• IvanaAnton

Det är synd

Jag blir rentutav ledsen när jag läser vissa inlägg här på BT. Jag kan inte förstå hur vissa människor kan bli helt deprimerad över att dom inte har så mycket pengar till bröllopet som dom önskade. Ens viktigaste dag blir ju helt förstörd pga sådana tankar.

Man kan inte heller bli besviken på föräldrar som inte kan/vill ge pengar. Jag tycker det är fruktansvärt barnsligt att förvänta sig sådana förmåner.

Att låna pengar till ett bröllop är också onödigt, varför riskera hela ens ekonomi med ett lån med skyhögränta för en enda dag?

Fråga ni alla ska ställa er är var alla dessa krav kring bröllopet kommer ifrån? Gör ni det verkligen för er egen skull eller är ni oroliga över vad andra ska tycka om bröllopet inte blir dyrt?

Jag & min blivande har ett enda krav på vår stora dag & det är att vi står bredvid varandra i kyrkan & säger ja. Kläder, gäster, mat mm spelar absolut ingen roll & ändå har vi råd att ordna ett stort bröllop.

Tänk efter innan ni blir så stressade & ledsna över pengar. Ni har ju hela era liv på er att ha dyra upplevelser, det behöver inte hända just nu, just på er bröllopsdag.

Jag skriver inte detta för att kritisera någon utan för att muntra upp de som tänker på detta vis. Alla förtjänar att vara lyckliga under planeringen & på bröllopsdagen även om man inte har råd med det man har önskat sig.

• Svar på tråden Det är synd
  • Kalar

Afrodite_Aug-07

Det känns som bröllop mer och mer blir stora budgetar, flådiga saker, perfektionism och dyrt=bäst.
    För mig är vigseln och att ha en trevlig dag med nära och kära det viktigaste, sen i vilken form det blir är mindre viktigt.

• Snitte- 5/7-2008

Vi är inte miljonärer men vi har valt att lägga bröllopet om 2 år för att hinna spara så mycket vi kan. sen kommer vi ta ett mindre lån för att få precis som vi vill ha det! :)

Man gifter sig bara en gång och jag tycker man får lyxa till sig den dagen och lägga ner extra mycket pengar och energi på bröllopsresan! Jag menar en dag i hela ens liv.... jag skulle ångra mig om vi inte gjorde allt som vi verkligen ville ha det!

• lolabe

Jag håller med Miss Cee. Om man har en dröm och vill förverkliga den förstår jag inte vad som är fel med att ta ett lån. Man får väl fundera över om man _kan_ ta ett lån och _kan_ man det, vad är problemet? Folk lånar ju till annat som inte går att sälja efteråt, resor tex, eller till konsumtionsprodukter, vilka sjunker väldigt snabbt i värde.

• Afrodite_Aug-07

Kalar

vilken skön inställning.
    Jag tror att om man sätter mindre krav på sitt bröllop. så har man större chans att uppleva sitt bröllop som det mest perfekta och underbara. Om man däremot har massa krav och planerar minutiöst så kan man lätt bli besviken om det inte blir som man tänkt sig.

• Kalar

Afrodite_Aug-07

Så klokt! Håller helt med dig.

• Duchess

Afrodite_Aug-07:

Anledningen till att vi inte väntar till 2008 (eller längre) med att gifta oss är i huvudsak två skäl: Dels är vi båda kristna, och tror på äktenskapet som samlevnadsform. Vi vill helt enkelt vara gifta. Dels kommer m2b's bror att gifta sig sommaren 2008, och det känns inte bra att planera två stora bröllop inom släkten samma sommar.

Anledningen till att vi inte har tillräckligt med pengar i egen kassa är att vi haft en distansrelation det senaste året. Dubbelt boende, med allt vad det innebär, resor mm. Från och med oktober kommer det att ändras, och då kommer vi troligtvis också att kunna lägga undan rätt mycket pengar varje månad. Jag ser det därför inte som något högriskprojekt att låna till den summa i budgeten som inte täcks upp av egna besparingar och bidrag från våra släktingar.

• Afrodite_Aug-07

Duchess

Oki, låter ju som om ni tänkt igenom detta ordentligt och inte tar ett spontanlån för att vara bekväma. Låter bra att ni tänkt igenom och vet att det funkar ekonomiskt.
    Jag kan förstå att ni vill ta lån i er situation. Jag hävdar ju fortfarande att det är bättre o låta bli om man kan. Me förstår att det inte alltid går.
    Glad att du skrev och berättade varför ni tar lån. Kul att få höra olika synvinklar på saker och ting.
    Och som jag skrev ovan. Man kan ju faktiskt komma överens om att inte vara överens. Så jag önskar er ett trevligt bröllop och hoppas ni inte behöver ta så stort lån. Lycka till.

