• Cll

Killens ring

Hejsan!

Jag läser vissa som skriver om att när de förlovat sig så får killen också en ring.. Jag antar att det är bröllopsringen eller har man börjat med förlovningsring för killar också? Jag trodde killen bara hade en ring som han tar på sig den dagen man gifter sig?

Hoppas någon kan förklara för mig!
    Kram

• Svar på tråden Killens ring
  • Sanasol

Förlovningsring för killar är svensk tradition. Ofta använder man förlovningsringen som vigselring också men killen kan även få en till ring.

• tattar-Emma

I Sverige är traditionen så att båda får en ring av den andra vid förlovningen, och vid bröllopet får kvinnan ytterligare en ring. Dock blir det allt vanligare att även mannen får en ring vid bröllopet.

• viktualia

Svensk ringsed: Killen och tjejen får varsin ring vid förlovningen med förlovningsdatumet i.
    Vid vigseln har killens ring även fått vigseldatumet ingraverat och tjejen får en ny vigselring.

Mer nutida varianter:
    jag har varit på bröllop där ingen i paret haft ringar innan, utan båda växlat ringar vid vigseln.
    Och andra bröllop där både tjejen och killen fått nya ringar vid vigseln och båda således bär två ringar.

Min m2b och jag diskutera saken och kom fram till den lösning som passade honom resp mig. (dvs den traditionella svenska varianten)

• Clobberella

Vi kör också traditionellt med en ring för honom och två för mig. Inte för att jag bryr mig om traditionen direkt, men min karl vill bara ha en ring.

• S-T

Vi kommer att ha tre ringar, av olika skäl. En i vitgul, en blandad med stenar (tunnare) och en i vitguld. Ska bli intressant att se...

• 6-train

Som sagt, traditionellt är byter man ringar vid förlovningen i Sverige. Jämfört med t ex USA där det endast är kvinnan som får förlovningsring och sedan får mannen sin ring vid vigseln (här få även kvinnan sin vigselring).

Enligt vår gulsmed så trodde han att den nymodigare varianten där mannen får ring även vid vigseln är något som guldsmeder progpagerar för, eftersom detta skulle öka deras försäljning med 100%...! ;)

Svar på tråden Killens ring