• Pumpkin

Vinterbudget

Ja, som rubriken kanske antyder:

Ni som har gift er/ska gifta er på vintern, hur har era kostnader sett ut? Många säger ju att det ofta blir billigare med bröllop på vintern.

• Svar på tråden Vinterbudget
  • fru 2006

Vi gifter oss på nyår och räknar med att bröllopet komer kosta ca 70.000 exl bröllopsresa.

• InaHjärtarAdam

vårt bröllop blir nog dyrare istället. dels kan vi inte plocka blommor till dekoreringen själva och måste köpa alla, dels måste vå båda ha ytterplagg till våra bröllopskläder. men det är inte någon jättestor extra utgift så den lägger vi gärna ut.
    allt för att få ett riktigt vackert vinterbröllop!!

• silvera

Jag trodde att lokalen skulle bli vårt minsta problem, eftersom vi gifter oss i mitten av december.
    Men då hade jag inte tänkt på alla julbord...

• NuÄrDetDags

Jag skulle nog också säga som _Cinderella_, chansen att kunna boka det man vill är större men billigare känner jag inte att det blir. Vår lokal tar samma pris året runt, även fotografen osv., så vitt jag vet i alla fall.

Just nu sitter jag och letar efter en billig fuskpälsjacka och stövlar - de skulle jag t.ex. inte behöva om vi hade gift oss i juli...

• NuÄrDetDags

Men det var ju inget svar på frågan egentligen.

Vi räknar med ca 60000 kr för ca 60 gäster. Det är då - förhoppningsvis - allt förutom bröllopsresan.

• Pumpkin

Såhär står det i nya numret av Allt om Bröllop om varför det är bra att gifta sig på vintern:

1. Bla bla...
    2. Bla bla...
    3. Folk är inte lika uppbokade och det är i många fall BILLIGARE.

Det har jag läst i typ alla bröllopstidningar, så där har ni bakgrunden till den här tråden

• Johanna85

Vi gifte oss i februari i år. När vi började planera bröllopet (45 gäster) hade vi en budget på 50 000 kr. När allt var betalt så kostade det lite mer än 80 000 kr. Vi betalde samma pris på allt som vi skulle gjort om det varit sommar. Det som var dyrare var ju blommorna och att man behövde extra kläder. Som tur var hittade jag brudskorna på rea på Bianco (100 kr) och de extra vinterskorna som jag ville skulle vara vita hittade jag på Din Sko för 300 kr.

• K -76

Det känns som det som skriver att det är billigare bara går på känn. Bara för att saker inte är uppbokade betyder de ju inte att det blir billigare.

Min erfarenhet är också att det blir dyrare, då de val av lokal och mat som vi gjort kostar lika mycket året runt, och vi istället behöver betala för ytterkläder, dyra blommor, transport för gästerna även kortare sträckor, osv.

Men det är finare med vinterbröllop, iaf där vi gifter oss...

• GretaG

Tror inte att vårt bröllop blir billigare för att det är vinter...tvärtom.
    Däremot upplever jag att när man bokar tider är det inte lika bokat och så men samma priser. Så fort man säger bröllop går priset upp.

• Sanasol

Vi ska gifta oss om vintern, de vi frågat (festarrangörer m.m.) tar samma pris under vintern som under sommaren, dessutom räknar vi med en extrasumma då man behöver dubbla par skor, ytrerkläder plus att blommorna är dyrare och svårare att få tag i under vintern... tror inte att informationen i bröllopstidningarna är så tillförlitlig.

• Pumpkin

Som sagt, jag säger varken bu eller bä om huruvida det är billigare eller inte på vintern. Spelar egentligen inte så stor roll, för ett vinterbröllop är vad vi vill ha och då blir det så hur som helst

• GretaG

Ja vi har inte bestömt bröllop efter årstid för att det ska vara billigt utan vad vi vill ha sen får det kosta vad de kostar...;)

• Sanasol

Är väl ingen som påstått annat?

• emsalie

Tror inte heller vårt är billigare för att det är vinterbröllop. Vårt är så billigt det kan bli, 30 000 kr. Vi gör all mat själva och köper alkoholen i Tyskland.

Vinterbröllop valde vi också för att det är så himla mysigt på vintern

Svar på tråden Vinterbudget