• elihe

Synnedsättning av p-piller?

Fick för ett år sedan en snabb kraftig synnedsättning vilket min optiker trodde berodde på tillfällig överansträngning. Efter att ha följt alla råd för att förstå vad som hände, består synnedsättningen fortfarande. Läste om en tjej som fått synnedsättning av p-pillret jasmine, vilket skulle stämma väldigt bra med min situation. Under denna period började jag använda jasmin (men slutade efter två mån pga att jag mådde allmänt dåligt). Jag undrar om någon råkat ut för, eller hört talats, om något liknande?

• Svar på tråden Synnedsättning av p-piller?
  • soomzy

Jag tar Yasmin och känner att jag ser mycket sämre, men jag vet inte. Du får gärna återkomma med svar! Lycka till

• Hallonsylt

Vad mystiskt jag har också börjat se mycket sämre sedan jag började med Yasmin. Men jag har aldrig satt det i samband.
    Fler som känner igen det här, eller vet mer?

• soomzy

Jag brukar ifs se sämre när jag börjar med nya p-piller, sen blir det bättre efter ett tag!!!

• elihe

Tydligen ska skillnaden på 10% fler kvinnor som har synnedsättning jämfört med män bero på hormoner. Så p-piller borde kunna påverka denna hormonbalans, men hittar inget om denna typ av biverkning på förpackningen. Ska snart till en ögonläkare som kanske vet mer.

• soomzy

Ett tips:

Käka omega-3 piller mot de flesta biverkningar som ges av p-piller. Funkar för mig iaf!!

• Fru Brorsson

Har ändrat styrkan på mina linser några gånger sen jag började med Yasmin. Trodde aldrig att det skulle bero på p-pillerna. Kan det verkligen göra det???? Kan nån kolla upp om detta stämmer??

• soomzy

Man kanske ska anmäla det till läkemedelsverket?

• Fru Brorsson

Någon som fått reda på nåt?

• elihe

Har talat med en barnmorska som sa att det var möjligt med synnedsättning som biverkning av p-piller, men att hon inte hört talats om det specifikt i samband med jasmin, och att synrubbningarna generellt uppträtt liknande migrän. Har remiss till en ögonläkare, men kötiden är lång, återkommer när jag vet mer. Hoppas jag inte skapat stor oro.

Svar på tråden Synnedsättning av p-piller?