Är det någon här under 40 som äter blodtrycksmedicin?
Jag har nämligen fått reda på att jag har högt blodtryck. Först trodde jag att det var nerver när jag kommer till doktorn. Tills jag började ta det hemma själv i två veckors tid och märkte att det faktiskt var högt. Nu har jag varit lite deprimerad dom sista veckorna och det hjälper väl till lite med, kan jag tänka mig. Men det ligger även på min pappas sida. Jag varken röker, dricker, är överviktig. Äter rätt hälsosamt och undviker salt. Tar vitaminer och motionerar. Min puls är jättebra. Men det har ju inget att göra med blodtrycket.
Jag har försökt att undvika det här men kom nu iväg till en hjärtdoktor. Efter ha sett mina resultat och hört att jag har högt blodtryck på pappas sida. Så skrev han ju ut blodtrycksmedicin. Han ska även ta ett ultraljud och blodprover. Nu är jag väldigt emot medicin och är rädd för biverkningar. Men jag vill ju samtidigt inte ha en hjärtattack eller fel på njurarna. Så jag vet att medicin är oundvikligt. Men han vill även att jag slutar med p piller som jag har ätit i många år. Enligt honom kan det ha att göra med mitt höga BT. Men när jag frågade min gynekolog så var dom så svaga idag enligt henne och påverkade inte mig alls. Vem har rätt? Det är kanske bara ett sätt att ta reda på det. Sluta med p piller för ett var veckor och se.
Jag undrar om det är någon här som tar blodtrycksmedicin och inte har några biverkningar eller om ni har varit tvugna att sluta med p piller????
Jättetacksam för svar!