• ladymarmelade

Erfarenheter av Citalopram?

Har precis börjat med Citalopram som min läkare skrev ut till mig i fredags för depression. Är inne på min 5:e dag nu alltså. Kan inte säga att jag känner någon skillnad direkt, vet ju att det tar några veckor.
    Däremot har jag blivit VANSINNIGT trött och slö. Känns i kroppen ungefär som det gör precis innan man åker på en dunderinfluensa.

Är det någon därute som har ätit Citalopram? Och vilka biverkningar fick ni i så fall? Det där med tappad sexlust låter inte alls kul tycker jag, men är det vanligt tro? :(

• Svar på tråden Erfarenheter av Citalopram?
  • ninonica

Vilka biverkningar man får är ju väldigt individuellt. Jag är en sån person som väldigt lätt får biverkningar, även av den sällsynta sorten. Andra kan komma väldigt lindrigt undan. Jag har inte testat just citalopram, men antidepressiva över huvud taget ger ju ofta mer biverkningar först veckorna, sen brukar det lätta. Tröttheten du beskriver är väligt vanlig.

Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100 användare):

Illamående, förstoppning, diarré, torrhet i munnen eller ökad salivutsöndring, förändrad smakuppfattning, uppkörd mage och andra magproblem (t ex buksmärta, kräkning), huvudvärk, svettningar, impotens, ejakulationsstörningar, minskad sexuell lust, oregelbunden menstruation, allmän sjukdomskänsla, trötthet, håglöshet, darrighet, viktförändringar, yrsel (t.ex. då man hastigt reser sig upp), hjärtklappning, sömnstörningar, koncentrationssvårigheter, förvirringstillstånd, gäspningar, myrkrypningar, oro, urineringsbesvär, synstörningar, hudutslag, klåda, ledsmärtor, rinnsnuva.

• Ruby Jo

Det är vanligt att bli trött i början av behandlingen.

Det där med mindre sexlust har jag inte kännt av alls!

• famousfairy

hej ladymaramalade.. det är ok jag äter just citalopram. Det tog 5v för min terapeut att övertala mig!! och det var snart 3 år sen...
    Jag var hopplöst trött i början, så jag började ta de innan jag la mig.. det gick inte heller!! men sen bestaåämde jag mig att ta de runt 8 på kvällen. då var jag uppe för att känner av flera biverkningar(?) men om jag var trött kunde gå lägga mig.
    Det tog ett tag innan jag kände någonting men så småningom tänkte jag inte på att ta livet av mig längre... och med terapi.. vilket jag tycker är ett MÅSTE med tabletterna... mår jag nu bra. Jag började på en halv, en hel sen en o halv sen 2. allt med ca en veckas mellanrum. Efter ca 9månader började jag trappa ned.. fast långsammare.
    Nu äter jag en om dagen. och träffa min terapeut ca 4-5 ggr per år. I början var det 2ggr i veckan. Jag är inte svag,.. jag fungera idag. och varken röka eller drinka längre!
    ps.. try not to over do it on the booze.. very bad combination, both with tablets.. and depression!

• ladymarmelade

Men den här tröttheten man känner hela tiden nu, är det en biverkning som försvinner eller måste man stå ut med det under hela behandlingen? Det är nästan omöjligt för mig att fungera normalt i skolan nu, all kraft går åt att försöka hålla mig vaken, coh jag tappar koncentrationen totalt :(

Ruby Jo
    Håller tummarna att den dalande sexlusten inte drabbar mig heller då :D

• famousfairy

tröttheten går över kan ta några veckor.. det är inte en biverkning som består.. inte hos mig i alla fall. jag klarade mig och jag är dansös! fysisk aktiv kl,10 varje morgon 40 tim per vecka + 3-4 föreställningar!!
    hur mycket ta du?
    kanske frågar om du kan ta mindre och ökar succesivt?
    (f'låt, dålig svenska idag!)

