• chiqitita

Har ni bra kolestereol?

I och med min hälsoundersökning när det gäller blodtrycket. Så har jag även kollat mitt kolesterol. Jag trodde det skulle vara lika bra som det var för två år sen då det totala kolesterolet var på 164 (HDL ratio 2.6). I år var det 190 (HDL 2.96). LDL var 111 och HDL var 65.
    Jag vet nu inte om det här är bra. Men vad jag inte tycker om är att det har gått upp sen två år tillbaka! Jag är lite besviken för jag tycker att jag äter likadant. Motionerar lika mycket och har samma vikt!! Så vad kan det bero på??

• Svar på tråden Har ni bra kolestereol?
  • Lena+Mattias=sant

stressar du mera? Jag har för mig det kan påverka kolesterolet.

• Rosenhaga

Japp, stress påverkar.

• Rosenhaga

Kikade lite mer på nätet.

"Det är viktigt att notera att för högt kolesterolvärde bara är en av många riskfaktorer som leder till åderförkalkning.

Övriga faktorer är:

* Rökning

* Högt blodtryck

* Övervikt, framför allt bukfetma

* Kronisk njursjukdom

* Diabetes, typ 1 och typ 2
    * Ärftlighet
    * För lite motion
    * Manligt kön
    * Stress

• chiqitita

Ja, jag har nog haft mer stress dom har tva aren och det kanske har paverkat det!

• Tedda

Jag förstår inte... du gick från 2,6 till 2,96. Det är ju fortfarande jättelågt. Ligger inte den rekommenderade gränsen mellan 2,7 och 6,0 någonting? När jag kollade mitt kolesterol var det först väldigt lågt (gav inget utslag på mätaren som företagshälsovården använder sig av - den började vid 2,7) men efter ett år hade det stigit till 2,8 då jag bättrat på min kost.

• lolabe

Oj, stress...då måste jag nog testa mig igen. Jag testade mig för några år sedan och minns inte siffrorna men de var tydligen superbra. Men nu, efter att ha jobbat tillsammans med en psykopat (typ) i ett par år, ligger stress-nivån på topp... Jag, som brukade vara ko-lugn, är numera närmare ett nervvrak...

Svar på tråden Har ni bra kolestereol?