• tre.b.mor

Kopparspiral

Hej!
    Jag är nu inne på mitt andra försök med kopparspiral, den första trillade ur. Har tre vaginalförlossningar bakom mig så man undrar ibland hur det står till där nere. Känner nu sen en tid att det molar i magen framåt eftermiddagen då jag börjar bli trött. Har långa menstruationer och emellanåt mellanblödningar/flytningar. Är det någon som känner igen symptomen?

• Svar på tråden Kopparspiral
  • pickolina

hanna-linnea
    Gå INTE till henne igen skulle det ju stå... Var lite snabb där... *s*

• pickolina

Jag vet inte om det spelar någon roll var i menscykeln man är om man inte haft barn, men min BM sa att man enbart sätter in den under mens på de som inte fött barn än..

• Lilit

jag hade inte fått tillbaka min mens när jag fick min insatt - har aldrig hört det- men det är kanske när man inte fått barn?

• Swing

Jag hade väl tre spiraler före mina barn och är nog på min nionde nu, och har som sagt aldrig hört något om detta ang. menscykeln. Har varit på olika ställen vid nästan varje insättning.

• Trancequeen

När jag satte in min kopparspiral så frågade barnmorskan om jag haft mens senaste månaden, bara för att vara säker på att jag inte var gravid.

• pickolina

Swing
    Det här med menscykeln är pga att livmodertappen är mer medgörlig vid mens så därför sätter man in den vid mens... Det är lättare för den som sätter in den + mindre besvär för personen som får den insatt.

• Swing

Kanske något som dom börjat tänka på nuförtiden? Eller så har jag bara haft 'otur' på de ställen jag varit.
    /Man blir ju faktiskt lite när man läser i liknande trådar om alla konstiga och mer eller mindre tvivelaktiga råd och upplysningar som kvinnor fått (eller INTE fått!) av olika barnmorskor och gynekologer./

• Snart_FruL

De rekommenderade mig att sätta in den under mens. Men satte in den ändå, eftersom min mens precis var slut. Jag hade molvärk i några veckor efteråt. Nu känner jag aldrig av den. Har haft spiral i snart 3 år.

• pickolina

Ni som haft kopparspiral, har ni fått rikligare flytningar pga den??? *nyfiken*

• Buslinna

Japp, eller, jag tror att det beror på spiralen. Hade p-ring förut och då fick jag flytningar på ett sätt som jag aldrig haft förut - jämt och mycket. Nu är det mindre, men mer än innan jag satte in ring och sedan spiral. Tvivlar på att hormonerna i p-ringen kan påverka en på det sättet så långt efter uttagande, så jag tror som sagt att det beror på spiralen.

Jag kan också få mellanblödningar. Får ofta en liten vid ägglossning. I början kunde jag få några dagar före mens också, och faktiskt har jag en sådan nu igen, trots att det var länge sedan sist.

Min sattes in i slutet av mensen. Det gjorde inte särskilt ont heller! Kändes lite som milda mensvärkskramper och sedan hade jag som mild mensvärk i en dag efter. Jag hade väl tur. :)

• pickolina

Buslinna
    Tack för svar! Attans oxå.. Var rädd för det. Vill inte få en massa flytningar pga preventivmedel igen... :(

• tre.b.mor

Eftersom min första spiral inte hann sitt inne mer än fem månader hann det inte stabilisera sig med blödningarna tror jag. Jag hoppas på bättre tur dennna gången, jag tror det ska göra det när kroppen liksom vänjer sig. Känner en stor vinst i att slippa hormoner.

• Buslinna

pickolina,
    Jag skulle ändå inte säga att jag har rikliga flytningar ofta. Någon gång då och då, men inte så att man känner att man måste byta trosskydd vid lunch såsom jag kunde tycka med p-ringen... På en skala från ett till tio (där tio är ungefär som med p-ringen :) och noll i princip aldrig) skulle jag säga att jag utan ring eller spiral kanske är en etta-tvåa och med spiral kanske en trea-fyra.

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt förut så att det lät som att det var mycket och ofta(?). Vill inte skrämmas i onödan. :)

• pickolina

Buslinna
    Ingen fara, det är jag som är lättskrämd. Haha.. Jag har haft problem med flytningar i så många år och verkligen tyckt att det varit superjobbigt och när jag slutade med p-pillerna och insåg att jag i princip inte har några flytningar alls utan att det varit hormonerna som varit boven..så vill jag inte ha något preventivmedel som ger flytningar igen... Tyvärr verkar ju kondom vara det enda alternativet då?! :(

Svar på tråden Kopparspiral