• Chrsistine_1979

Ledsen och förvirrad-lämna eller gå?

Hej!
    Är ofta inne och läser alla vettiga frågor, funderingar och tips, och kände nu att det var dags att vräka ur mig allt jag går och funderar på, och hoppas att det fins någon därute som känner igen sig eller har tips och råd.

För 6 år sedan träffade jag min nuvarande pojkvän. Allt var frid och fröjd, spännande och vi hade fantastiskt sex. Tiden gick, och av olika anledningar hamnade jag i en period där jag mådde väldigt dåligt (mkt press från dåvarande utbildning och allmän inre oro). Min pojkvän fannas alltid där och drog upp mig ur det tunga, stöttade och fanns alltid där. Efter ca 3 år ville jag bli "singel", och jag vet inte om detta berodde på ett hopp om att det var DET som fattades/skulle bota min inre oro. Men det var det ju inte. Jag gjorde iallafall slut, men ångrade mig senare och min pojkvän tog emot mig med öppna armar. För 1½ år sedan blev det samma sak. Jag var singel men "ångrade mig" i våras. Och pojkvännen fanns där-igen. Tilläggas bör att det vi båda tillfällena funnits "en annan" som jag smidigt kunnat glida över till - så jag sluppit att bli helt ensam. Det gamla klassiska grönare-gräset alltså. Nu är vi alltså inne på tredje gången. Alla runtomkring oss har (med all rätta) blivit besvikna på mig, tyckt att jag lekt med min pojkväns känslor. Och nu när vi satsat igen kan ni ju fatta vilken press som lagts på mina axlar. Nu MÅSTE det ju funka! Jag KAN inte göra slut igen. Som grädde på moset i denna jobbiga situation har vi /för nu jäklar skulle det ju satsas denna gång skaffat en otroligt fin lägenhet, vilket gör mig väldigt stressad. Dessutom har vi beställt en lång utlandsresa.

Så til själva problemet: jag har helt tappat attraktionen till min pojkvän. Sexlivet är uselt, jag "ställer upp" för att behålla husfriden. När jag ser på honom ser jag en fantastisk människa, som jag beundrar och älskar, min bästa vän. Men någon attraktion, nej. Och jag VET ju att sådant förändras med tiden, jag blir bara så jäkla frustrerad när jag tänker tankan att aldrig få uppleva det där stormigt kittlande passionerde förhållandet igen. Passion är ju per definition ett övergående statie, men när min pojkvän tar på mig bill jag dra mig undan. Mitt ex, som jag har bra kontakt med och som vil starta om, var raka motsatsen, attraktionen personifierad. Jag har verkliegn inget emot alla tänkabara sorters hjälpmedel, han skulle säkert till och med gilla det. Men jag känner ju att han är mer som en bror för mig, och det känns totalt främmande att dra upp en dildo i det läget (hoppas ni förstår vad jag menar..)Jag försöker att tänka "skulle jag vilja göra slut ÄVEN om det inte fanns en annan kile i mina tankar" dvs försöka "isolera" problemet. Skulle jag hellre gå även om det innebär att jag blir lämnad ensam? Omöjligt att svara på eftersom jag inte kan sudda bort tanken på mitt ex, och ser honom patetiskt nog, som räddningen ur min situation.

Pressen och stressen jag känner från vänner och bekanta, föräldrar (som älskar min pojkvän en massa) är outhärdlig. Jag vet att jag tidigare betett mig egoistiskt och fegt, när inte det ena passat för studen har jag dragit, för att sen komma tillbaka. Och jag känner mig återigen så jäkla egoistisk när jag ständigt har tankar på att fly.

Det här är ju ett beslut man måste fatta alldeles på egen hand, men jag skulle ändå vilja be er om era synpunkter och tankar...

Massa kramar!

• Svar på tråden Ledsen och förvirrad-lämna eller gå?
  • Chrsistine_1979

hmm..upptäckte just att min rubrik kan tolkas som om jag redan hade bestämt mig. "lämna eller vara kvar" hade varit mer passande..

• mammaK

Jag tycker det låter som du har bestämt dig. Man kan inte vara med någon som man inte attraheras av, man kan älska men på olika sätt, men för att leva med en person måste man ha kärleken där.
    Jag kände lite som du i mitt gamla förhållande, skulle jag aldrig få känna magpirret, aldrig få kyssa någon annan. Då insåg jag att jag inte levde med rätt man. Jag sa som jag kände till honom och flyttade till eget hem (vi har barn ihop, så varannan vecka) Jag bestämde mig att vara själv ett tag vad som än kom ivägen, jag träffade lite andra killar och levde ut det jag aldrig trodde jag skulle få.
    Efter ca ett år när jag var nöjd med mitt liv träffade jag en ny man, jag älskar honom och har inte alls sånna tankkar längre.

Jag tror det skadar både dig och honom mer att leva ihop än att flytta isär. Hoppas du förstår vad jag skriver, lite luddigt kanske.
    *kram*

• Yster_Syster

Jag tycker du ska reda ut varför du vill "fly" med en oberoende person, helst en psykiatriker. Det är lättare att se klart när man få berätta för någon som är helt utomstående, bara att lyssna på sina egna ord högt utan hämningar är väldigt befriande. Jag tycker personligen att gräset INTE är grönare och att man måste vara beredd att kämpa ganska hårt för att hålla liv i sitt förhållande. Den där himlastormande passionen kanske inte varar för evigt med någon... eller så är du med fel kille.