• famousfairy

jag vet tröttheten, var jobbig, nästan att vara på lätt sömnpillar eller halv narkos. Kämpa, det är bara en symptom, det går över,

MEN glöm icke att säga det till din läkare snarast mjöligt..

• Ruby Jo

Ja,tröttheten GÅR ÖVER!

Lycka till!

• ladymarmelade

Jag tar 20 mg/dag.
    I natt har det varit helt för j*vligt! Kunde inte somna förrän vid halv sex imorse. Låg och vände och vred mig och mådde jättedåligt. Känns fortfarande inte bra nu på morgonen, har en grymt olustig känsla inombords hela tiden. Stannar hemma från skolan idag och tar det lugnt.

• Hallonsylt

Det är ju väldigt vanligt att man mår sämre i början när man äter den typen av medicin. Försök att stå ut, det blir bättre, jag lovar.
    Jag har också ätit Citalopram, dock hjälpte de inte på mig.

• famousfairy

ok jag är ingen läkare, dock har en del kunskap, om jag var dig skulle ringa min läkare och be att få ta en halv tablett, i en vecka/10dager.. och BETÄTTA för de hur du mår.
    Jag blev övertygade om att det skulle hjälpa mig, och jag var som en tras docka när jag började, så jag kämpade på. Ärligt talat jag var så deprimerade att jag ha väldigt dåligt minne av den tiden.
    Kämpa på det ha inte gått en vecka än..jag tror att du kommer att mår bättre..
    big hug...

• ladymarmelade

Jo jag vet ju att det går över efter några veckor, men det är skitjobbigt att känna sig som en urvriden disktrasa :( Särskilt eftersom jag är ensamstående mamma. Jag har liksom inte tid att bara ligga och vänta på att det ska bli bättre, jag måste fungera normalt för min dotters skull.

Tack allihopa för att ni hjälper till och stöttar mig! Är jätteskönt att ha någon att bolla sina funderingar med :)

• rådlös

Hejsan!

Äter medicinen och fått både huvudvärk, illamående, frossa mitt i natten och orolig mage samt trötthet (fast det beror nog mest på huvudvärken) av den.

Förra perioden jag tog medicinen gick symptomen över och jag mådde kanon med den. Hoppas detta inte blir långvarigt (precis börjat ta dem igen).

Lycka till!

• ladymarmelade

rådlös

Jag hoppas och tror nog också att jag kommer må jättebra när medicinen verkligen börjar kicka in på allvar.
    Mitt humör känns redan mycket stabilare, så om några veckor när alla jobbiga biverkningar har lagt sig kommer jag säkert må super :)

Du skrev att du precis har börjat ta dem igen, när började du?

• rådlös

ladymarmelade :

Jag började igen för bara 6 dagar sen. Har haft uppehåll på flera månader (typ ett halvår) så det är inte så konstigt att jag mår dåligt av dem igen. Tyvärr.

Kul att höra att du mår bättre redan!!

• ladymarmelade

Då började vi ungefär samtidigt. Jag började med mina den 15:e.
    Hur funkar det sen när man har avverkat sin halvårskur? Brukar man klara sig bra då eller är det oftast så att man får fortsätta? Hade ju varit skönt om det räckte med ett halvår för att komma på fötter igen.

• rådlös

ladymarmelade :

Tyvärr är det ju inte säkert att en halvårskur räcker. Allt beror ju på varför man fick medicinen till att börja med.

Är det en tillfällig svacka man lider av så räcker det med en kur för att man ska ta sig ur det.

Är det återkommande problem man har så är det inte säkert att man kan sluta medicinera alls.

Sen beror det ju också på ifall man har brist på ngt ämne i hjärnan eller om depressionen beror helt på yttre omständigheter. Är det det sistnämnda man har problem med så måste man ju lösa dessa problem innan man kan sluta medicinera alt. så att man inte behöver börja medicinera igen.

Att veta varför man mår dåligt - där börjar läkeprocessen.

Svar på tråden Erfarenheter av Citalopram?