• Jane24

IBS??

Hej !!

Hej någon här som har ibs??? Vill veta vad som är bra att äta då man har de.

• Svar på tråden IBS??
  • tahimahal

Mjölkprodukter och vitt mjöl brukar vara bra att undvika. Sen reagerar olika på olika saker. jag känner vissa som inte kan äta potatis, medans det är det bästa för andra. Man får prova sig fram. Hårdstekt mat är inte heller någon höjdare. Många säger att man ska undvika fett, men då är det VIKTIGT att man inte plockar bort det viktiga fettet. Använd riktiga produkter i din matlagning. Rapsolja och riktigt smör, inget margarin...
    Smoothise är riktigt bra då man kan få i sig mycket näring på ett lätt sätt. Vet själv hur kul det är att äta när man mår skit...Mixa ex en banan med lite färska bär, hallon är gott, och så havredryck. Det är gott

• tahimahal

Förresten! Det finns en förening för oss magsjuka som är kanon. Där kan man komma i kontakt med folk i samma situation.
    www.magotarm.se/

• Yoni

Jag tycker att det är viktigast att äta regelbundet och inte för stora portioner. Lyssna på magen och sluta ät när du är mätt. Socker är min mage lite känslig för, speciellt om jag stressar mycket.

Annars är det svårt med lök, paprika, bananer, äpplen, bönor och ärtor.

Jag äter laktosfria produkter, men det gäller förstås inte alla.

Det är lite individuellt vad man klarar och inte klarar att äta, och jag tycker att jag kan äta allt i vissa perioder, och sen kan jag helt plötsligt bara äta tonfisk på burk och dricka vatten.

Lycka till

• Pyssetroll

Som blivande dietist, och dessutom själv drabbad så kanske jag kan hjälpa till lite här?!
    När det gäller IBS så är det precis som Yoni skriver väldigt individuellt vad man reagerar på. Lika så går sjukdomen vanligen i skov, alltså kan man äta allt under perioder och sedan nästan inget.
    Man får helt enkelt prova sig fram.
    Under ett skov är det dock bra att äta någorlunda lättsmält och neutral mat. Frukter och grönt med hårdsmälta skal är inte att rekommendera.

När det gäller laktos så har detta inte direkt med IBS att göra utan vanligen att man som vuxen har en minskad mängd av det enzym som bryter ner mjölksockret, vilket i sin tur leder till gasbildning etc. Om man inte har suuuuupersvåra problem så är det bästa dock att fortsätta äta vanliga laktosprodukter eftersom enzymproduktionen annars försvinner helt.

När det gäller tahimahal`s inlägg om fett så måste jag rätt lite. Riktigt smör innehåller INTE "rätt fett" utan nästan enbart mättat fett dvs det fett vi vill undvika. Man skall välja "mjuka fetter" såsom just Rapsolja, flytande margariner eller vanliga margariner. En bra tumregel när det gäller fett är att de skall vara så mjuka som möjligt (alla vet ju att smör är stenhårt när man plockar ut det ur kylen).
    Lycka till

• Sara7

När jag började äta GI mat blev min mage helt okej. Visst jag har dåliga perioder, men GI har funkat för mig. Jag tror det är att jag äter många små portioner som hjälper. Fet mat går inte alls att äta, jag kan inte äta pizza, kebab eller nåt sånt!
    Det finns några receptfria piller på apoteket som man kan köpa innan resa för att motverka turist magsjuka. Dom har hjälpt mej när min mage är som sämst. Lugnar ner det värsta. Vissa naturmedel har hjälp lite med.
    Men jag är så van vid att alltid ha ont i magen nu att jag knappt reagerar längre. Trist.

• tahimahal

Jo jag vet vad läkarna och de innom vården säger om fetterna, men jag tycker det säger helt sig själv att produkter som är konstgjort framställda såsom margariner och lättmargariner, INTE är bra för kroppen!
    Är själv drabbad och träffar folk hela tiden med magproblem i olika former, ALLA säger likadant.

• Pyssetroll

Jo fast du förespåkar själv rapsolja och idag är det flesta av våra margariner tillverkade av just rapsolja. Det enda man gjort är att ändrat sammansättningen av de fettsyror som ingår så att konsistensens blir en annan.Alltså inte mer konstgjort än vad smör ju är precis samma grej man gör då man ändrar konsistensen på fettet i grädden till smör.

När det gäller smör och mättat fett så finns det i våra Svenska Näringsrekommendationer rekommendationer om att begränsa sitt intag av mättat fett till 5 energi% per dag. Alltså är det dumt att rekommendera att man skall välja smör som är en stor källa till mättat fett.

• tahimahal

Jag säger inte att hon ska äta ett paket om dagen! Jag säger att om hon ska använda sig av fett i maten ska hon välja rena oljor eller riktigt smör. Det är inte skadligt i LAGOM mängd!!! Utbildar du dig till dietist så har du väl lärt dig det??!

• Pyssetroll

tahimahal - nu tycker jag att du har lite tråkig "ton".
    Visst kan man använda lite smör men med tanke på att man får i sig mättat fett genom väldigt många livsmedel så är det dumt att använda det i onödan när det finns bra alternativ.

Menar inte att trampa dig på tårna, men jag har trots allt 120 p i Klinisk nutrition så jag vet faktiskt vad jag pratar om. Gör du?

• tahimahal

Vill också tillägga att var och en är salig på sin tro.
    Jane24 frågade efter folk med erfarenhet av ibs-problem, och jag svarade.

• pling_79

fick själv diagnosen IBS i somras. Min läkare sade inte att jag skulle utesluta, eller äta något speciellt, utan försöka tänka på att inte stressa istället.

Sedan fick jag utskrivet starkuligummi, (tror jag det heter) det kan man nog köpa receptfritt tror jag. Det har fungerat för mig. Det ger magen mer att jobba med, vilket gör att den lugnar sig.

Lycka till!

• Pyssetroll

tahimahal - känner att diskussionen urartat lite. Förstår heller inte riktigt vad den länk du klistrat in skall bevisa? Kan hålla med om att det står en hel del bra men också en del som kanske inte är helt 100% vetenskapligt bevisat.
    Men som sagt var och en blir salig på sin tro, själv väljer jag att tro på saker som är kliniskt bevisade.
    Ha en trevlig helg!!

• tahimahal

Pyssetroll
    Trevlig helg på dig själv
    har du inget att göra kan du ju gå in på Susanna Ehdins hemsida. Hon är ju dr och forskare så hon har kanske alla dom poäng du kräver.
    ehdin.com/

• ninjan

Sara7
    Kommer du ihåg namnet på dom receptfria tabletterna?

• Sara7

Jag tror dom heter Trevis, men om du frågar på apoteket efter piller som man kan ta innan utlandsresa, för att undvika turistdiarre brukar de veta vilka det är. Mina är slut så jag har ingen burk att titta på, men jag ska dit i veckan och köpa nya och dom ger mig alltid rätt när jag beskriver dom så.

• Tommys Jenny

De för "turist mage" heter immodium och dimor. De hjälper till att dra ur vätska ur tarmen så man slipper vara så lös... De finns receptfria på apoteket men då bara i små paket om ungefär åtta piller men hos läkaren kan du få utskrivet 100st piller.
    Jag har ätit dessa piller i ca. åtta år och vet att de funkar. Men det har ju varit olika doseringar genom åren! Förr åt jag 8st om dagen och det märktes knappt. Maten "rann" igenom kroppen ändå!
    Nu äter jag en om dagen, men jag måste vara försiktig så det inte blir betong-mage istället!

Svar på tråden IBS??