• Anno

Guldsmed i Stockholm?

Jag och min kille har bestämt att vi ska förlova oss nu och gifta oss nästa sommar. Jag vill gärna bestämma hur alliansringen ska se ut redan nu så att ringarna passar ihop. Har fått tips att det kan vara billigare att låta en silversmed göra ringarna än att köpa "färdiga" märkesringar. Kan det stämma? Är det någon som har tips på silversmed?

• Svar på tråden Guldsmed i Stockholm?
  • Afrodite 4/8-07

kalaspingla
    Öhhh Anders Fors är en av dom dyraste smederna, Han är ju erkännt bra, men prismässigt bland dom högsta. TS frågar efter något som skall vara billigare.

TS
    Kolla med guldgruvan.se
    dom har även tillverkning och då till väldigt bra priser.

• Strulan

Jag kan rekomendera Artinian`s Juveler på sibyllegatan som har gjort våra ringar.
    www.juvelsalongen.se/

Att det är billigare med guldsmed än märke beror nog på vilket märke man menar.
    Engelbert och Efva Attling är dyra men sedan finns det massproduserade billiga märken tex schalins.
    Om du går till en guldsmed betalar man för ett hantverk, men jag tycker att det är värt varenda krona

Lycka till...

• kalaspingla

Ah jag missade att det stog billigare..
    Men kanske nagon kan rekomendera annan smed som ocksa jobbar i platina? Bar för att kunna jämför priser?

• Zeta-2007

Aviva & Sofia guldsmeder är jätteduktiga, jobbar i platina o tar inga överpriser. Jag gör mina ringar hos Aviva. De sitter vid drottninggatan. www.avivasofia.se/

• Anno

Tack för alla tips så snabbt! Vi har hittat ringar från Engelbert som vi gillar. Men är det billigare att gå till en guldsmed och få göra något som ingen annan har så känns det väldigt intressant att undersöka. Vill inte ta något förhastat beslut. Fast jag vill ju förlova mig nu nu NU!!!!

• Frodo

Hallå!
    Kul med förlovning. Jag har nu varit förlovad en månad, och har haft min ring i palladium i ca 2,5-3 veckor. Jag är otroligt nöjd. Vi gick till Vasastans Guldsmedja på Sveavägen. Det är handgjorda ringar i palladium. Blev billigare än hos bl a Anders Fors. Vi är båda väldigt nöjda med både ringar och service!!!!

• Frodo

P.S. Vi kontaktade oxå Anders Fors först och tycker att han verkar duktig. Men lite meckigt att ta sig ut dit. Och har även hört av ett par att de tyckte att han styr för mycket - inte lyssnar på kunden och vad de verkligen vill ha utan vad han vill göra. Men som sagt -det är ju endast ett pars åsikt. Man ska ju bilda sig en egen uppfattning... :)

• Midsommar07

Jag kan rekommendera Vickenborgs guldsmedja, eller något liknande. Det är en Smyckabutik där han som har det är en jätte duktig guldsmed. Den ligger i alla fall i Solna centrum

• *glitter*

Jag har hört att Kaplans har en guldsmedja och att dom ska vara duktiga och billiga.
    Har dock inte varit där själv,utan hört det av andra.

• Midsommarbrud2006

Vi gjorde vigselringen hos Tom på Vasastans guldsmedja. Suveränt proffsig guldsmed till bra priser. Rekommenderas varmt.

• Frodo

Håller med Midsommarbrud2006 (se ovan)! :)

Svar på tråden Guldsmed i Stockholm?