• gulsippan

Vad väger ni/har ni för kroppskomposition?

Hej,

Jag undrar vad ni som är 180 cm väger.. Jag är 180 själv och väger 71kg. Detta faller visserligen inom ramen för "normalt" BMI, men mitt problem är att jag bär fett runt magen.. Inte en liten buktning eller så, utan jag ser ut som en tomat i den regionen! Det går runt hela kroppen.. Ser inte alls bra ut..
    Muffintopp!!

Jag har försökt gå ner i vikt, min tanke är att jag vill ligga på 65-67kg, men var gång jag går ner lite så tar det alltid från andra delar av kroppen där jag inte har mycket fett, som tex runt nyckelbenen, så då ser jag snarare ut som en benig stork än en fager trana..

*suck*

Finns det någon annan som är i en liknande situation och har ni några knep?

• Svar på tråden Vad väger ni/har ni för kroppskomposition?
  • physalis

Skit i att gå ner i vikt och börja träna. Det låter som att du har dålig tonus i magmusklerna.

Ät ordentligt, träna regelbundet, så kommer du också att må bättre i allmänhet, din ålderdom får mindre krämpor, du minskar risken för inkontinens och livmoderframfall vilket man kan få av slappa muskler i den regionen.

• Lisa1

Kanske prova styrketräning? Om man går in för det och kör säg 2-3 styrkepass i veckan (och sedan kompletterar med lite kondition också för förbränningen - gärna direkt efter att man kört maskiner) så bygger du ju upp resten av kroppen. Du borde då kunna se att lår, vader, armar etc. blir lite fastare och - vid flitig träning - liite större. Regelbunden styrketräning ökar ju även den totala förbränningen vilket bidrar till en viktminskning också. Visst är det lite trist att man inte kan välja varifrån kilona skall tas, men vill man inte gå ner så mycket på "andra ställen" så är nog detta det smartaste.

Vill EGENTLIGEN inte gå in på de lite mer drastiska metoderna, men här har du något som ev. kunna vara intressant. Något som heter "Ultrashape" och som tar bort fett permanent. Låter ju som "hokus pokus" såsom jag beskriver det, men det är vetenskapligt bevisat. Grejen är att det inte är några gigantiska mängder som försvinner, slutresultatet ser mest ut som att huden stramas upp (har sett flera före/efter-bilder). En metod som ses som ett komplement till plastikkirurgi men som inte 1) är lika drastisk 2) kostar fullt lika mycket 3) tar bort lika mycket. Så som jag förstått det frisätter metoden fett genom att fettcellerna "beskjuts" med pulsar av ultraljud. Detta frisätter viss del av fettet i det behandlade området. Men detta är bara EN del i kedjereaktionen att bli av med fettet här. Fettcellerna flyter alltså fritt i blodet och måste ju sedan ta vägen någonstans - alltså förbrännas. Och det jobbet måste man ju fixa själv! Detta med ökad motion, ett mindre kolhydratintag etc. Eftersom man nu har en ökad mängd fett "på vift" - som kan användas som kroppens bränsle - måste man under de närmaste dagarna efter behandlingen inte äta lika mycket som vanligt. Energi kan nämligen till viss del tas från det frisatta fettet, men visst måste man äta "vanlig" mat också - vad jag vill säga är att man måste minska sitt energiintag, alltså öka mängden grönsaker i den vanliga kosten (mot att man minskar "resten" lite). Alltså - detta gör inte hela jobbet - men vill man VERKLIGEN göra något åt en lite putig mage så kan detta vara något av intresse... Lite mer info nedan:

www.ellipseklinikken.se/

• gulsippan

Tack för era svar!

Kanske borde ha sagt att jag tränar ca 5 gånger i veckan, varav 2 1-timmes pass styrka.. och har gjort så i närmare 2 år. Men inget verkar hjälpa vilket är så frustrerande..! Grrr!

Har aldrig hört talas om Ultrashape..

Vi har precis börjat tala om giftemål och vill komma i form tills dess...

