• morgondagg

viktminskning- styrketräning

Jag följer ofta viktminskningstrådar med nyfikenhet. Jag har själv så svårt att komma igång med träning och sånt och det är så roligt att läsa om andra som lyckas.

Men en viktig sak tycks många glömma när de följer viktminskningen med hjälp av en våg. Muskler väger mer än fett! Sätter du igång med styrketräning av någon variant går det långsamt på vågen. Men det betyder inte att du inte blir smalare. Ofta går det snabbt från början när "överflödsfettet" försvinner. Men sen börjar du omvandla till muskler. Och då går det långsamt. Strunta i vågen då. Eller väg dig inte så ofta. Själv gick jag upp 5 kilo när jag började med mitt nuvarande jobb. (väldigt fysiskt jobb) Men jag var precis lika smal.
    Så låt dig inte luras av vågen!

• Svar på tråden viktminskning- styrketräning
  • pickolina

Beror på vad man har för våg och hur man kollar på den... ;)
    Jag kollar tex även fettprocenten... :)

Men som du säger, själva vikten ska man inte stirra sig blind på... Det handlar ju egentligen inte om det utan om fettmängd och mått.... :)

• morgondagg

Finns det såna vågar? Att ha hemma? Hade jag ingen aning om. Ja okej, använder man en sån så är det väl ingen fara. Oj, vad förvånad jag är. Jag trodde bara det var "doktorer" som hade såna.

• pickolina

Nä de är jätte vanliga... Oftast kostar de en hel del men just nu har Lidl eller Netto en för typ 250:-

Vikt, fettprocent och vattenprocent anger dem...

• pickolina

Finns tom stegräknare som kan ange fettprocenten... :)

• morgondagg

Hur fungerar det egentligen? Mäter den det bara genom att man står på den? Det går väl inte?

• pickolina

Stegräknarna har jag bara läst om så hur de fungerar vet jag inte... Men vågarna fungerar i alla fall bra... :) Säljs på de flesta ställen som säljer vågar.

• pickolina

Yes, man måste vara barfota då förstås...men precis så... Hur exakta de är vet jag inte men många rekommenderar dem, även sk experter så visst fungerar dem.... Exakt hur vet jag faktiskt inte.

En tjej i Cambridgetråden trodde att hennes inte fungerade då hon förlorat vikt men ökat i fettprocent...hon tänkte inte på att detta var pga att den förlorade vikten var i ren vätska...då hade hon ju självklart minskat i vikt och eftersom hon inte förlorat något fett så ökade ju så klart fettprocenten.... :) Så jorå, de fungerar... *s*

• morgondagg

Coolt! En sån skulle ju vara rolig att ha bara för att. Sambon kanske kan bli lite peppad av en sån. Kanske ska inhandla en sån. Lidl eller Netto sa du. Får ta en tur i morgon.

• morgondagg

Sambon har alltså några kilo att gå ner. Insåg att jag skrev lite konstigt. :)

• pickolina

Ja de är jätte bra... Tyvärr har jag ingen egen än. Brukar låna mina föräldrars när jag hälsar på, vilket är väldigt ofta... :D De kostar vanligtvis typ 700:- men pappa pratade om att han läst ett reklamblad om att de sålde en för typ 250:- Vet att det var Lidl eller Netto men minns inte vilken av dem... :)

Svar på tråden viktminskning- styrketräning