• Kakan2007

Vår bästa vän-diamanterna!

Det här med diamanter är ju en hel vetenskap. De är verkligen helt underbara men att veta vad för slags diamanter man ska ha i ringen är inte helt lätt: carat,slipning, färg och klarhet... Mycket att hålla ordning på! Är det någon därute som har hyfsad koll på diamanter och som vet vad man bör betala? Finns det kanske riktpriser för tex. 1,0 c i Wesselton, Top Wesselton etc? Har nu hittat en ring med sammanlagt 0,74 c,Top Wesselton med briljantslipning. Den kostar 14 600:- i rött guld. Känns som ett bra pris eller?

• Svar på tråden Vår bästa vän-diamanterna!
  • Yllo

Låter som ett bra pris på en så stor sten med den färgen.. men hur är det med renheten? Är det en VVS, VS eller en SI-sten? Även om färgen och slipningen är bra så betyder renheten av stenen väldigt mycket också, och i en så stor sten som 0,74 carat så behöver det vara en bra renhet på VS eller helst VVS.

• 26maj2007

gå in på www.kaplans.se

gå in under hjälp och sen diamantförteckning.

Om där står TW så har det med färgen att göra TW=Sällsynt vit

står där ingen mer info? viktigt att veta renheten i den.

• An(*-*)An

Inte för att förringa någon annans kunskap men "Sanasol" här på BT verkar vara otroligt kunnig!
    Anropa henne.

• Kakan2007

Ringen hade flera stenar som sammalagt blev 0.74 c. 5 stenar * 0.10 c och mellan dem satt det mindre stenar i par (om ca 0,02 c/sten tror jag det var) Kollade på de sidorna ni tipsade om. Men hur kan man veta om slipningen är bra? Tydligen kan det vara olika från slipning till slipning, även om det är samma slags- typ briljant? Top Wesselton verkar ju vara färgen, sällsynt vit som du skrev Enghav. Sen var det ju det här med klarheten,det missade jag att fråga om på affären så det måste jag nog kila iväg och kolla upp...

• Yllo

Du kan även kolla med affären vilken typ av slipning det är på stenen. Briljantslipning säger bara att stenen är rund.

Tänk på att fråga om detta.
    1. Typ av slipning och då menar jag inte briljant, princess o.s.v. utan själva kvalitén på slipningen. Good eller verry good.
    2. Renhet. FL, VVS, VS, SI eller SI2.
    3. Att det är samma kvalité på alla stenar även de mindre.

När det gäller färgen så är TW den nästhögsta färgen du kan få tag i, den vitaste heter River.

Försök också anropa Sanasol för hon är väldigt kunnig i diamantfrågor. Vill inte skryta men jag är rätt så bra jag med... men hon är bättre

•  Blivande Mrs WS

Carat,slipning, färg och klarhet (4C) alla dessa avgor priset pa en diamant.
    Tydligen har din sten en mycket bra farg (alltsa farglos). Den ar 0.74 carat allsta ganska stor sten. Sedan vet du inget vad om slipning eller klarhet. Slipning ar ganska svart att avgora med blotta ogat. Glittrar och skinner stenen? Ser du nagra inneslutningar med blotta ogat? Om du tycker stenen (ringen ar fin) sa ar det viktigast. 14 600 later som ett bra pris pa en sa stor sten om den inte har synbara inneslutningar eller ar grummlig.
    Lycka till!

• Kakan2007

Jo, ringen är jättefin och det är klart viktigast. Men jag har en till som jag kikat på och det är också med Top Wesselton. Men jag vet inte om jag tycker den sistnämda glänser mer eller om det är inbillnig eller ljuset i affären...den är också dyrare så det är väl antagligen bättre klarhet. Hur anropar man henne, Sanasol? Men ni verkar duktiga ni med!

• 26maj2007

ska ju så klart stå ring

• Yllo

Kakan2007 - Jag har anropat Sanasol åt dig, förhoppningsvis svarar hon snart.

• Sanasol

Ta reda på stenarnas 4 C:n, eller som på svenska heter carat, slipning, färg och renhet.

Priser kan jag inte uttala mig om, men gå och hör efter hos flera smeder vilka kvaliteter de använder sig och och jämför vad du får för pengarna och vilken du tycker känns mest tillförlitlig och yrkeskunnande. Personkemin är också viktig när man ska lägga mycket pengar på sin ring!

Svar på tråden Vår bästa vän-diamanterna!