan ju aka hit pa 3man turist visa.
    Lycka till!

• Jeanette LA

Hej pa er!
    Jag bor i Los Angeles, och arbetar pa en Immigration Law Firm, dar vi bland annat hjalper manga par att skaffa Green Card till sina "spouses". Lagligt sett spelar det ingen roll vart ni gifter er. Om ni gifter er i januari i Sverige, och inte planerar att flytta forran lite senare pa varen, sa spelar det knappast nagon roll for da hinner ni ju att fa de papper ni behover (sasom vigelbeviset). Ni behover bara oversatta ert svenska vigselbevis till engelska. Det ska inte vara nagra problem. Lycka till!

• Dizzymarre

Jag vill ju helst skaffa green card, eftersom jag behöver börja jobba. Slösar inte pengar på att bara komma över på turistvisum i 3 månader. Jag ringde till amerikanska ambassaden och de sa att Ryan behöver själv gå dit o ansöka om uppehållstillstånd för mig. Mycket papper att fylla i men jag hoppas att det ska flyta på smidigt! Vi har iaf bestämt oss för att boka kyrka + präst nu så vi kan gifta oss i Januari. Sen blir det ett stort amerikanskt bröllop senare längst vägen!

Uppskattar all information jag kan få!
    Tack för alla svar!

Kram

• Mrs Austin

Dizzymarre,
    Jag har precis gatt igenom hela processen med att gifta mej med en amerikan o soka green card. Mitt tips ar att fixa allt pappersarbete i Sverige. Tog mej 6 veckor att fa mitt visum fran att vi lamnade in alla papper pa ambassaden. i USA tar det mycket langre tid att fixa allt pappersarbete.

• Jeanette LA

Man kan ocksa aka in som turist, och sedan soka darifran. Det tar da ca tre manader innan du far ditt green card. Innan dess kommer du fa ett arbetstillstand (kallas I-765, Work Authorization).

• Hopsan

Hejsan,
    Jag bor nu i USA och har ett B1/B2 visum. Jag kan stanna i 6 manaderi taget. Till den 28 feb. denna gang. Jag och min amerikanske pojkvan planerar att gifta oss pa Hawai i december.
    vet du hur processen ser ut?
    Vilka (myndigheter) behover jag kontakta?
    Vilka dokument behover vi fylla i/skaffa?

• Jeanette LA

Ni maste skicka efter ett "certified marriage certificate" efter ni gift er. Sedan ar det en del formular som bhover fyllas i, sasom I-130, I-485, G-325 (for bada), I-765, I-864, etc. Du kan hitta mer information pa USCIS hemsida, och/eller kolla har: www.uscis.gov/graphics/howdoi/Appproc.htm
    Lycka till!

• Dizzymarre

Tack så HEMSKT mycket för all hjälpsam information. Jag har ytterligare några frågor:

vart skickar man efter certified marriage certificate? Jag hörde att man bara kan översätta det svenska bröllopsbeviset man får och skicka med det i ansökningarna. Sen trodde jag att när man väl får igenm sitt visum så har man rätt till att arbeta utan att söka om arbetstillstånd, eftersom att man gifter sig och flyttar till USA.

amerikanska ambassaden är bra att konktakta, jag kontaktade immigrationsverket. Eftersom vi gifter oss först i Sverige kontaktade jag även skatteverket. Immigrationsverket bad mig fylla i: I-130, 2x I-325.

Kram på er alla o berätta om hur det gifta livet med en amerikan är!

• Mrs Austin

Om du fixar alla papper i Sverige o far ditt visum innan du aker till USA sa har du ratt att jobba pa det visumet o behover inte soka nat arbetstillstand i USA. Det ar om du ansoker i USA som det kan va bra att ansoka om ett arbetstillstand medan du vantar pa ditt green card, eftersom det kan ta valdigt lang tid i USA.
    Nar vi ansokte om mitt green card har i USA tog det 7 manader innan jag ens fick ett temoprart arbetstillstand, o sen kan det ta manga manader till innan du far ditt green card. Vi kunde inte vanta sa lange, sa vi akte till Sverige o fixade allt dar. Mycket smidigare!

• H27

Hur gar det till i Sverige? Man gifter sig borgerligt el kyrkligt och skickar sen ett oversatt vigselbevis till USA for att fa green card? Hanger inte riktigt med.
    Racker vigselbeviset for att fa ett arbetsvisum i USA direkt da? Och sen skickar man samma oversatta vigselbevis till immigrations har for att soka om green card?
    Forvirrad....

• Pepparmyntan

H27

Det lättaste är om du fixar ditt greencard från sverige efter att du gift dig. Det är dock din make som måste fylla i ansökan åt dig och lämna in den personligen på amerikanska ambassaden i stockholm. Blanketter för ansökan finns på amerikanska ambassadens hemsida. När han ansökt åt dig kommer du senare att bli kallad på en intervjuv på ambassaden och du måste också genomgå en läkarundersökning mm. Dessa instruktioner får du från ambassaden. Hela ansökningsprocessen kommer att ta dig ca 2 månader och under den tiden får du inte lämna sverige men din make får lämna landet om han önskar. Behöver du mer information rekomenderar jag dig att kolla på ambassadens hemsida samt på ett annat forum för utlandssvenskar.

www.sviv.se

stockholm.usembassy.gov/consulate/index.html

• Dizzymarre

Pepparmyntan,

du skriver att man inte får lämna Sverige? Menar du då INTE ALLS eller bara inte lämna Sverige för att åka till USA under ansökningstiden? Jag har nämligen bokat en 7-veckors resa till Asien under tiden då mina papper lämnats in.

/ Marielle

• Pepparmyntan

Dizzymarre,

Just nu minns jag inte om det var så att man inte fick resa utanför sverige alls eller bara USA. Jag skulle dubbelkolla med amerikanska ambassaden för säkerhets skull.

Svar på tråden Giftemål med en amerikan