För min del har den stora passionen ersatts av någonting så mycket större som gör mig alldeles varm om hjärtat när jag ser på min pojkvän. Tillit, humor, förståelse, djup kärlek och en känsla av att det är vi tillsammans. Men det kom först efter att vi jobbat oss igenom alla upp och nergångar som kommer naturligt i ett förhållande.

• Lena+Mattias=sant

Jag tycker det låter som du behöverleva ensam ett tag så att du verkligen kan känna vad du vill.

• sweet saint

lämnar du honom igen så ska det vara för gott!
    att driva med en människas känslor på detta sätt är vansinnigt!
    HAde detta skrivits av en man hade han blivit bannlyst och hatad, men, men..
    oansvarigt är det iallafall. Sen är det ju fel att han tillåter sig själv att gå igenom detta, men han verkar ju upp över öronen förälskad idig!

Hoppas du bara kan lösa dina problem utan att utnyttja honom mer.. och framför allt att du kommer att hitta nån som du är säker på!!!!!!

Lycka till!!!

(har varit med om detta och därför skriver jag så hårda ord....)

•  Miss Cee

Jag tycker att du ska testa en ny sak:

JObba på ditt förhållande!

Du har ju redan gått på blåsningen att göra slut 2 gånger för att sedan ångra dig. det är inte ditt förhållande det är fel på, det är dig. Just nu inbillar du dig att det -extremt plötsligt- inte finns någon attraktion, bara för att du ska ha något extra bra att skylla på, för att få lägga problemet på någon annan.

Jag tycker att du ska skaffa en samtalsterapi för egen del, och få göra upp med den här oron som gör dig livrädd för att vara ensam eller för att ta ansvar eller känna krav. Vad det gäller ditt ex ska du givetvis släppa den kontakten helt och hållet och erkänna att det fanns en anledning till att ni gjorde slut.

Du bygger upp en bild av ert förhållande som passar vad du vill göra. Jag tror inte för ett ögonblick att du skulle bli nöjd om du bytte igen, tvärt om. Det tror inte du heller.

Nej du den här gången får du faktiskt anstränga dig för att ha rätt att gå från det här förhållandet. Du har lekt med och plågat killen allför mycket för att bara sticka igen. Och går du igen så är det för gott, då ger du blanka 17 i din sambo och låter honom slippa det här!

• m+p

Håller med föregående... Och vet med erfarenhet att det är mycket mer smärtsamt att erkänna att problemet ligger hos en själv. Det är mycket lättare att tycka att jag tänder inte på honnom, vi har inget gemensamt osv... Se innåt och ta gärna hjälp... Kanske går det inte att lappa ihop det nuvarande förhållandet, men du måste ge både honnom och dig själv en ärlig chans och respekt.
    Lycka till jag vet att det är jobbigt!

• MysEtt

Håller med Miss Cee Och även om du inleder ett nytt förhållande kommer du än en gång passera alla känslorna och stå där med ett förhållanda. Visst hade även jag tyckt att det vore mysigt/kul/romantiskt/you name att uppleva det jag gjorde med min M2B första kvällen men det kan jag inte utan jag är jätteglad för det jag har idag och det är 10 gånger bättre

• karinna

Jag tror också på att du behöver göra "den inre resan", alltså genom terapi ta reda på vad det är som gör att du har så svårt att må bra i en kärleksrelation. En klok man sa en gång "Om gräset är grönare på andra sidan så beror det på att man inte har vattnat sin egen sida tillräckligt". Relationer fungerar inte av sig självt och kärlek väcker en massa jobbiga känslor också. Fundera på vad kärlek är för dig och vad du kan och vill ge i kärlek!

• Chrsistine_1979

jag vill bara säga tack för alla kloka och stundtals hårda ord, det behövde jag. Jag har bestämt mig för att bryta kontakten med mitt ex - som annars alltid kommer finnas som the easy way out.

Och på tal om den "inre resan" så har jag försiktigt och trevande börjat den för ca 2 veckor sedan. Läser Mia Törnbloms "Självkänsla -Nu" som gjort att jag kommit en bra bit på vägen, även om det är en process som tar tid. Beslutade mig också för att berätta saker (handlade bla om ätstörningar, brist på självkänsla etc) för min sambo jag tryckt på i 5 års tid (dvs nästan hela vårt till-och frå-förhållande). Vet inte varifrån jag fick den styrkan eller beslutet, men det känndes otroligt skönt. Det är verkligen få saker som blir SÄMRE när man pratar om det...
    Nu känner jag mig något starkare, men jag vet att jag kommer att vackla många gånger, men att jag kan fortsätta framåt iallafall. Och jag kan ju inte svära på att det kommer att bli vi, men jag har iallafall bestämt mig för att kämpa för det.

Återigen, tack till er alla som hade ork att både läsa och tycka till om mina funderingar.
    Kramar!

Svar på tråden Ledsen och förvirrad-lämna eller gå?