• Den okunnige..

Vigselring? Förlovningsring? Hur gör man?

Första inlägget på forumet.
    Nyanländ kille till forumet och blev främst medlem för att få ta lärdom av er andra, ni som vet. Giftermål har alltid av mig setts som något lite "läskigt" och jättestort, men samtidigt vet jag att kommer vilja genomgå det en dag. Men man måste ju börja med att veta lite om vad det hela handlar om.

Min första fråga handlar helt enkelt om förlovningen. I alla amerikanska filmer ska man köpa en vacker ring med en stor sten till flickvännen, ställa sig på knä och uttala den stora frågan, men är det verkligen så det "går till" även i Sverige. När jag tittar på förlovningsringar och vigselringar, verkar det som om det är tvärtom?

Så hur fungerar det? Ska man komma med en prålig ring vid förlovningen, eller frågar man bara (utan ring?) "Vill du gifta dig med mig?" och går sedan gemensamt ut och väljer förlovningsringar eller hur gör man?

/Den nyanlände

• Svar på tråden Vigselring? Förlovningsring? Hur gör man?
  • Kerin

Man kan tjyvkika på hennes ringar eller gissa. Min sambo lyckades köpa en ring i present till mig genom att visa för expediten ungefär hur tjocka fingrar jag hade

Vad som menas med tillfällig förlovningsring är ju jätteolika, en del menar en ändå seriös ring som man kan ha som smycke, en del tar en ring i en tuggummiautomat. Ibland har som sagt också guldsmederna "låneringar" som man kan låna. Jag vet att Anders Fors (www.vigselring.nu) har ringmått som man kan köpa och fria med.

Det finns nog inte ens så mycket att ta på att man kan säga att det är "tradition" eller ens "vanligt" att göra på det ena eller andra sättet med just den biten. Välj något som passar er! Omtanken och det personliga är ändå det viktigaste, inte att man följer Standardformulär 1 A.

• Bruden2007

Kan du inte smyga med dig en av hennes ringar då? Eller köpa en inställbar? Min blivande man tog en av mina ringar och gick till en juvelerare när jag var bortrest. Sedan köpte han en helt ljuvlig ring i liknande stil som ringar från Pilgrim, som han vet att jag älskar. (Den ser inte alls ut som en förlovningsring, men det är en sån ring jag hade kunnat köpa till mig själv att ha till vardags eller fest.) Och så överraskade han mig med att fria!

• InaHjärtarAdam

den okunnige:

du skulle ju kunna köpa en slät, men lite exklusivare ring som du sen när du fått ditt "ja" kan ta med till en juvelerare och lägga till stenar i?
    har förstått att bara för att en ring är slät så betyder inte det alltid att den är billig!

och jag kan berätta om hur vår förlovning kommer gå till:
    vi kommer tillsammans köpa ringar (eftersom jag har hittat EN ring och jag ska ha just DEN) ganska snart men själva frieriet kanske dröjer. på så vis är det en överraskning. jag vet att han ska fria men inte när och han ska sköta den biten helt själv.

antagligen vet ju även din flickvän att du ska fria eftersom ni uppenbarligen trivs tillsammans och planerar en framtid ihop. det är ju ofta vad man väntar sej då;)

• Den okunnige..

Tänkte bara tacka för alla fina svar! Har i alla fall fått något att tänka över nu, och flera idéer värda att ha i åtanke. Det är förstås inte så att jag vet exakt hur jag ska gå till väga än, men nu kan man i alla fall börja fundera över lite olika alternativ. :)

• MrsApril

Hejsan!

Min fästman överraskade mig med ett frieri på en semesterresa för ett par månader sedan. Han hade innan dess valt ut en smed som han gillade och därifrån fått två "låneringar", så det var dem som låg i asken när han frågade om jag ville gifta mig med honom!(Ringstorlek hade han kollat upp innan!) Direkt när vi kom hem från semestern gick vi till smeden och designade ringarna tillsammans.

Mycket romantiskt och mysigt. För mig var det väldigt överväldigande för jag blev verkligen helt överraskad!

Lycka till!

• nyårsbröllop

Det är ju olika!!!!

