• Aii

Tips på Müsli

Jag skulle vilja få tips på god och NYTTIG müsli. Det kan vara färdig, sån man blandar själv eller kombinerat(som jag brukar göra :) )

• Svar på tråden Tips på Müsli
  • Pyssetroll

Bästa när det gäller musli är att köpa en bra basmusli som inte är sötad eller innehåller massa frukt. Kolla på mängden sockerarter i innehållsdeklarationen. Om man har en osötad basmusli kan du själv variera den genom att tillför frukt, bär, nötter etc och då också kontrollera vilka mängder du får i dig.

• chim

Jag brukar köpa Axa Sport Müsli, den är nyttigast på marknaden (enligt min mamma...) Ibland (när jag har tid) så gör jag egen, då blandar jag:
    Havregryn (fiberberikade)
    Linfrön (hela eller krossade)
    Solrosfrön
    Vetegroddar
    Lite honung (helst akacia)

Blanda och rosta i ugn, 200° 20-25 min. Ibland blandar jag ner nötter och russin, eller torkade aprikoser...
    Oj vad långt det blev!

• Aii

Tack tack. Jag tar gärna emot fler tips på müsli som mättar länge och som en känslig mage blir glad av.

• Bobou

Hm, hoppas du inte blir sur nu TS men jag tänkte _inte_ tipsa om müsli...

Jag brukade alltid äta müsli förut, Frebacos sorter utan tillsatt socker är stora favoriter, men nu i sommar har jag hittat en annan favoritflinga! Jag fullkomligen älskar Frebacos Fullkornshavreringar! De är också osötade och verkligen supergoda! Och jag lovar, jag har verkligen ingenting med Frebaco AB att göra...

Man kan också tänka sig att blanda ringarna i müsli, förstås. Och så såg jag ett müslitips i senaste Buffé som kanske är värt att testa:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=537831

Frukost är lätt godaste målet på dagen tycker jag!

• Lena+Mattias=sant

Köp hem alla olika typer av sädesslagsflingor/gryn i butiken (saltå kvarn har jättebra som dessutom är ekologiska). Vill du få dem knapriga kan du sprida ut dem på en plåt, droppa lite vatten på och rosta i ugnen. Förvara sen i en lufttät burk tillsammans med små bitar av torkad rukt och grovhackade nötter.

• Aii

Jag uppskattar alla tips på vad man kan hälla på filen på morgonen. Själv brukar jag tänka att ju mer tugg motstånd desto bättre borde det vara. Vet inte om det stämmer eller inte ;)

• Bobou

Aii:

Ehh, beror väl på om du frågar din dietist eller din tandläkare...

• Lisa1

Aii, nix det stämmer tyvärr inte. Start etc. är ju att likställa med smulpaj eller söndersmulade havrekakor rent närinstmässigt. Det är ju havre, socker, honung(ännu mer socker) kokos (rent fett) och olja som är de främsta ingredienserna i detta.
    Vad gäller tuggmotståndet så gillar tänderna tuggmotstånd, men snackar vi müsli så är det ju svårt att få till ett tuggmotstånd som platsar bredvit morötter, äpplen, päron, råa grönsaker etc.
    Gröt är ju näringsmässigt mycket bättre än havregryn. Skälet till detta är att havre innehåller en viss typ av fibrer (tror att det heter betaglukagon eller något liknande om jag inte misstar mig) som bara fälls ut om man KOKAR havregrynen. Alltså tillgodotas inte dessa fibrer till lika stor del om man äter havregrynen som en del i en müsli. Dessa fibrer ökar dessutom mättnadskänslan avsevärt i jämförelsen havregryn vs. samma mängd gryn i en gröt. GI blir dessutom ganska lågt på gröten, att jämföras med havregrynens lite snabbare GI (men när man äter müsli äter man ju inga sådana mängder att det ger så stor glykemisk belastning/inverkan totalt sett)

Jag skulle alltså strunta i "tuggmotståndstänket" och istället satsa på att få en müsli utan cornflakes (då detta har ett väldigt snabbt GI) och gärna med linfrön i (extremt mycket fibrer och även en hel del nyttiga fetter) och några få hackade mandlar i för smaken och de hälsosamma fetternas skull. Tänk bara på att det inte skall vara FÖR mycket nötter/frön i för då får du plötsligt en ganska energirik müsli som du inte kan ta riktigt lika mycket av om du inte vill få i dig en ökad mängd energi. Istället för cornflakes skulle jag lägga i branflakes i müslin, som trots att det innehåller en del socker har ett ganska lågt GI.

• Lisa1

Strunta i russinen, för dessa är inget annat än rent och skärt socker. (även om det är "naturligt". sockerbeta är också naturligt i och med att det är en naturprodukt ;))

• Lisa1

Vad jag ville ha sagt med grötexemplet är att detta har mycket sämre tuggmotstånd än vanlig havre men mycket bättre närings- och mättnadsmässigt.

