• Dunde

Hjälp

Hej!
    Jag skulle vilja höra era åsikter om ett ganska stort problem som jag har.
    Min pojkvän har varit spelnarkoman (på riktigt (15-20 timmar om dygnet)) och detta gjorde mitt liv till ett helvete. Jag älskade honom och försökte hjälpa honom och han slutade med spelet helt.
    Nu efter ett år så har han börjat med spelet. Han är inte uppe sent på nätterna och så, men han lägger ner all sin fria tid efter jobbet på att spela.
    Det enda jag känner att jag vill göra just nu är att lämna honom och skaffa mig ett nytt liv utan honom och allt vad det innebar. Men samtidigt känner jag att jag inte vill låta honom förstöra sitt liv på det sättet. När jag nämner det så säger han bara att jag inte kan respektera hans hobby. Egentligen, vad är en hobby? Är det nånting som man spenderar all sin fria tid åt? Hur ofta och länge ska man ägna sin tid åt sin hobby? Jag är less, vad tycker ni? Vad ska jag göra? Hjälp mig!

• Svar på tråden Hjälp
  • Lucia05

Var och en har ansvar för sitt egna liv. du kan inte vara tillsammans med honom för att han inte ska förstöra sitt liv med att spela bort det. Det är solklart att han inte är beredd att sluta spela för din skull, så jag tycker inte du ska lägga ner någon mer tid på honom. En missbrukare har ju alltid ursäkter för det han gör, i detta fallet handlar det tydligen om att du ska respektera han hobby.....
    Skitsnack, varningsklockorna ringer lång väg. Gör slut om inte du ska bli olycklig.

• Snart_FruL

Mitt råd till dig är att ge honom ett ultimatum. Antingen slutar han eller så lämnar du honom. Men säg det inte om du inte menar det!

Har man problem med någon form av missbruk, t.ex. spelmissbruk så kan ingen annan en man själv göra något åt det. Man måste vilja själv annars är det lönlöst. Han kanske inte spelar så mycket just nu, men om han har problem kommer det snart att eskalera.

Och jag vet vad jag pratar om, jag är nykter spelmissbrukare sedan 2 år tillbaka. Och när man är mitt inne i det så kan man göra det mesta för att få fortsätta, t.ex. ljuga för sig själv och sin omgivning.

Det finns något som heter Spelberoendeföreningen, dit anhöriga och spelare kan vända sig för att diskutera problemet med andra som har samma problem. www.spelberoende.se/foreningar.asp

• Dunde

Tack så mycket för era svar! Jag får se. Han säger att jag är viktigare och om jag tycker att det är jobbigt och inte fungerar ska sluta.
    Ska kolla på stödgrupperna och se vad jag kan göra. Tack!

• pickolina

Ja men ord är inte några bevis, agerande är det och hans agerande visar ganska starkt att hans beroende har ett starkare grepp om honom än er kärlek....

En missbrukare är en missbrukare och ska inte tex feströka om man slutat röka eller dricka ett glas vin då och då om man varit alkoholist osv.... Om han varit en missbrukare så är det inge "hobby" för honom, han kan inte ha det som en hobby på ett normal sätt...och det visas ju ganska tydligt med tanke på att du säger att han spenderar all sin tid på att spela....

• pickolina

Förstår att du inte vill att han ska försöra sitt liv men du har inte makten att ändra det...det har bara han...så varför ska du låta honom dra ner även dig???

• Lena+Mattias=sant

Rör det sig om spel om pengar eller andra typer av spel. I det senare fallet har jag varit med om att det kan botas med enkla överesnkommelser även om det verkade vara ett missbruk. Det är inte rimligt att ha spelar hela kvällarna. En timme om dagen är dock inte orimligt. Fråga honom om han kan gå med på det. klarar han att hålla det är han någon att satsa på annars är jag tveksam...

• Dunde

Han säger att han inte tänker sluta helt. Det är inte nätpoker och så (inga pengar inblandade förutom månadsavgiften på spelet). Det är nätrollspel vilket tar flera timmar varje gång han börjar. Kanske från 5-10 timmar vid varje tillfälle. Men nu har han gjort det klart för mig att han inte vill sluta och ska försöka skära ner på spelandet. Men jag tror inte att han kommer att lyckas. Tyvärr, hur mycket jag än önskar att jag trodde på honom så går det inte. Han säger att han inte kan spela bara en timme per dag, och det förstår jag också. Jag spelar samma spel själv men väldigt måttligt kanske en gång i veckan eller mindre. Jag förstår att det tar sin tid när man väl börjar, men jag förstår inte varför han ska spela varje dag.
    Jag tänkte att jag ska låta honom bestämma sig över att försöka spela måttligt och gör han inte det så är han out of my life för jag är inte intresserad av en sådan person.

• Lena+Mattias=sant

Då får ni väl komma överens om att han spelar 5h en vardagkväll i väckan och kanske 5h till på helgen om ni inte ska göra något speciellt. Om han inte är beredd att offra tid med spelet för tid med dig så är det bara att göra slut tycker jag.

• Dunde

Lena
    Problemet är att jag inte tror att han kommer att lyckas hålla tiderna så. Förut var det alltid hans spelande som fick bestämma om vi _skulle_ göra nåt särskilt eller inte. Inte tvärtom.. Han bestämmer sig med sina kompisar om när de ska spela och så och så är det. Gud vad jag är ledsen.. Jag trodde att jag var den lyckligaste tjejen det senaste året. ='(

• Lena+Mattias=sant

Om du inte tror att han kommer lyckas känns det som du redan har gett upp och då tycker jag det är dax att bryta förhållandet.

• Dunde

Hmm.. usch.. nu sitter han och spelar igen.. =( 5 timmar ska det ta säger han. Jag blir galen... Han säger att han måste spela minst 3 kvällar i veckan därav en av dem är söndagkvällar.. =(

Mitt liv är slut... Nu åker jag hem till morsan varje helg för att jag inte orkar med det här.. =(

• Lena+Mattias=sant

Åk inte hem till morsan sparka ut honom istället. Han kan åka hem till sina kompisar elelr sina föräldrar om han måste spela.

• Dunde

Det är hans lägenhet, jag kan inte sparka ut honom.. =( Idag har jag bestämt mig att jag ska lämna honom. Kan han inte acceptera att jag mår dåligt av att han spelar då är han inget att ha!

• Dunde

Usch vad jobbigt, nu måste jag pendla =(

• MK Nilla

Hur har det gått för dig? Har du lyckats bryta med honom? Börja inte tänk på negativa följder som att du måste pendla o.s.v. Det gör det bara svårare att bryta, belive me! Om du bestämt dig till 100% att du inte vill vara kvar får du inte börja tänka på de bra stunder ni haft och vilka fördelar det är att vara ihop.

Någonting fick dig att bestämma dig för att lämna din kille, det är detta "någonting" du ska ha i åtanke den närmsta tiden. När det gått lång tid och du kommit över förhållandet helt, så kan du börja glädjas åt de glada minnena du har av förhållandet.

Svar på tråden Hjälp