Jag och min blivande man satt 6 h i bilen på väg till min familj och hade inget annat för oss än att diskutera framtiden. Helt plötsligt sa han "men vi gör det!" Jag sa "vadå? friar du eller?" han sa "ja" jag sa "ehh, hihi, jag säger ja". Allt detta utan ringar och romantisk inramning. Allt är ju romantiskt vid ett sånt tillfälle. Sen gick vi ut och valde ringar tillsammans.

En kompis blivande köpte billiga silverringar som frieriring ich friade enligt filmernas konstens regler. Efter två år som förlovade hittade de sina riktiga förlovingsringar som matchar den kommande alliansringen.

Själv kommer jag bara att ha en ring som symboliserar vårt beslut att gifta oss.

• Lilla Li

Min kille hade köpt (eller faktiskt fått) oäkta begagnade guldringar som han friade med. Sedan gick vi tillsammans och valde ut varsin förlovningsring som vi nu beställt och får imorgon. Då slänger vi fuskringarna. Vi kommer slå ihop priset för förlovningsringarna och dela upp det lika emellan oss. Det var han som friade, men jag tycker ändå att hans förlovningsring ska vara en gåva från mig. Vigselringen kommer vi senare välja ut gemensamt och även betala för gemensamt. Så gör vi! :D

• Akvavit

Man kan använda vad som helst som ring vid frieri, ju mer personligt desto bättre tycker jag. Men sen beror det ju på vad du tror din blivande skulle uppskatta. En kompis till mig blev friad till på toppen av en slalombacke med en egenhändigt gjord ring av piprensare. Hon tyckte det var underbart, och var nöjd med hans fantasifulla frieri.

• smug

Det finns tydligen man som gar ut och koper en diamant, eller annan sten, och friar med den. Sen gar de tillsmammans och designar en ring att fatta stenen i.

• Sister of the Night

Hej där!

Hoppla, jag fattar inte alls vitsen med att ha med sig en "låtsasring" vid frieriet. En romantisk middag, ev med tända ljus och lite rosor skulle funka fint i min värld. Jag menar, vad ska man med en ring till som man ändå inte kommer att använda? :)

Jag är förlovad, fästmannen frågade helt enkelt om jag ville förlova mig med honom och det var hur romantiskt som helst. Vi ser det visserligen som en markering om att giftermål ärr aktuellt framåt i tiden, men inte som en "nu-måste-vi-gifta-oss-senast-den...."-grej.

jg tror faktiskt att det finns ganska många olika tolkningar på detta, hur man bör göra och vad som är "rätt".
    Fundera framför allt på vad din flickvän har för syn på detta med frieri. Jag hade blivit lite fundersam om fästmannen hade kommit till frågan om giftermål på en gång, att fråga om förlovning först var helt korrekt enligt mitt sätt att se på saken.

Ett fint sätt är att "spegla" hennes smak i frågan - hur traditionell är hon? Där har du nog svaret, utan att behöva fråga.

Och just det - vi valde ringar tillsammans. Väldigt romantiskt för oss! :)

Lycka till nu.

• 26maj2007

själva köpte vi våra förlovningsringar tillsammans släta. i augusti förra året hade vi varit ihop i lite mer än 7 år och då gick min blivande ner på knä och friade. 10 röda rosor och litet packet med halsband och örnohänge från pilgrim.

vigselringen har jag själv fått bestämma. även min blivande kommer att ha en vigselring som han själv bestämmer hur den ska se ut.

gifter oss pingstafton nästa år.

viktigt att tänka på att förlovningsring och vigselring ska passa ihop.

själva kommer vi bara att ha vigselringar på oss. min består av två ringar som blir totalt 8mm bred och blivande ska ha en ring som blir 8-10 mm bred.

vigselringarna kommer att ligga hemma i bankfakte när vi ska resa utomlands. då kommer vi använda förlovningsringarna istället.