Jag skulle ta
    - boveteflingor
    - havreflingor
    - branflakes
    - LITE hackade nötter
    - krossade linfrön (viktigt att de är krossade, annars gör de ingen nytta i kroppen

...och blanda ihop det hela! Kanske smaksätta med någon matsked vanillinsocker i den stora satsen för smakens skull (sockermängden gör varken till elelr från i den stora satsen på ca 1l) Och där har du en väldigt nyttig müsli!

• Lisa1

...rågflingor är också väldigt väldigt gott att ha i!

• suzuki

5 dl rågflingor
    5 dl havregryn
    2 dl dinkelflingor
    2 dl boveteflingor
    1 dl hackad mandel
    1 dl solroskärnor
    1 dl krossade linfrön
    2 msk mald kanel
    1 krm mald kardemumma
    3 msk honung
    3 msk rapsolja
    2 dl vatten

Gör så här:
    Fördela allt på en plåt och häll över honungen, vattnet och oljan. Tillsätt kryddorna och blanda om. Rosta i 30 min på 200 grader, rör om ett par gånger under tiden.

Klart!
    Vi gillar kanel och kardemumma så vi tar ännu mer än i receptet...

• Aii

Start åt jag bara när jag var liten. Jag har provat att blanda i rågkross och kli. Att linfröna ska vara krossade hade jag nog inte tänkt så mycket på. För sötning brukar jag ha i ett par stycken russin eller skivad banan. Det får inte bli för sött, och honung går tyvärr bort för det tål jag inte. Vet inte hur det är när den varit inne i ugnen och "rostats" men av vanlig blir jag svullen i halsen...
    Att havregrynen blir nyttigare när man kokar dem var intressant, tur jag äter gröt ibland också de ;)

Det är ju rena djungeln bland allt man kan ha på filen ;)

• Lisa1

vill du ha en riktig "hardcore"-variant på gröten, dunderdundernyttig, så kan du i havregrynsgröten blanda i lite klippt råg också - men bara lite, annars kommer det att smaka bröddeg ;).

• lynx82

Jag gör min egen müsli.

Cornflakes
    Havregryn
    Havrekli
    Solrösfrön
    Russin
    Aprikoser
    Lite honung
    Hasselnötter

Detta blandar jag (förutom frukten)sen rostar jag det i ugnen. Kanon gott vill du ha det exakta receptet så är det inga problem.

• ankan05

Hur nyttigt (eller kanske onyttigt) är det egentligen att äta Start FullkornsLight?? Den är ju såå himla god och jag får verkligen anstränga mig för att inte överdosera eller äta direkt ur paketet med sked

P.S Det allra godaste är att äta det på Vaniljyoghurt (0,5%) men det unnar jag mig nästan bara på helgerna. På vardagarna äter jag naturell yoghurt.

• Lisa1

Ja, visst är start gott - alla smaker! Och med vaniljyoghurt hur mumsigt som helst!! Men visst finns det ett skäl till att man verkligen får anstränga sig att inte äta 4 dl i ett bräde. Skälet är ju att START! näringsmässigt är att likställa med kaksmulor. I detta fallet kaksmulor med lite mindre socker och lite mindre fett i. Men likväl inte havregrnsgröt typ. Och rejält högt GI. Men oavsett så är det ju både en ganska energität (dvs. energirik även i små mängder) om man jämför med en "vanlig" müsli. Sedan är ju inte fettarterna lika bra som i en müsli där fettkällan är nötter och inte kokos + olja (tror de har en härdad vegetabilisk olja = lite mer svårnedbrytbara fetter). Men rent kalorimässigt är det ju bättre än den vanliga...

Lite mer om frukostflingor:

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=268504

• brud9/9

Tänk på att linfrön suger åt sig järn i kroppen, vilket många kvinnor ändå har låga nivåer av. Hela linfrön är ändå bättre än vad krossade eller olja är, för de går ganska obemärkt igenom kroppen.

Prova psylliumfrön istället.

• Lisa1

brud 9/9,

Vad menar du med att hela linfrön är "bättre" än vad krossade är? Grejen med att äta linfrön är ju att man vill att kroppen ska ta tillvara på de EXTREMT stora mängderna kostfiber som linfrö innehåller (över 30% om jag inte har fel - inte många livsmedel som slår det!). Sedan innehåller ju linfrön också mycket proteiner men framförallt nyttiga fetter. Det är ju DET man vill åt. Äter man linfrön bara för att det smakar gott så är det en annan sak, men använder man hela linfrön (utan att lägga dem i blöt i några timmar) kan man ju lika gärna strunta. Om man lägger hela linfrön i blöt så kommer det efter några timmar att frigöras ett "slem". Detta "slem" skapas av fibrerna och har man fått detta så kan man hälla ner "slemmet" i en bröddeg (inte så gott på filen antar jag ;) ). "Slemmet" innehåller ju - om inte alla - så en viss del av nyttigheterna i linfröet så här är det fritt fram! Detta om hela vs. krossade linfrön...

• Lisa1

Menar du ifall att man äter linfrön BARA för att skall öka järnupptaget, men att man inte vill ha de extra kalorierna i form av fetter och proteiner som linfröet innehåller?

Svar på tråden Tips på Müsli