• soomzy

Psykolog

Jag sökte lite på nätet efter en bra psykolog som jag kan gå till eftersom jag inte ens kan resa på mig för att gå till toaletten (pga depression) Och ringde upp nån och pratade lite med honom. Han sa att det kostar 600 för 45 minuter. Det har inte jag råd med. Vad kan jag göra? Jag orkar inte ens göra nånting längre pga min depression och eftersom jag är student påverkar det mina studier starkt.. snälla nån som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Psykolog
  • Lena+Mattias=sant

sök till vårdcentralen/psykakuten eller liknande.

• När?

Som ovanstående skrev, ta kontakt med en vårdcentral (kolla www.vardguiden.se om du bor i Stockholms län) och förklara din situation. Att gå till en psykolog/terapeut inom landstinget kostar inte mer än ett läkarbesök + innefattas av högkostnadsskyddet. Det är de privata aktörerna som kostar mer.

• Lyckligt gift!

Kolla vilken psykakut du tillhör så du inte åker till fel. Åtminstone här i Gbg tar dom inte emot folk som inte "tillhör" just den akuten...knäppt men så är det.
    När man mår tjyvens så vill man ju helst slippa åka runt...

Lycka till !!

• Hallonsylt

Jag rekommenderar också psykakuten. Jag sökte på vårdcentralen först men fick ingen hjälp, det var väntetid. På psykakuten var de däremot snabba och professionella. Jag hade dessutom turen att hamna i en kandidatgrupp så jag fick terapi på akuten tre gånger medan jag väntade på min tur på öppenpsyk. Du kan ju alltid fråga om de har kandidatgrupper på din mottagning.

På psyk ska du ju också få medicin från första dagen.

Lycka till! Och skriv gärna hur det går för dig. Jag känner så väl igen mig i din situation.

• jocelyn

Säger som de andra; vänd dig till landstingets psykiatri. Där får du garanterat akut hjälp på psykakuten och/eller remiss till öppenpsykiatrin/vuxenpsykiatrin. Det fungerar ungefär som en vårdcentral men för "själen"...

Om du är så djupt deprimerad som du beskriver så har du inte en sekund att förlora; ring redan idag!

• vindruva

När jag studerade så fanns det en studenthälsa med doktor sköterska och kurator. Det var gratis.

• Shannon

försök att hitta någon som jobbar inom landstinget, kan rekommendera kognitiv psykoterapi. den är jättebra!

• Hallonsylt

Förlåt Shannon, men det ska bara vara "kognitiv terapi, eller kognitiv beteende terapi" Psykoterapi är något annat. Det är den där långvariga behandlingsformen som bl a Freud utvecklade.

Men jag håller verkligen med om att kognitiv terapi är jättebra. Dock verkar det finns färre terapeuter som är utbildade på det viset.

• patriks brud

finns terapeuter som ger terapi vi internet, blir lite billigare om man tror att det räcker. Sök på nätet efter dem. Frågan är bara om du, om är så nere som du beskriver, inte behöver psykofarmaka för att orka jobba med depressionen. Sök läkare först så hänvisas du vidare. (Skriver de bara ut sömntabletter så strunta i dem och sök vidare.) Lycka till.

• jocelyn

Ja ursäkta men kognitiv psykoterapi existerar också! KPT -kognitiv psykoterapi-, KT -kognitiv terapi- eller KBT -kognitiv beteendeterapi. Den "klassika" terapin kallas psykodynamisk terapi. Det är den som ofta går ut på samtal där man "reder ut" problem.

Sök läkare för att få korrekt diagnos och medicinsk behandling! Utan diagnos är det ingen idé att påbörja behandling hos psykolog. Vissa psykologer/terapeuter vill inte behandla patienter som inte först genomgått psykofarmakabehandling för att åtminstone ta udden av depressionen eller ångesten (det kan vara svårt att "nå fram" med terapi om man är för deprimerad eller har för stark ångest) .

• Hallonsylt

Då ber jag så mycket om ursäkt. Det var inte meningen att röra till saker.

• Cll

Hej

Det första du ska göra är att ringa din husläkare, alternativt närmaste vårdcentral (om du inte har en husläkare). Berätta att du inte orkar längre, dom kommer ge dig förtur och hjälpa dig på en gång. Sedan kommer dom ordna så du får en psykolog.
    De flesta kogitiva psykologer jobbar i privata sektorn, men genom landstinget kan man få allt det betalt. Eftersom du kommer gå ganska mycket hos läkare/psykolog framöver så kommer du få ett frikort (då betalar du ingenting).
    Kram på dig, hoppas det löser dig.

• Cll

Ja absolut, om du känner att du inte orkar mer så måste du också akut!

• soomzy

Tack för era svar... jag har inte orkat ta tag i det här än, men hoppas på att få göra det förr eller senare...
    Men tack så mycket.

• rådlös

soomzy :

Det allra lättaste du kan göra är att kontakta din vanliga vårdcentral så hjälper de dig vidare. Hoppas du har ork att söka hjälp i god tid. Gå inte och må dåligt i onödan när det finns hjälp att få!

- en som vet vad hon pratar om.

• rådlös

soomzy :

En annan sak jag kom tänka på. Du skrev att du är student? På högskola, eller? Ta kontakt med studenthälsan. Jag tror att alla högskolor har en sådan!

Lycka till!

• Stupid like a fox

Är du under 20 eller 21 (minns inte riktigt) kan du vända dig till ungdomshälsan/ungdomspsyk (kan kolla närmare vad det kallas) som i regel har kortare kötider.

Studenthälsan har iaf där jag gått haft kortare kötider än vuxenpsyk/öppenpsyk, men de arbetar bara med "mindre fall", mao du kan få hjälp hos dem ett tag exvis medans du väntar i kön till vuxenpsyk.

Men som andra sagt - vänd dig främst till akutpsyk, du verkar behöva det! Men försök, försök, försök att orka kontakta andra också, så att du har en "backup". Själv har jag alltid "backat ur" när det blivit besvärligt att få hjälp under mina depressioner, för att jag blivit så enormt.. Trött. Jag har ju inte ens orkat tvätta mig, hur i h-sicke skulle jag orka ringa-ringa-ringa och tjata-tjata-tjata för att få hjälp? Det är det som ofta är problemet - men ta mig på orden: Du Måste orka. Annars händer inget.

• jocelyn

Är man över 18 år så är det vuxenpsyk -kallas oftare öppenpsykiatrisk mottagning- som gäller.

Svar på tråden Psykolog