• HanOchJag

Menscykeln...

Heter så va

Kan någon vara en ängel och förklara menscykeln för mig. *hihi*

Jag är en av dom dära som trots hur många år som helst med mens aldrig förstått hur mencykeln fungerar.
    Kanske detta kan bero på att jag alltid haft oregelbunden mens.

Tacksam för den hjälp jag kan få

• Svar på tråden Menscykeln...
  • pickolina

Sök på google... Jag "googlade" menscykeln förut och hittade MASSOR av bra information som förklarade allt på ett väldigt bra och enkelt sätt...

• Snart_FruL

är ju inte superexpert men har ändå lite koll tycker jag fast jag kanske har fel.

Om vi börjar cykeln vid ägglossning.

Ett ägg lossnar från äggstocken och vandrar sedan sakta ner mot livmodern.

Livmodern gör sig i ordning för att ta emot ett befruktat ägg, genom att skapa en hinna på väggarna. Blir ägget befruktat sätter det sig på en av livmodernsväggar och därifrån börjar ett barn växa inom dig.

Men om nu ägget inte blir befruktat så kommer kroppen stöta ut det och den hinna som livmoderna gjorde. Detta sker 14 dagar efter ägglossning. Och då börjar mensen. Att det blöder beror på att hinnan i livmodern stöttes ut och att alla de små blodkärl som ledde in till hinnan slits av. De skulle vid graviditet ha bildat navelsträngen till fostret.

När de läkt så slutar mensen.

Eftersom mensen startar 14 dagar efter själva ägglossningen så är det svårt att efter mens räkna ut när ens "säkra period" är.

Sen vet jag inte varför man har oregelbunden mens, men fråga gärna din gynekolog eller barnmorska nästa gång du ska dit. De brukar vara jättesnälla med att förklara.

• HanOchJag

Tack så mycket för svaren

Om man säger att jag haft mensen den 26/8de så borde jag ha den igen 14 dagar efter?? Ellr tänker jag helt fel*hmm funderar*

• pickolina

Förstår inte riktigt, menar du att du borde ha mens var tredje vecka???

Nej, alla har olika lång cykel.. Jag har tex 5-6 veckor mellan min mens. Däremot har man ägglossningen ca 14dag före mens och det är runt ägglossning man har störst chans/risk att bli gravid.

Om man lär sig känna sin kropp så pass att man märker när man har ägglossning så vet man även när mensen kommer, två veckor senare ungefär... ;)

• pickolina

Men perioden efter mens och fram till ägglossning kan variera kraftigt från kvinna till kvinna.... Det finns ingen "mall" som stämmer på alla....

• pickolina

Sorry, snurrade till det där med vad du skrivit...tänkte inte på datumet du angett... Hur som helst så kan ingen annan svara på när din nästa mens borde komma... ;) Eftersom alla har olika cykel. Däremot om du vet när du hade ägglossning så kan man räkna ut det på ett ungefär...

• HanOchJag

hehe. Ja jo men det är ju jag som är snurrig eftersom jag nästan "alltid" har oregelbunden mens så vet jag nästa aldrig när jag ska ha den. Men nu vill jag få ordning så man fattar själv. När och hur den kommer.

Men men jag får börja räkna dagarna efter nästa gång jag får den. Så kanske jag kan lista ut det någon gång *hehe*

Tack för hjälpen

• pickolina

HanOchJag
    Fast det hjälper ju inte att räkna dagarna mellan mensen om den är oregelbunden... ;) Du måste försöka lära dig att känna igen när du har ägglosnning. Efter den kan du räkna dagarna, ca 14 dag efter kommer mensen... Problemet är att oregelbunden mens beror på att man inte har ägglossning varje månad och då finns det alltså absolut inget sätt att veta när man kommer få sin mens...

Är du ung??? Väger du för lite eller för mycket??? Lever du väldigt stressigt???

Det är sådana saker som brukar vara orsaken till oregelbunden mens....

Jag hade det förr pga att jag var ung och för smal... Började med p-piller av den orsaken. Numera är min mens hyffsat regelbunden utan piller... Å jag märker både när jag har ägglossning och när mensen är på väg, så kroppen är den enda kalender jag behöver.

Men har du oregelbunden mens så är det en omöjlighet att beräkna nästa mens, SORRY! Hjälper inte ett smack att räkna dagarna efter mensen.....

• pickolina

Oregelbunden mens kan också bero på någon sjukdom i könsorganen, eller störning av hormonbalansen. Om du har oregelbunden mens under en längre tid är det därför bäst att du kontaktar en läkare.

• HanOchJag

pickolina nää jag är inte VÄLDIGT ung 27 år. Har alltid haft oregelbunden mens, men börjar bli ett störande objekt nu. Vi sitter i tankar på att skaffa barn och då är det lite jobbigt att hela tiden tro att man lyckats för att mensen är försenad. Sista månaderna har den kommit som den ska, men nu senast så var den (enligt mig) försenad 2 veckor.

Ska nu börja föra lista på grejen igen och se om den blir regelbunden eller oregelbunden *hehe*

Himlans vad man har mycket att tänka på som kvinna

Tack för hjälpen endå.
    Vet man lite mer och kan kanske försöka lista ut nåt.

• pickolina

HanOchJag
    Okej, men då tycker jag att du borde söka hjälp. För oregelbunden mens har man i regel pga att man inte har ägglossning varje månad och om du inte har det så är det något som inte stämmer. Sök hjälp, det finns hjälp att få. Tex mediciner som ger ägglossning osv... Sedan behöver du ju även veta om det är något allvarligt eller ej. Vänta inte, sök nu så du får svar på dina frågor!

Svar på tråden Menscykeln...