• Lisa1

Ahh, toppen! Men det är ju inte kul när man känner att man "kör fast" och att inget händer. Kanske skulle du kunna boka in en timme med PT och diskutera igenom ditt upplägg? Ofta kör man ju på i "gamla vanor" och kan vara så att det upplägg man har, med träningsteknik, antal rep, mat, vila etc. kanske inte är optimalt, eller att man bara tränar samma muskelgrupper hela tiden? Vet av egen erfarenhet att det är lätt att bara "köra vidare i samma spår" (man är ju oftast en vanemänniska ;) ) när det kanske skulle hjälpa de egna målen lite mer att öka/minska motståndet på vissa maskiner, dela upp träningen på fler tillfällen och istället köra ett kortare styrkepass varje gång och kondition direkt efteråt...etc. Är ju rätt vanligt att man "kör fast" som jag förstått det (jobbade tidigare på ett gym och blev lite kompis med flera instruktörer som pratade om detta). Bara några tips :).

• Marskatt

Har du testat Pilates? Ska tydligen vara bra för "smådelar" av kroppen som man inte lyckats fixa till på annat sätt. Har precis anmält mig o tänkte prova själv!

• Ellte

Jag tycker också du ska ta kontakt med en personlig tränare. Kanske har han/hon något tips på hur du kan förändra din träning för att komma åt ditt "problem".

Att gå ner i vikt i din situation låter verkligen inte som något att rekommendera... Det går inte att punktförbränna fett och eftersom du redan är smal så är det lätt att bli benig istället.

Annars är det väl tyvärr så att man får lära sig att älska sin kropp som den är och att klä sig för att dölja sina skavanker och framhäva sina fördelar :D

Jag är överviktig (även om jag gått ner över 25 kilo :?) och har valkar på magen...men jag har en snygg rumpa och fina ben :D och försöker klä mig efter det...

• Mimsan81

Jag är också 180 cm och väger nu 67 kg. Vägde 74 förra året men har börjat promenera med stavar flera ggr i veckan för att gå ner till den här vikten som jag trivs bra med.

• gulsippan

Tack för alla tipsen! Ska kolla med mitt gym ang pilates och PT. Har inte provat pilates innan men gillar idén!

Sen hade jag funderingar på stavgång med och är roligt att höra att du har lyckats bra med det!!

Kanon!! Tack så hemskt mycket!!

• Pumpkin

Jag rekommenderar också pilates. Själv har jag kört Winsor Pilates hemma med DVD och det är guld värt - speciellt för mage och rumpa!

• Tedda

Det här med kost och träning är verkligen inte alltid så enkelt... Om man vill minska sin fettprocent så ska man göra av med mer energi än vad man tillför kroppen. Det är logiskt, men det är inte alltid man äter så bra som man tror.

Om man är så flitig med sin träning som Gulsippan är, och ändå inte får resultaten man önskar, så tror jag också på att boka tid med en personlig tränare. Man behöver inte göra det till stående pass i veckan med en pt (kan ju bli en kostsam historia), men mer att kartlägga hur träningen ser ut idag och vilka mål man har. Då kan man få ett nytt upplägg som är anpassat efter hur din kropp är idag och vad du tycker är roligt, så du inte tappar motivationen efter ett tag. Sen även boka tid hos dietist, för med rätt kost och träning är jag överygad om att man kan reducera överflödiga kilon. Utan att för den skull se utmärglad ut på andra ställen. Med styrketräning får du muskler så då lär du ju inte se utmärglad ut. Men sen är det ju så också att man har en kroppstyp så idealkroppen man har kanske inte är nåbar fullt ut. Undertecknad har t ex det som så fint kallas för päronfigur ;)och om jag skulle ha dom där grymma benen jag suktar efter då ryker brösten. Så ja, hitta ett mellanläge där man gillar sig själv. Man måste inte vara perfekt för att vara snygg :)Tror det handlar om inställningen till sig själv.

Sen kan det ju finns medicinska skäl också (problem med sköldkörtel t ex)till att man har svårare att gå ner i vikt, ingen tröst kanske om det kommer fram. Men då vet man allafall varför man inte får resultaten man önskar, och kanske måste kämpa ännu hårdare.

• Tedda

Förresten, glömde ju säga detta om BMI också: det säger inte så mycket om vilken form din kropp befinner sig i. Ju mer muskler du har desto tyngre blir du, så en kropp som ligger över medel-BMI behöver inte vara överviktig utan kan bara vara vältränad och muskulös. Så istället för att stirra sig blind på siffror som vikt och BMI - mät kroppen, för det som är intressant är ju snarare omfånget på kroppen, inte hur tung du är.

Svar på tråden Vad väger ni/har ni för kroppskomposition?