• klotjohanna

Gravid när man äter zoloft?

Är det någon som vet om det är farligt att bli med barn när man äter zoloft? Blir orolig för att jag adrig kommer kunna skaffa barn. På förpackningen står det att erfarenheten är begränsad av graviditet och zoloft. Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Gravid när man äter zoloft?
  • pumpa

Jag åt zoloft när jag gjorde frugan på smällen. Hon var lite orolig men efter att ha konsulterat läkare och kollat biverkningar så blev vi lugnade.

Ja, jag förstår att du inte menar om killen äter zoloft- men jag ville bara säga det iallafall.

På nåt sätt påverkar väl zoloft hormonerna men jag vågar inte gissa vad det skulle kunna leda till.

/lycka till-kram

• silvera

Jag blev rådd av min gynekolog att avsluta min graviditet, så det gjorde jag... (det har jag ångrat flera gånger om.) Men han sade att det finns tre klasser på medicinerna, A, B och C, och min var B-klassad.
    Men å andra sidan sade överläkaren på Karolinska, att det inte gjorde något om man åt tabletterna. Men då hade jag redan gjort abort.
    Just då hade jag ändå inte orkat med att ha ett barn, som kanske skulle ha kunnat ha skador, bara för att jag skulle äta medicin. Men sedan dess så slutade jag helt med all medicin, och har istället lutat mig mot min sambo, som är mitt stora stöd här i livet.
    Jag skulle säkert ha mått bättre nu om jag hade fortsatt med medicinen, men jag ville få den ur kroppen, för gynekologen sade att sådana mediciner kan lagras i kroppen, en lång tid framöver.
    Jag vet inte riktigt vem jag ska tro på, men jag vill inte ta några risker med framtida barn...

Ursäkta att det blev rörigt...

• jocelyn

Klasserna går från A till D där D är farligast.

Alla typer av psykofarmaka ska man helst undvika under graviditet liksom smärtstillande medel av viss typ (NSAID).

De preparat man vet mest om och som enligt rapporter ej uppges skada foster är: 1, fluoxtein ( fontex,prozac ) och 2, klomipramin ( anafranil )

Nyligen blev ett annan SSRI-preparat uppmärksammat då det kan ge missbildningar i hjärtat hos foster; det aktuella medlet är paroxetin ( seroxat )

Om du vill vara på en säkra sidan så chansa inte. Undvik om du kan och använd något av de medel som inte gett upphov till skador om du inte kan vara utan. vissa tilläggsmediciner går bra att ta när man är gravid ( ångestdämpare av viss typ )

Zoloft påverkar inte hormonerna, därmot kan SSRI ge upphov till skador hos foster som de tidigare nämnda missbildningarna som gjort att man nu varnar för användning av seroxat i samband med graviditet.

Du bör tala med fler än din barnmorksa eftersom dessa personer inte alltid VET vad de talar om. en barnmorska sa åt mig at "bensodiazepiner gör det inget om man blir gravid när man äter" vilket är HELT FEL. De ger upphov till missbildningar i centrala nervsystemet, gomspalt etc. Jag skulle aldrig kunna utsätta ett foster för något sådant!

Tala med en utbildad psykiater. De har minst 8 års utbildning i "ryggsäcken" och känner till vilka mediciner du KAN kombinera med graviditet.

• klotjohanna

Tack för alla svar. Det blir till att ringa till läkaren idag

• silvera

Jag kanske ska tillägga att jag åt olika mediciner i olika omgångar också, för att hitta ett som passade mig. (seroxat, fontex, och något mer. Jag hade även Oxascand/Sobril, men det tog jag typ bara två tabletter av totalt.)

Sedan är min M2B född med gomspalt, (ej läppspalt)och vi hade inte vetat om det hade berott på mina mediciner, eller om det var ärvt "naturligt" ifrån honom. Å eftersom jag mådde väldigt risigt då, så hade jag inte pallat med att få ett barn med missbildning. Skulle jag få det nu, är det en annan sak, för nu är jag starkare.

Men planerar du att skaffa barn, så tycker jag nog att du inte ska äta medicinen. Men det är min åsikt... Kanske också att du ska vänta, tills du mår bra nog, och tills dess att du mår bra, fortsätta äta din medicin. För trots allt, det brukar finnas en ljusning i livet längre fram...

(jösses, jag låter som en tant, som ska komma med goda råd...)

• Meddelande borttaget
  • jocelyn

Ja det fanns ingen varning för Seroxat heller -tillsde upptäckte missbildningarna i fostrens hjärtklaffar.

Jag är absolut inte emot piller jag säger bara; ta inte risker med preparat där man inte VET om det kan tillkomma problem.

Varför kan man då ta vissa medel? Jo det finns så otroligt mycket mer forskning och reporudktionstoxikologiska rapporter kring dessa. Du kan lätt beställa hem kliniska studier själv genom att kontakta läkemdelesföretaget och be att få alla studier gjorda på ex. fontex + graviditet.

Man följer upp barn till mammor som tagit psykofarmaka så att man kan jämföra dem med normalpopulationen.
    Vissa störningar syns sent, i skolåldern,puberteten eller senare i livet.

Det kommer i såna här frågor alltid finnas de som säger "jag tog det, allt gick bra" och det är ju jätteroligt för dig att det gjorde det men tänk på att det inte är färdigforskat på SSRI och långtida effekter ännu. Fontex reps Anafranil har man forskat så mycket på att där har man verkliga "real life" bevis för att det inte skadar foster.

Än så länge finns inget liknande för Zoloft.

• klotjohanna

Usch vad svårt det är. Vill jättegärna skaffa barn efter bröllopet men tror inte att jag kklarar mig utan mina zoloft. Man vill ju inte riskera något. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det blev något fel på barnet på grund av medicin jag äter.
    I och för sig är det ju ingen brådska eftersom jag inte ska gifta mig förrän nästa sommar och innan dess blir det inga barn.......
    Men planeringsmänniska som man är vill man ju tänka framåt. Nästa sommar kanske jag känner att jag klarar mig utan tabletterna men eftersom jag vet hur jag är så har jag sagt att jag inte ska sluta med tabletterna innan bröllopet.

Usch vad dumt det lät:-O

• jocelyn

Jag tycker du ska diskutera ett byte till Fluoxetin eller Klomipramin efter bröllopet och allt är "färdigt". Då kan ni komma fram till om detta skulle kunna fungera för dig. Du har ju tid på dig och det är ingen idé att stressa över det här nu. Ta en sak i taget!

Beroende på vad du tar Zoloft mot nu så kan man avgöra vilket av de andra preparaten som skulle passa bäst. Om du främst lider av depression/nedstämdhet så är fluoxetin ett bättre val, är det panikångest/agorafobi så är klomipramin att föredra.

Hoppas att du inte ens kommer behöva medicin när det väl blir aktuellt!

Svar på tråden Gravid när man äter zoloft?