• RME

Jag är tillsammans med en skotte, varför min/vår bild av detta med giftermål/förlovning är mer som "på film". Jag är väldigt traditionell av mig och vill ha "hela paketet" med frieri på knä osv. Jag inser dock att han inte är tankeläsare, varför jag har gjort klart för honom att jag vill gifta mig, att jag vill att han friar med en ring. Vi har tillsammans tittat på ringar så han vet vad jag gillar och jag har mätt min storlek. Nu väntar jag alltså bara. Jag kommer alltså att få en ring vid förlovningen (som = bröllop inom 1-2 år) men inte han. När vi gifter oss byter vi ringar och då är de antagligen släta, eller iaf enklare än min förlovningsring. Svensk tradition är tvärt om - båda får ringar vid förlovningen, normalt släta, och bara hon (eller båda) får ring vid vigseln, då en pråligare med stenar. I sverige betyder det inte automatiskt att man ska gifta sig om man förlovar sig. Förlovning och frieri behöver alltså inte ske samtidigt. Personligen tycker jag dock att det är trevligt med den brittiska/amerikanska traditionen. Gillar man någon tillräckligt för att förlova sig vill man väl gifta sig också? Annars kanske man bör vänta.

• Bruden2007

RME skrev: "I sverige betyder det inte automatiskt att man ska gifta sig om man förlovar sig. Förlovning och frieri behöver alltså inte ske samtidigt."

Nej, men enligt tradition så hör de ihop. Det är ju något som kommit på senare tid att det skulle vara skilda saker. (vilket faktiskt är ganska konstigt, om jag får säga vad jag tycker).

• Hjälp!

Till "Den okunnige..."

Det var jag som friade till min pojkvän efter 8 år tillsammans. Jag var därför säker på att han skulle svara "Ja".
    Men jag ville köpa de riktiga ringarna och inga fejkringar och var tvungen att gissa hans storlek. På Guldfynd hade de aldrig varit med om ngt liknande innan. Att någon friade med riktiga ringar utan att veta storleken och utan att man valt ut ringarna gemensamt.
    Men med vanliga släta guldringar kan man inte gör aså mycket fel.
    Jag skrev inte i datumet, för jag visste inte när jag kunde få till ett frieri. Men jag skrev in mitt namn i hans ring och vice versa.
    Guldfynd tar c:a 300 kronor för att göra en ring större eller mindre. Och det är inte mycket pengar för mig när mina 2 ringar gick på 4000 kronor. Skulle ringen inte passa så kan man enkelt justera den.

Lycka till med ditt frieri. Din tjej kommer att bli superglad hur du än gör, tror jag. Glöm inte bort att du kommer att bli supernervös när det väl är dags. Det blev jag och jag darrade i hela kroppen.

• en dag i juni

jag och min pojkvän kom överens om att förlova oss, visserligen tog han initiativet men vi pratade om det i flera veckor. Sedan kollade vi på ringar tillsammans. Efter att ha varit förlovade i drygt två år friade han till mig på vår semester i västervik på en klippa i solnedgången med en burk öl var, det romantiska kom liksom efteråt, när jag hade sagt ja och vi bara satt och mös!! Nu håller vi på och kollar på ring till mig jag får bestämma utseende och han betalar :)

Det viktiga är nog att ni gör som ni vill så blir det nog bra.

• jellybaby

Min sambo är engelsk, och där är det likadant, blaffig förlovningsring, och sen slät vigselring.

Måste säga att det är lite otympligt med en jättering, så det blir att man gärna tar av sig den oftare då.. tex vid städning osv. Fastnar i kläderna när man klär på sig.. det är verkligen den vackraste ring i världen, men jag skulle nog satsa på en med infattade diamanter (el vad det är för sten), så det inte blir bökigt...

personligen skulle jag inte vilja välja min egen ring, men jag vet att vissa uppskattar att få göra det.. be hennes syster/bästa vän försöka lirka ur henne hur hon föreställer sig ett frieri tex..

• MissTess

Vi var och tittade på ringar tillsammans, mätte storlek osv.
    Sen var min sambo in några månader senare (utan min vetkskap) och köpte ringarna.
    Sen följde ett frieri, med gå ner på knä och hela köret
    Helt perfekt! Jag fick den ringen jag ville ha, och blev samtidigt överraskad, eftersom jag inte hade en aning om när han skulle fria.
    Vigsel ringen blir en likadan som förlovningsringen, fast att jag sätter i 3 st stenar i den.

Lycka till!

Svar på tråden Vigselring? Förlovningsring? Hur gör man?