• Skog

Med den rubriken hade jag hoppats på ett inlägg på temat "det är synd att ha sex före äktenskapet" eller så. Men det blev ju tillräckligt med diskussion ändå.

• EmsP

Jag måste bara få hålla med
    Afrodite_Aug-07. Verkligen sunt tänkande.

Dagens svenskar lånar ju till allt!
    Tv, resor, husgeråd osv.

Vad är meningen med det?
    Du har väl inte mer pengar nästa månad
    än den som är nu?
    Dessutom KOSTAR det pengar att låna.
    Så det tar ju längre tid att betala
    tillbaka ett lån än att spara.

Det är faktiskt så att man får
    prioritera efter sin egen ekonomi...
    Hur kul är det att starta sitt liv
    som gift med ett lån?

Dagen efter brölloppet ska väl
    vara första dagen i ens nya liv?

Det är i alla fall min åsikt.

Men givetvis har alla rätt till sin egen

• Elsie76

Jag är en av, få verkar det som, som tycker det är okej att be gästerna om ett festbidrag istället för presenter.
    Vissa på BT är emot detta och det accepterar jag, men jäklar, man möts nästan av förakt. "Spara till ditt drömbröllop istälelt" säger folk utan att tänka sig för. Isåfall skulle jag få vänta förgäves. Har inte möjlighet att spara så mycket pengar. Jo, jag kanske kunde gifta mig när jag var 53 då.
    För vissa är det verkligen bara svart eller vitt.
    Att stå och öppna paket i överflöd tycker jag är långt mycket sliskigare än att alla gäster bidrar för att fira brudparet med god mat och dryck.

• Duchess

Klart det är okej att ha kuvertavgift, om vi talar om rimliga summor. Kuvertavgifter på över 500 kr/pers tror jag inte att så många har möjlighet och lust att betala, men några hundralappar är helt okej. Själv tycker jag att det är skönt med kuvertavgift, då slipper jag fundera över vad jag ska köpa i present.

• Kerin

"Om man inga pengar har just för stunden så har man inte det och alla har inte föräldrar som kan hjälpa till. Däremot är det helt ok att ta stora lån till bilköp, precis som Duchess nämnde, samt avbetala platta TV-skärmar, båtar, sommarstugor och annat som man vill ha och det är det ingen som tycker är det minsta konstigt."

Nåja, jag tycker t.ex. att det är TOK-KONSTIGT att ta stora lån till bilköp och avbetala TV-skärmar, båtar och sommarstugor! Så en och annan finns det allt...

• Afrodite_Aug-07

platta TV-skärmar, båtar, sommarstugor

alla dom sakerna är fasta saker som du kan sälja. saker som består och finns kvar längre än lånet.
    Din bröllopsdag kan du inte sälja. Och när kl slår midnatt så är den till ända. Sina första steg som man och hustru skall vara underbara. Bättre o sattsa på att ha ett bra underbart och skuldfritt äktenskap än att leva för bara en endaste dag.

• Duchess

Alla som har ägt en bil vet att den är ett svart hål (rent ekonomiskt). Den kostar i skatt och försäkring, bensin/diesel, och värdet på själva bilen sjunker som en sten varje dag du äger den. Ändå anser de flesta att det är okej att både ha en bil och låna till en bil. Det tycker JAG är märkligt.

• Afrodite_Aug-07

Duchess

en bil använder många dagligen under mååååånga ibland tiotals år. ett bröllop varar en dag.
    enkel matematik.

• Duchess

Min man planerar jag också att använda varje dag, för resten av mitt liv :)

Det jag vill ha sagt kanske framgår ändå: Ett lån är per definition inte ansvarslöst i sig. Det har att göra med hur mycket man tjänar, hur säker anställningen är, hur stor summa man lånar och många andra saker.

Jag har inga problem med att det t ex finns människor som lägger ut väldigt stora summor på sitt bröllop. Jag skulle önska att själv bli bemött på samma sätt.

• Kerin

Tja, jag skulle gärna slippa ha bil, men då skulle jag behöva promenera 55 km till jobbet varje dag...

• Afrodite_Aug-07

Duchess

Din man har inget financiellt värde. Din man har du i och med äktenskapet oavsett om du spenderar 5kr eller 500 000 kr på bröllopsdagen. dom två hör ekonomiskt inte ihop.

• Duchess

Afrodite:

Smileyn satte jag in för att det var ett skämt. Det jag skrev därefter - om att bemöta varandra med respekt för de val man gör - var dock inget skämt.

Svar på tråden Det är synd