• Te amo mas que a nada

Vad kostar ett brollop?

Det har kanske ar en konstig fraga. Manga har verkar planera stora brollop, men vi vill ha det litet. Vi ar dessutom pa en ratt liten budget. Vi vill ha fina klader och blommor sa klart. VAd maste vi ha med? Vi gifter oss inte i kyrkan. Vad ar liksom nat man inte far missa pa ett brollop, vad ska vi lagga mest pengar pa. Brollopsresa blir det senare da vi flyttar utomlands valdigt snart.
    Blir jatteglad for ideer och rad!

• Svar på tråden Vad kostar ett brollop?
  • Wunja

Jag skulle vilja påstå att det beror på vad ni själva värderar högst. När det gäller mig och min blivande är vi båda väldigt förtjusta i god mat och dryck, så därför väljer vi att lägga lite extra på den biten i stället för att t.ex. ha en läcker transport mellan kyrka och festlokal.

• korall

Vill ni bara ha vigsel behöver det nog inte kosta så mycket. Det som drar iväg i budgeten är ju festen- speciellt mat, dryck och personal.

• viktualia

Det beror helt på vad ni får tag i för lokal och hur ni fixar käket.

Själv bor jag i en mindre stad och kommer att fixa trerätterscatering för runt 80 gäster, dricka från systemet, riktig brudklänning, fin lokal och det mesta man kan vänta sig av ett bröllop - budgeten är 60 000 kr och det kommer vi klara.

• Te amo mas que a nada

Det blir vi tva plus familjer och nagra nara vanner. Raknar jag efter blir det nog max 20 pers... Sa festlokal behover vi inte, daremot en bra restaurang kanske. Och sen aker nog vi tva och bor pa hotell.

• Ida-maria

Vi tänkte först oxå ha ett litet bröllop där vi sparar in på det extravaganta. Men vi insåg ganska snabbt att ALLT kostar pengar! Men det man kan spara in pengar på är att laga maten själva. Fixa en festlokal där man kan ta med sig egen mat men att lokalen står för baren, där gästerna betalar för sin dricka efter middagen. Min pappa kommer laga all mta för 36 pers och han beräknar att det kommer kosta 60-70 kr per person, utan drickat.
    Sen kan ni spara in på fotograf om ni känner någon som är duktig på detta, vår best-man är fotograf så han tar våra kort gratis!Sen har vi två vänner som jobbar som DJ som fixar den biten åt oss.
    Sen kan man hyra el köpa begagnad klänning. Och självklart önska fickpengar till resan i bröllopspresent. Och inte ha bröllopstårta, utan ha vanlig efterrätt...

• viktualia

Räkna så här:

Kolla kuvertpris på lämpliga krogar.. jag gissar på runt 500 spänn/person inkl dricka.
    Hyr klädsel till honom, köp/hyr en klänning till dig - men utanför storstäderna.
    Lägg en budget för ringar innan ni kollar i affär.
    Lägg lite pengar på fotograf - skoj att ha riktigt BRA bilder från er stora dag.

Nån här på BT har kommit fram till att bröllop kostar ca 1000 per gäst inklusive allt. Det är lite i överkant eftersom vi lyckas med 60 000 och ca 80 gäster. Men mellan tummen och pekfingret kanske det säger något...

• physalis

Jag skulle nog säga att man borde lägga lite pengar på en bra fotograf, då fotografierna blir det enda som är kvar efter allt "hallabaloo".

• Lola Jämtland

Vad det kostar?

Ca 10 tusen för oss o jag tror att vi kommer att få en jättebra bröllopsdag.

Vi blir ca 45 pers o lagat maten själva. Det sparar man in väldigt mycket slantar på.

• Te amo mas que a nada

Lola Jamtland:
    Jag trodde jag var helt orealistisk nar jag tankte 10 000 for 20 pers, men ni har ju dubbelt antal gaster an vi. Sa det gar nog for oss ocksa.

• Te amo mas que a nada

Vet nagon vad det brukar kosta att sy upp en klanning? Man har ju sina ideer pa hur det ska se ut och vilket tyg.

• korall

beror ju alldeles på vad detä r du vill ha och vilket tyg så klart

• Te amo mas que a nada

Den ska vara enkel, antingen axelbandslos eller med tunna band. Antingen vill jag ha ett tunt, kanske brodrat tyg eller satin typ. Enkel, stilren. Om ni har sett VAnner avsnittet dar Ross ska gifta sig med Emily i England. En san klanning som hon har, ungefar sa vill jag ha den.

Svar på tråden Vad kostar ett brollop?