• ninjan

var sjotton har den lämnat??

nu har min mens varit borta sen början på februari. Då slutade jag med p-piller, och väntade röda faran två dagar senare. Men ingen kom... Har sen dess gjort två graviditetstest, men de var negativa, så det kan inte bero på nåt sånt. Pratade med en sköterska som tyckte att jag skulle njuta av sommaren nu och inte oroa mej för det..så då kan det ju inte vara så allvarligt eller?

Undrar egentligen bara vad det beror på att det tar lång tid innan mensen kommer efter att man har slutat med piller. Att det har att göra med hormonförändringar vet jag, men hur länge ska dom förändringarna hålla på egentligen??

• Svar på tråden var sjotton har den lämnat??
  • ninjan

och i min rubrik ska det ju stå sjutton, och inte sjotton :D

• giftellerintegissa

det kan bero på att du är gravid???

• Ellte

Jadu... En väninna till mig fick inte tillbaks sin mens på över ett halvår efter hon slutat med piller...och den var inte normal förrän efter drygt ett år. När jag slutade fick jag mensen som en klocka och så har den hållit sig sedan dess... Det är jätteolika mao :)

• svessan

jag kände en tjej som det tog 3 år för. tror det är väldigt ovanligt men det kan ha lite problem att komma igång efteråt tror jag.

• tattar-Emma

En kompis mens försvann efter p-piller, det visade sig bero på hormonrubbningar i sköldkörteln och nu måste hon äta medicin. Så kolla upp det, tycker jag.

• ninjan

vad innebär såna hormonrubbningar? Fick hon några speciella symptom, tattar-Emma?

• svana

När jag slutade med p-piller så tog det ca 5 månader innan min mens kom tillbaks. Visst var det skönt men man blir ju lite orolig, jag gjorde också graviditetstest som var negativa.

Nu ca ett år senare börjar den dock bli regelbunden. Om än bara var sjätte vecka, så du behöver säkert inte oroa dig. Den kommer när du minst önskar, var så säker

• tattar-Emma

iza-isadora

Hon hade inte mens, men kände sig PMS-ig.
    Över lag tycker jag att man bör kolla sånt där, litar inte riktigt på barnmorskor som tycker allt är normalt hela tiden.

• ninjan

jag ska beställa tid till gyn i höst om den inte kommit innan. Vill inte gå runt och vara "halv-orolig" hela tiden.

• ninjan

men så har jag börjat fundera lite på att börja äta p-piller igen. Men hur funkar det då i såfall, bör min mens ha kommit först, innan jag kan bli en pillerknaprare?

• tattar-Emma

Inte nödvändigtvis tror jag, men det vet ju isf gyn som skrev ut.

• Ziii

Det kan dröja ett par månader innan mensen kommer igång igen efter att man har slutat med p-piller.
    Min läkare sa att det tog minst ett halvår innan kroppen blev normal igen efter piller, för mig tog det ännu längre innan kroppen började komma i rytm. Hade ätit piller i nästan åtta år, mår _så_ mycket bättre utan.

Ge det några månader... det löser sig. Ge kroppen en chans att hitta sin egen rytm. Vet inte varför du slutat med piller, men ge kroppen en chans och se hur du mår av det. Jag märkte stor skillnad efter ett halvår.

Har du ätit lite och tränat mycket?
    Jag gick utan mens i tre månader nu pga stress. Min mens har aldrig hoppat förut så jag blev riktigt nervös och gick till läkare, det enda de kom fram till var att jag hade tränat rätt mycket 3-4 ggr i veckan och ätit mindre än vanligt, det plus bröllopsstressen gjorde att min kropp strejkade och tyckte att det olämpligt för mig att bli gravid :)

• Ziii

När jag var hos min gynkekolog och var orolig så sa han att det var fullt normalt att mensen hoppar flera månader och mycket vanligare än man tror. Han sa att de inte gör någon utredning förrän efter 9 (!) månader utan mens - jag trodde man skulle springa till läkare om den hoppade mer än en gång.

När man slutar med piller så har man ju dessutom skäl till hormonkonstigheter och det är helt normalt att det hoppar en del och är oregelbundet ett kort tag.

• Rosenhaga

Det kan ta tid innan det kommer igång igen efter att du har slutat med p-piller. Boka en tid hos gyn, de tar prover och kollar att det inte är något fel på hormonerna. I så fall får du medicin som reglerar det och sätter igång menscykeln, vanligt är att man ger Primolut-nor. Funkar ju inte om du vill bli gravid, förståss.

• ninjan

Tack alla som svarat! Skänt att höra att det är "normalt".

Anledningen till att jag slutade med piller var att jag hade ätit dem i ca 6 år, och ville se hur jag EGENTLIGEN är. Börjar ju bli 7 månader sedan jag slutade, och inte märker jag nån speciell skillnad... därför funderar jag på att börja igen. Det var lite mer..behändigt och bekvämt när det gäller sexet.

En annan orsak till att jag slutade var att jag fick lite (inte mycket) högt blodtryck. Skulle väl ha kunnat byta till en annan sort bara, men som sagt, jag ville se vem jag egentligen är.

• förhoppningsis

Oj, låter ganska praktiskt tycker jag, själv räcker det med att jag tar pillret ett par timmar för sent några dagar så kommer den =(

Svar på tråden var sjotton har den lämnat??