• Jane24

Hjälp mot hämsk mensvärk??

Någon som vet hur man ska bli kvitt hämsk mensvärk?? Jag har sån värk så jag nästan svimmar. Hämska kramper som inte vill ge med sig haft så i hela mitt liv typ varannan månad. Går på stark medicin mot värken. Men undrar om de finns nått annat man kan göra för att slippa värken. Min mage tål inte medicinen så bra när jag har IBS.

• Svar på tråden Hjälp mot hämsk mensvärk??
  • Buslinna

tjollan,
    Vad är endometrios?

Jane24,
    Känner igen mig i grundproblemet - jag måste ta värktabletter under ett par dagar varje månad och min mage mår ibland riktigt dåligt av det. Jag har tyvärr dock inte hittat någon annan lösning än att ta tabletterna så tidigt som möjligt och lägga mig på rygg, försöka slappna av så pass att jag kan sova en stund. Aboslut inget som helst tryck på magen (kan inte ens låta täcket vila på magen) och varmt. Däremot försöker jag klara mig på maxdosen av Ipren och stå ut med den värk som den inte tar kål på, just för magens skull.

Silverdrake,
    Så olika man fungerar! Jag får starkare mensvärk av att komma. Samma sak med att röra på mig, som ju annars är ett standardråd. Absolut stillhet är det som gäller för mig. Din metod låter ju mycket skönare.

• f.d. Svart brud

Hade samma problem. Fick till slut gestapuran-tabletter som preventivmedel, så jag slapp mensen. Tog dem i 3 år och hade varken mens eller mensvärk!
    När jag slutade med dem, gjorde det förstås ännu ondare än normalt de första mensperioderna. Sedan blev jag gravid och slapp mensen ett tag igen. Sedan jag fött barn har jag inte lika ont längre, även om det känns som om jag börjat blöda mer.

• tattar-Emma

En graviditet skulle kunna fixa saken för gott, men det kanske inte är bästa anledningen till att skaffa barn :D

• virvlan

Hej

Pronaxen är en bra muskelavslappnande medicin som funkar utmärkt.

• Malin22

Jag har också fuktansvärt ont i samband med mensen, men som tur är bara första och ibland andra dan. Jag har ätit både pronaxen och orudis och båda funkade bra. Men för mig tog p-piller helt bort mensvärken. Idag tar jag vanliga panodil och/eller ipren precis när jag börjar känna att det molar lite, så hjälper det. Går det för lång tid så hjälper varken de eller något starkare ändå... så då tycker jag att jag lika gärna kan spara dom kronorna.. :P

• Forsfors

Tydligen ska TENS kunna vara bra, har ej prövat själv, så jag vet inte om det funkar, själv äter jag tradolan och väljer mellan att bli helt borta i skallen av tabletterna eller kunan tänka men då vrida mig av smärta. Men hade jag råd skulle jag nog pröva TENs, är nyfiken.

www.tensway.com/

• tjollan

Endo kan man söka på google om, en kvinno sjkukdom som är förhållande vis ny och kan te sig på många olika sätt. Har dock fått min konstaterad av gynekolog (kvinnlig sådan) kalla mig fördomfull men hur duktig läkare än må va så är han inte kvinna rent fysiskt och vet inte hur det känns i kropp och knopp!

Jah har haft ont i fler aår och och så fått höra att "Efter barna födsel kan det bli bättre" MEN HALLÅ! KAn man beställa barn när man vill ?? Och dessa råd kan komma från läkare!!

• tjollan

Har för övrigt prövat TENS men det var "en fis i rymden".

• Forsfors

tjollan: Första gången jag blev "tröstad" av en läkare med att det skulle bli bättre när jag fått barn var jag 11-12 år gammal...så tydligen så kan man beställa barn när man vill, i vilken ålder som helst och i medicinskt syfte...

• tjollan

Och dessutom så kan endometriosen ivissa fall vara "hämmande för graviditet" ja sick stollar det finns inom läkarkåren ibland!

(Med risk för att få på huvudet..)

• Snart_FruL

Läkare kan ha en tendens att ibland ge otroligt dumma råd eller opsykologiska kommentarer. Tror det sker oftare om de känner sig maktlösa, och inte riktigt vet vad de ska göra.

Min kompis hade jätteproblem med svåra smärtor när hon hade mens, men hon blev hjälpt av akupunktur. Vet inte om det alltid är så men för henne funkade det.

• tjollan

HAr provat akupuntur och så. MIn gudfar är utbildad inom den branschen.

• Ellebelle

Jag har haft samma problem i ungefär ett år med fruktansvärda kramper vid mens, en gång kunde jag varken kissa eller bajsa p.g.a smärtan, så jag fick morfinspruta på akuten. Sen dess misstänkte jag endometrios och googlade och lärde mig saker om sjukdomen. Det är deppigt att läsa, för det verkar inte finnas någon bra lösning. Men jag hittade i alla fall en sida med lite tips. För mig har det hjälpt att sluta med kaffe (med mjölk). Koffein ska tydligen öka muskelspänning och stressen i kroppen vilket gör att man får mer kramper som gör ondare. Så om du dricker något med koffein så tycker jag definitivt att det är värt att testa med uppehåll under en längre period för att se om det funkar mot smärtorna. www.endoliv.se

• f.d. Svart brud

JAg hade också riktigt hemska problem. Fick Gestapurantabletter utskrivna och tog dem som p-piller. Slapp mensen helt då. Slutade med dem när jag ville skaffa barn. Det tog 4 månader, sen blev jag gravid.

• Pufse

För mig hjälper inga värktabletter (har iofs inte provat receptbelagda) Det enda som hjälper mig är att dricka en hutt jägermeister! Haha, bra ursäkt tänker ni säkert! Men alkoholen gör att musklerna slappnar av, men den bästa effekter har kryddorna i. Problemet är att man kan ju ta denna "medicin" på kvällar eller helger när man inte jobbar. Men om jag får välja mellan att ta 2 ipren som ändå inte hjälper fullt ut eller en hutt JM så är inte valet svårt.

• Pufse

Oj, lite otydligt :) Jag menar "Problemet är ju att man BARA kan ta sig en hutt när inte jobbar och vad ska då hjälpa en på jobbet?"

• JeckaH

Jag försöker att bli gravid och har HEMSK mensvärk när mensen kickar igång. (De första timmarna) Det stora bekymret är när jag är på jobbet och får så här ont, jag måste lägga mig på en soffa och ligga där LÄNGE, pinsamt... Vad göra???????? (Hoppas ju på att jag inte får mens på ett tag nu men det är ju inte säkert:))

Svar på tråden Hjälp mot hämsk mensvärk??