• chiqitita

Är det någon här under 40 som äter blodtrycksmedicin?

Jag har nämligen fått reda på att jag har högt blodtryck. Först trodde jag att det var nerver när jag kommer till doktorn. Tills jag började ta det hemma själv i två veckors tid och märkte att det faktiskt var högt. Nu har jag varit lite deprimerad dom sista veckorna och det hjälper väl till lite med, kan jag tänka mig. Men det ligger även på min pappas sida. Jag varken röker, dricker, är överviktig. Äter rätt hälsosamt och undviker salt. Tar vitaminer och motionerar. Min puls är jättebra. Men det har ju inget att göra med blodtrycket.
    Jag har försökt att undvika det här men kom nu iväg till en hjärtdoktor. Efter ha sett mina resultat och hört att jag har högt blodtryck på pappas sida. Så skrev han ju ut blodtrycksmedicin. Han ska även ta ett ultraljud och blodprover. Nu är jag väldigt emot medicin och är rädd för biverkningar. Men jag vill ju samtidigt inte ha en hjärtattack eller fel på njurarna. Så jag vet att medicin är oundvikligt. Men han vill även att jag slutar med p piller som jag har ätit i många år. Enligt honom kan det ha att göra med mitt höga BT. Men när jag frågade min gynekolog så var dom så svaga idag enligt henne och påverkade inte mig alls. Vem har rätt? Det är kanske bara ett sätt att ta reda på det. Sluta med p piller för ett var veckor och se.
    Jag undrar om det är någon här som tar blodtrycksmedicin och inte har några biverkningar eller om ni har varit tvugna att sluta med p piller????
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Är det någon här under 40 som äter blodtrycksmedicin?
  • Fru Henax

Båda mina föräldrar äter blodtryckssänkande mediciner och har gjort det länge (de är iofs i 70 årsåldern). Men de har iaf aldrig känt av några biverkningar!
    Inte ens än i kombination med andra mediciner som det tyvärr också fått börja äta.

När det gäller p-piller! Vore jag som du skulle jag sluta bums! Värt ett försök iaf... Kan ju iaf inte göra nån skada att sluta väl?!

Hoppas du snart mår bättre!

• Brud 2008

Hade du högt blodtryck när du fick p-pillrena utskrivna?

Annars är det ju ganska troligt att det kommer därifrån.

I FASS rekomenderar de att sätta ut p-pillrena vid förhöjt blodtryck, hur lång tid det tar för effekt vet jag inte, men jag skulle tippa på ett par månader åtminstone.

Du skulle ju kunna byta till något helt annat preventivmedel och se om det hjälper, annars kan det bara vara ärftligt och inget som hade gått att undvika direkt.

• Lucia05

Vad har du för p-piller?
    Mini-piller eller cerazette antar jag är bättre alternativ om man har högt blodtryck.
    Hoppas det löser sig! :)

• chiqitita

Mitt blodtryck har nog alltid varit lite högt. Och mitt första minne när jag för första gången blev utskriven p-piller var att jag fick lägga mig ner och vila för att det var så högt. Sen har det alltid varit så när jag varit på årliga kontroller. Men dom har ju alltid skrivit ut dom iallafall. Så jag tror att det beror mer på generna och att det ligger högt blodtryck på pappas sida. Visst, jag kommer väl sluta med pillerna för ett tag och se om det gör skillnad. Men jag tror inte att det kommer att ändra något. Plus att jag inte vill sluta med dom. OM jag inte absolut måste och det skulle göra en verklig skillnad. Men jag ska kolla upp dom där minipillren ni rekomenderade. Jag äter något som heter Trivora som är i samma grupp som Tri-levlen. Tack för omtanke!

• pickolina

Min mamma har ätit det i många, många år...hon mådde skit av medicinerna... :( Sedan upptäckte de att hon egentligen inte har högt blodtryck utan att det var en biverkning av hennes egentliga sjukdom, som är extremt ovanlig... Tur de kom på det i tid för hon var illa ute och riskerade att dö... :( Då hade hon medicinerat mot högt blodtryck i 10-15år tror jag...

Bror medicinerar oxå mot det men jag tror att han bara mår bra...

Finns ju flera mediciner så mår man inte bra av den ena så kanske man kan få testa en annan.

Gällande p-pillerna så skulle det inte hjälpa att sluta i ett par veckor för att testa. Det tar 3-6mån (ibland längre tid) för att kroppen att återställa sig efter man slutat.

Svar på tråden Är det någon här under 40 som äter blodtrycksmedicin?