• Eviseen

Vad händer med min kropp? Nåt är fel!

Hej! Ja vet inte om ja ska posta inlägget här eller under "hälsa/bantning", de handlar nämligen om mer än vikt. Iaf, ja har under de senaste två månaderna svullnat otroligt mycket - samtidigt som ja bantat! Min mens har samtidigt uteblivit två månader, och när den väl kommit varit otroligt oregelbunden.. Ja har fått väldigt oljug/glansig hy och hud. Tom håret på benen och under armarna o så har blivit kraftigare! Jag förstår ingenting.. känns väldigt obehagligt! Ja har ätit väldigt nyttigt, och tränat samtidigt. Min mamma (bor fortf e hemma, 19 år..) jobbar med mat och jag är själv väldigt intresserad av näringslära..

Ja förstår inte vad som e fel! Ja e inte gravid elr nåt, har redan testat de! En sista grej e att ja under de senaste halvåret varit väldigt nedstämd och orolig, pga av diverse jobbiga saker i familjen och kärlekslivet...

Ja skulle bli så glad om någon kunde svara något, egentliegn vad som helst

Tack!

• Svar på tråden Vad händer med min kropp? Nåt är fel!
  • Skog

Hej du!

Jag har egentligen inget vettigt svar men med så pass många olika förändringar på kort tid skulle jag nog i alla fall ringa min vårdcentral eller kanske börja med sjukvårdsupplysningen. Gissar att man kan vara anonym när man ringer, om det är så att du vill höra dig för lite bara.

Det är inte så att du bantat för mycket och att detta är kroppens reaktion på det?

• Ellte

Jag tycker också du ska kontakta en läkare. Det låter ju precis som "svältsymptom" men om du har koll på vad du gör så borde det inte vara det...och det måste kollas upp!

• Eviseen

Ja, jag tyckte också att de lät som de när ja skrev ner det..! Men så är de ju inte, ja e väldigt normalt byggd (tränat gymnastik som lite och alltid ätit mycket och tyckt om mat :)

De e så förvirrande.. för ja har verkligen ingen kontroll, o ja känner mig så svullen. Ja tänkte gå till ungd.mottagn. och hämta minipiller, så man får hormonbalansen.. eller ja kan egentligen inget om sånt, men ska nog ringa sjukvårdsupplysningen eller vårdcentralen också.. Tack så mycket :)

• lolabe

Det kanske är polycystic ovary syndrome eller vad det nu kallas? Kan inte så mycket om det men du kan ju googla och se om det kan vara det?

• polly22

Det låter hormonellt - man får sådana symptom under graviditet/klimakteriet mm.

lolabe är nog in på rätt spår - kolla med gynokologen om dina äggstockar och livmodern mår bra. Det kan vara något "enkelt" som kan fixas direkt så du slipper plågas av detta.

• S-T

Här finns mer info:

www.pco-s.com/

Symptom

* Oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla kvinnor med PCO-S)
    * Infertilitet till följd av utebliven ägglossning
    * Ökad tendens till acne i vuxen ålder
    * Ökad behåring av manlig typ
    * Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt)
    * Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes
    * Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8)
    * Ätstörningar
    * Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater

• Eviseen

Oh herregud.. Ja har verkligen haft jättekonstig mens i ett halvår, känns som håret på benen blivit mörkare/tjockare, gått upp vikt (lagt sig spec på magne för ovanlighetens skull), haft problem me vikten och fått ett jobbigt förhållande till mat, mycket glansig hy.. haha flera har faktiskt påpekat att jag fått hesare röst, men ja hoppas verkligen att de e jag som e paranoid!

Någon som vet nåt om biverkningarna om viktuppgång med medicin/viktuppgång pga symptomen..

Tack!!! *orolig*

Svar på tråden Vad händer med min kropp? Nåt är fel!