• soomzy

Psykolog

Jag sökte lite på nätet efter en bra psykolog som jag kan gå till eftersom jag inte ens kan resa på mig för att gå till toaletten (pga depression) Och ringde upp nån och pratade lite med honom. Han sa att det kostar 600 för 45 minuter. Det har inte jag råd med. Vad kan jag göra? Jag orkar inte ens göra nånting längre pga min depression och eftersom jag är student påverkar det mina studier starkt.. snälla nån som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Psykolog
  • Lena+Mattias=sant

sök till vårdcentralen/psykakuten eller liknande.

• När?

Som ovanstående skrev, ta kontakt med en vårdcentral (kolla www.vardguiden.se om du bor i Stockholms län) och förklara din situation. Att gå till en psykolog/terapeut inom landstinget kostar inte mer än ett läkarbesök + innefattas av högkostnadsskyddet. Det är de privata aktörerna som kostar mer.

• Lyckligt gift!

Kolla vilken psykakut du tillhör så du inte åker till fel. Åtminstone här i Gbg tar dom inte emot folk som inte "tillhör" just den akuten...knäppt men så är det.
    När man mår tjyvens så vill man ju helst slippa åka runt...

Lycka till !!

• Hallonsylt

Jag rekommenderar också psykakuten. Jag sökte på vårdcentralen först men fick ingen hjälp, det var väntetid. På psykakuten var de däremot snabba och professionella. Jag hade dessutom turen att hamna i en kandidatgrupp så jag fick terapi på akuten tre gånger medan jag väntade på min tur på öppenpsyk. Du kan ju alltid fråga om de har kandidatgrupper på din mottagning.

På psyk ska du ju också få medicin från första dagen.

Lycka till! Och skriv gärna hur det går för dig. Jag känner så väl igen mig i din situation.

• jocelyn

Säger som de andra; vänd dig till landstingets psykiatri. Där får du garanterat akut hjälp på psykakuten och/eller remiss till öppenpsykiatrin/vuxenpsykiatrin. Det fungerar ungefär som en vårdcentral men för "själen"...

Om du är så djupt deprimerad som du beskriver så har du inte en sekund att förlora; ring redan idag!

• vindruva