• Blivande fru M.

Fest-häfett blev svindyrt!!

Vi ska gifta oss om två veckor och har lämnat in ett häfte till ett tryckeri där det står bla meny, sånger, bordsplacering och presentation av gästerna. Det blir 16 sidor och vi ska ha ett silvertryck på framsidan. 60 ex ska tryckas. Fick veta priset idag och det är ca nio tusen kr! Är inte det jättehögt eller är jag helt knäpp? Det är min pappa som betalar men jag blev faktiskt väldigt upprörd när jag fick veta priset, vill inte att han ska slänga ut nio tusen på lite papper! Vad är det som kostar så himla mycket? Någon som vet? jag blir helt gråhårig när jag tänker på hur mycket pengar som läggs på denna dag...

• Svar på tråden Fest-häfett blev svindyrt!!
  • nenne78

först och främst är startkostnaden hög på offsettryck, då det ska göras plåtar och intag i maskinen. Sen när det väl börjar snurra sjunker styckekostnaden ganska fort. Men då måste man passera en upplaga på 1000 ex ungefär för att det ska lönas sig. Men vill du verkligen ha silertryck så går det inte att digitaltrycka, för då hade tryckeriet självklart gjort det eftersom det är mycket billigare på liten upplaga. Silver är en specialfärg och kostar därför också mer än vanlig tryckfärg. Skippar du det så kan de printa istället.

• nenne78

9 kr per sida är väl inte dyrt om man ser att det ingår allt, papper, färg, intag mm. Skriver du ut själv på papper som kostar 5-7 kr arket och räknar in toner/bläck, el mm så hamnar du nog där själv.

• junibrud2006

En extra kostnad är även formatet beroende på vad du ska ha. Måste det beskäras är det en extrakostnad.

• nenne78

och det ska passa på arket också, det är alltid bäst att hålla sig till A-formatet (a5, a4) för då utnyttjar man arket bäst (inget spill)

• Ellte

Trycka saker ÄR svindyrt :? Kan ni inte bara låta trycka framsidan och printa inlagorna själva?

• nenne78

är det 60 ark a4 och de har en liten maskin så är det ändå A3-format och då blir det 30 ark till upplagan. Intaget (när de börjar trycka alltså) är oftast 100-200 ark bara för att ställa in färgen (jämnhet, fukt, rätt PMS-det finns ju 10 olika silverfärger minst). Och sen kan de trycka 10000 i timmen och räkna då ut hur lång tid 30 ark tar (när de som sagt väl kan börja trycka själva upplagan). Så det är klart att det blir dyrt.

Och ja, jag jobbar på tryckeri så undrar ni något får ni gärna fråga

• Lillamig

Ahhha nenne! En tryckeriexpert! Vi funderar på att trycka upp allt på tryckeri och enligt min mor (som kan lite om detta) så borde det räcka med digitaltryck istället för offset. Om jag förstår rätt så är digitaltryck i princip en avancerad kopiator men med offset så gör man plåtar för tryckningen, därför prisskillnaden. Hon menade också att bara någon som är kunnig kan se skillnaden - stämmer det? Om man vill ha lite relieftryck eller tex guldfärg, kan man då bara använda offset? Jag skulle nog vilja ha guldtext på inbjudningarna men vanlig text på festprogram och kyrkoprogrammet.

Kan de flesta mindre tryckeri hjälpa till med att redigera texten inför tryckningen så att den hamnar rätt på pappret? Tack på förhand!

• nenne78

lillamig
    hihi, tack, tack!

Guldtext blir offset eller foliering (dyrt). När du printar simulerar den guld men det blir ju inget skimmer. Printning är som som sagt en stor kopiator och den som vi har blir det fantastiskt bra i, så inte ens tryckarna ser skillnad (om man inte kollar med lupp). Du kan köra de flesta papper i digitaltryck (hör med resp tryckeri) men det finns några papper som är speciellt framtagna för just digitaltryck. Är det något speciellt papper (effekt) så kan det kosta lite mer, för då måste tryckeriet köpa ett helt paket om det inte finns hemma. Men då får du oftast hela paketet även om de inte använder alla ark.

Jag tror nog att alla kan hjälpa dig med sättningen, men det bästa är om du gör PDF av dina saker så är du säker på att inget hamnar konstigt när de trycker. Särskilt om du använt typsnitt som är speciella mm. Du måste självklart godkänna en provutskrift så att du ser att allt står rätt till innan de kör.

• nenne78

digitaltryck är tokbra på små upplagor!

• kentfantast

Hm ja... och till denna papperskostnad etc kommer ju oxå personalens lön. Vi trycker 100 ex för 600 kr hos en kompis, som jobbar gratis efter arbetstid när han gör det...

• Pepparmyntan

Inte for att lata allt for praktig men det ar nog viktigt att se till att fa nagon typ av offert innan man lagger in en bestallning sa att man inte far en prischock da det ar forsent att andra sig.

• LissAnna

Nenne 78:

du som jobbar på ett tryckeri...
    Går det att få vit text på blått papper? Är det något jätte avancerat som kostar skjortan?

• lolabe

Nu har jag äntligen fått siffrorna för våra tryckerikostnader. Vi tryckte vigselprogram i C5 (dubbelvikt A4) i lite styvare papper + festprogram i samma format med det styvare pappret som pärm och två ark (=4 "sidor") i enklare papper som inlaga. Vigselprogrammet och pärmen på festprogrammet var i färg och inlagorna i gråskala. Ca 85 av vardera fest- och figselprogram kostade med digitaltryck och bigning ca 3 500 kr. Originalproduktionen kostade ca 2 500 kr.

• NinaO

Tror du att festen blir mycket roligare med det tryckta pappret?
    Om svaret är JA, så ska du trycka det och om inte så låter du bli.
    Har farsgubben oändligt med pengar, så kan du ju strunta i vilket.

• Ammo

Hej!
    Höll på att tappa hakan när jag läste detta inlägg, 9000 kr, milda marsvin!
    Jag kan förstå att det kan vara dyrt att lämna in saker för tryck, men ni har fått en helt fel bild av vad det kostaratt printa sådant själv!
    Jag jobbar på Hp (Hewlwt packard)med just skrivare och jag kan tala om att ni tjänar tom på att gå och köpa en helt ny skrivare + extra bläck+papper för en mindre summa.
    En BRA skrivare kostar runt 1500 kr, då ingår en full uppsättning bläck som räcker till ca 400 sid text (A4).Färg ingår också och räcker till ett par hundra sidor.
    Köp till en extra svart patron för 299 och den räcker till 800 sid till.
    Idag ligger alltså en utskriftskostnad på ca 37 öre om vi pratar svart text + papper!!!!
    Vitt A4 papper 500 ark kostar under 100 kr. Det som kan kosta mer är om ni vill ha "pärmen" på festprogrammet i ett finare och hårdare papper,då kan ju det kosta 3-7 kr st men det är ju säg ca 300 kr om det är 60 och kostar 5 kr st.

Detta är en maximal kostnad på 2500 kr.
    Och då har ni en NY skrivare på köpet!
    Sen gäller det ju att kunna printa ut det på ett bra sätt,men eftersom många här inne på bt gör det själv så kan man säker få många tips på olika sätt, format mm.

Hojta till om ni behöver fler tips på produkter eller kostnader!

Svar på tråden Fest-häfett blev svindyrt!!