• Nektarin

Vad blev erat pris för festen?

Vad är dyrt för en fest?

Vi är i planeringsstadiet och funderar på hur vi ska göra med festen. Vi är sugna på att ha festen på restaurang som vi tycker om. Med ca 50 gäster och 10 barn blir det ca 55 ? 60 000 kr. Men då ingår ju allt: tårta, disk, festlokal, avec, dukning, mm.

Men det är mycket pengar? Så samtidigt funderar vi på att hitta en lokal som vi hyr och kan då fixa mycket själva. Exempelvis att köpa sprit och vin själva tror jag att man kan spara en del pengar på. Men då måste vi ju tänka på ALLT själva. Man kan ju också hyra in catering som fixar det mesta av maten och disk men det kostar ju också en hel del.

Så fördelar med att ha på restaurang:
    Vi och vår familj behöver inte stå och laga massa mat, diska, duka osv
    Vi behöver inte vara oroliga eller nervösa för att ha glömt något viktigt
    Vi behöver inte tänkt alls på maten och vinet
    De kommer att göra speciell mat för barnen

Fördelar med att hitta en lokal:
    Billigare (förhoppningsvis)
    Kan påverka mera
    Kan beställa tårta från valfritt ställe

Och jag tror att slippa vara orolig eller behöva att tänka på vad som ska göras kan vara värt en hel del. Så jag funderar på hur mycket biligare det blir att fixa allt själva, om det inte är så stor skillnad så vet jag inte om det är värt det? Vad tycker ni?

Jag är nyfiken på vad eran budget var/är och om den höll, vad som blev dyrare/billigare än vad ni trodde och om ni fixade mycket själva eller köpte mycket tjänster.

Tack!

• Svar på tråden Vad blev erat pris för festen?
  • GithKat

Då svärmor betalade maten fick hon välja om hon skulle laga den själv eller ta catering. Personligen tycker jag att hur man väljer är en prioriteringsak och ekonomisk fråga. För oss blev det hemlagad buffé, men cateringvalet fanns i bakgrunden.

Och vår budget höll... Totalt slutade kalaset på i runda slängar 35 000. Då betalade svärmor maten á 8000 resten stod vi själva för. Vi fick lokalen gratis och hoppade exklusiv bil och morgongåva. Vi har heller inte åkt på någon resa, då vi köpt hus istället. Det mesta fixade vi själva, svärmor och min mamma lagade maten dagen innan så den var bara att värma nästa dag. Förrätten gjorde de samma morgon, som sedan sattes ut av våra kökspigor, innan vi anlände till festen. Min klänning kostade ca 3500 och hans kläder ca 1500. Blommorna gick på 750kr för bukett till mig, corsagé, tärn och näbbbukett. Alkoholen kostade ca 2500 och ringarna ca 6500. Hotellet kostade 1500 i sviten. Min frissa + smink gick på 2200 (då betalade jag tärnans smink.) Resten av kostnaderna är för porslin, pynt, skor mm. Svärmor hade två väninnor som hjälpte till att serva med mat och dryck, samt de skötte disken. (vi hade buffé)

Med våra 55 gäster tycker vi att vi hade ett kanonbröllop för den summan, allt klaffade perfekt, mycket tack vare svärmor, mamma och svärmors väninnor.

Skulle vi betalat för det de gjorde skulle vi minst fått betala 25000 till.
    Ska ni fixa allt själva, se till att ha minst två personer som vet hur man jobbar i ett kök, det underlättar och ingen av gästerna behöver hjälpa till under festen.

Lycka till hur du än väljer att göra.

• nenne78

jag tycker det är skönt att inte behöva fixa så mycket - åka dit, partaja, åka därifrån glada och nöjda. Men panka. Kör på det som känns mest lockande så att du inte ångrar dig om några år.

• Wunja

Jag skulle nog rekommendera att du kollar upp vad det finns för möjliga lokaler, cateringfirmor etc och vad det skulle kosta om du valde en sådan lösning. Det blir lättare att bestämma sig när man har lite siffror framför sig, och kan avgöra hur mycket det är värt med lite mer bekvämlighet och vice versa.

Vi har bokat en lokal och tänker ta catering och köpa egen alkohol, men det beror också delvis på att vi inte hittat något bra restaurangalternativ i rätt prisklass i den stad vi ska gifta oss.

• prick

Vi har ca 70 gäster och en budget på typ 40 000. Ser ut som om vi kommer att hålla den. Vi har billig lokal, vän som är professionell fotograf och bekant som syr klänningen. Caterar buffé och har köpt alkoholen i Tyskland.

• Daia Gräddnos

Samma problem her. Varit i underbart bröllop i helgen, der mor/moster/syster hadde fixat all mat (förrett, buffet, tårta). Också varit i "restaurant"-bröllp der ting har gått snett (inte alla fått mat samtidig, otrevlig/stessad serveringspersonal). Vi vil ha det billigt, men inte för enhver pris. Vi bor inte på den orten bröllopet skal va på derför är det svårt at fixa mycket själv. Restaurant=dyrt, fixa själv=stress, catering med sitt eget serveringspersonal=lösningen?

• Clobberella

Vi kommmer att betala strax över 20000 för mat, lokal, personal och tjohejsan, men alkohol fixar vi själva, så det är inte inräknat.
    Vi räknar med att bli 40 pers.

• Nektarin

Tack för alla tips! :) Jättebra att för veta vad ni har betalat för olika saker.
    Jag ska nog undersöka vad det finns för cateringsfirmor och vad de kostar.

Svar på tråden Vad blev erat pris för festen?