• Snart_FruL

Hur mycket hjälp kan man be om från släkt och vänner.

Hur gör man? Var drar man gränsen?

Min blivande svärfar är gammal konditor. Han brukar ofta ställa upp och göra tårtor i olika sammanhang. De blir ju riktigt snygga.

Min mamma är gammal kokerska....

En av mina kompisar är utbildad florist

Min m2b:s kusin är präst

Hans andra kusin är musiker

Min blivande svägerskas svärmor jobbar på en tygaffär, där vi kan få ta del av hennes rabatt...

Min m2b;s kompisar åker ofta till Tyskland...

Var drar man egentligen gränsen? Ska vårt bröllop bli en familjeangelägenhet, eller ska vi låta dem bara vara gäster.

Personligen känner jag att jag inte vill be min svärfar eller min mamma. Fast jag har en känsla av att min svärfar kan känna sig sårad om han inte får göra tårtan.

Jag vill att min m2b:s kusin är präst på vårt bröllop. Jag skulle bli enormt hedrad om hennes bror spelade något för oss, men vill inte fråga utan att han isåfall ska erbjuda sig.

Har i alla år sagt till min kompis floristen att det är hon som kommer få binda min brudbukett och blomdiademet jag vill ha.

Jag vet inte vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur mycket hjälp kan man be om från släkt och vänner.
  • Lena+Mattias=sant

Så länge du bara frågar en gång och de inte känner sig tvingade att svara ja så tycker jag att det är bara att fråga.

• E-tuna

Håller fullständigt med ovanstående talare...Vi hade det nästan som er och alla blev ärade, stolta och glada över att ha blivit tillfrågade och alla ställde med stor glädje upp och hjälpte till!

• Hanna76

Håller med ovan talare!

Själv skulle jag bli hedrad om någon frågade mig om jag ville göra något särskilt på deras bröllop. När min bror och svägerska gifte sig läste jag en bibeltext i kyrkan, de frågade om jag ville och glatt tackade jag ja!

Gällande mitt eget bröllop så sa en kompis -som är konstnär- ganska direkt efter att vi förlovat oss att hon gärna ville göra inbjudningskorten, vilket hon också kommer göra.
    Sen kommer vi fråga vissa andra om de vill hjälpa till/ställa upp med det de kan.

Tänk bara på att fråga i god tid, så att -om de inte vill göra det du ber dem om - du hinner fixa det på annat håll!

Lycka till!

• E-tuna

...ett litet tillägg bara...
    Att göra ett bröllop till "en familjeangelägenhet" där dom som vill hjälpa till får känna sig delaktiga är nog den största gåvan man kan ge...det utesluter ju inte att man på själva bröllopet känner sig som en gäst.....kanske till och med som en hedersgäst?

• 060907

Jag tror att alla gärna vill hjälpa till!

Vi har mer problem åt andra hållet, att vår familj vill hjälpa till och vi inte har uppgifter till alla. =)

Fråga på de blir säkert väldigt glada!

Lycka till!

• Pringlez

Jag önskar att jag hade det som du!!
    Du ska veta att du är lyckligt lottad som kan göra ditt bröllop till en tillställning med det lilla extra tack vare allas insatser.

• Snart_FruL

Jo jag inser att jag är lyckligt lottad på många sätt. Men man vill ju inte dra för höga växlar på det heller.

Det finns ju de som säger ja, fast de egentligen är osäkra. Min mor är ett typexempel på det. Skulle hon få ansvar för maten, så skulle hon hela bröllopsdagen gå omkring och be alla om ursäkt för att maten inte är bra nog. Och det vore ju inte trevligt för vare sig henne eller oss andra.

• prick

Vill du att din mamma skall hjälpa till eller är du rädd att det blir så som du beskriver?

• Pepparmyntan

Du kan ju lata folk tanka over det hela nagon dag innan de ger svar pa om de kan eller inte. Du skulle ju aven kunna erbjuda att betala och sedan ar det upp till dem om de vill gora det gratis eller for kompis pris.

• nyförlovad 3 juni

i alla fall när det gäller kusinen som möjligen kan sjunga på vigseln tycker jag att man ska fråga honom. tror inte man kan förvänta sig att folk spontant ska erbjuda sina tjänster, han kanske inte tror att ni vill ha honom som solist... och att bli tillfrågad att sjunga borde ju vara en ära, om man nu gillar att sjunga, och gör man inte det så säger man väl nej och sen är det inte mer med det?

• Lucia05

Jag tycker INTE du ska be din mamma stå i köket!

• fru-07

Vi har också en del anhöriga som vi kan få hjälp ifrån. Vi tycker att det är OK så länge de själva vill och att de inte behöver göra något vid själva vigseln och festen.

• Ellte

Tycker absolut att du ska fråga alla nämnda UTOM din mamma... Alla andra saker du ber om hjälp med är saker som är "över" till själva festen medan den som ansvarar för maten inte kan slappna av alls på hela kvällen. Fråga istället din mamma om hon har några kontakter eller så...eller be om råd med menyn. Då får hon känna att hon får äran att hjälpa till men kan ändå njuta av sin dotters bröllopsfest :)

• Snart_FruL

Tack för råden!

Jo jag tänker nog ha med min mor som hjälp att välja ut menyn. Vill gärna ha festen på Wasahofs festvåning. Och blev glatt överraskad när jag såg att lokalen, servering och ljudanläggning ingick i priserna för de olika menyerna. Och i bröllopsmenyn ingick även tårtan. Tycker det kan vara värt 540 kr per person.

Ska säga till min m2bs kusin att vi vore hedrade om han vill spela något för oss, han är gitarrist och spelar proffesionellt.

Sen har jag kommit på att jag ju känner en jätteduktig fotograf också. Så jag ska fråga henne om hon mot ersättning kan tänka sig att ta bilder under bröllopet.

Självklart kommer jag även ersätta min kompis floristen. Fast jag vet att det kommer bli kompispris, hon vet dessutom vart man kan åka och köpa blommor till "råvarupris".

• fröken Inga

De flesta blir hedrade av att få hjälpa till vid bröllop. Det viktiga är väl att man inte utnyttjar dem och inte förväntar sig att få allt helt gratis. Fråga och lägg samtidigt till att ni inte blir sårade om de säger nej.

• Daia Gräddnos

Om nåen er "hobby"-florist/pensjonerad bagare/amatørfotograf er det vel enklare å fråga dom enn om tjenster enn om dom jobbar med det heltid och hellre ville hatt betalt. Men så er det skillnad på slekt/nära vänner och andra. Tror det er ok å be om hjälp, det er vel settet man fråger på. Vi kjänner ingen som "kan" nåt, ni har jo tur!

• Blivande brud 07

jag skulle ha frågat men sagt att de inte behöver om de inte vill, att de inte behöver känna sig tvingade. Din svärfar kan ju faktiskt vara gäst även om han gör tårtan!

• kentfantast

Fråga kostar ingenting.

Men fråga hellre lite löst först och ge dem som sagt utrymme att fundera, så de inte känner att allt hänger på om de kan eller ej liksom.

Så länge man verkligen visar sin uppskattning sen, om de tackat ja, med ordentlig kompensation (pengar, gåva, annat), tycker jag.

Jag frågade först min kompis löst om blomsterarr. Sen lämnade jag det och då ringde hon och sa att hon gärna gör dem och hade flera förslag. Men vi betalar ju såklart allt material och så kommer hon få en present för tiden och besväret (även om hon "bara tycker att det är roligt")

Svar på tråden Hur mycket hjälp kan man be om från släkt och vänner.