• maka M

alkohol

Undrar om man skulle vara gravid och inte veta om det och om man dricker alkohol? för skulle jag vara gravid så är det "nattagammalt" och alldeles för tidigt för test... Får ångest på tanken att man ska "fylla" en lite spermie men vill inte vara helt nykter (två glas vin är ju alltid gott) o det inte skulle vara så.... låter konstigt- hoppas ngn förstår min undran?

• Svar på tråden alkohol
  • Malin22

hm... alkoholfritt vin då? Om det smakar samma vill säga... har aldrig smakat.

• elis

Den enda lösningen på det dilemmat är ju avhållsamhet eller nykterism för man kan ju aldrig veta om man är gravid förrän det är tillräckligt för att visas på gravtest.

Har läst någonstans under vilken period det är som värst med alkohol för fostret men minns inte nu och vill därför inte gissa.

Jag rekommenderar att du söker lite på webben och kanske tittar in på Familjeliv. Sen kan du väl säga här vad du kom fram till.

• Hallonsylt

Nu är jag inte 100 säker. Men jag har klart för mig att jag har läst att fostret inte tar näring från mamman den fösta tiden, utan "livnär" sig på ägget. Som jag förstod det så var det ingen fara så att säga innan man kan veta om det och göra ett test...

• Lena+Mattias=sant

Alkohol ska vara ofarlig för det blivande fostret innan det hade varit dax för första mensen för då sitter den inte fast i livmodern utan lever sitt eget liv.

Alkoholfritt vin smakar inte det samma som vin. Rött alkoholfritt vi smakade häromdagen smakade som en blandning mellan vin och svartavinbärssaft

Svar på tråden alkohol