• ladymarmelade

Kopparspiral - erfarenheter?

Jag har bestämt mig för att sluta med p-piller, för nu har det blivit några år som man har knaprat dem. Men har inte planerat att bli gravid nu, så därför kollar jag andra alternativ.
    Kondom var det första vi "bestämde" oss för, men det känns ju onekligen lite tråkigt när man har ett fast förhållande. Min pojkvän säger att det är ok för honom, men jag tycker att även jag känner mindre med kondom.

Är inne på kopparspiral, men har en sjuuuuk fobi för att det ska göra ont att sätta in den, ta ut den osv osv.
    Ni som har/har haft, hur ont gör det egentligen, och fungerar det bra?
    Vill gärna höra både för- och nackdelar!

• Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?
  • ladymarmelade

Pojkvännen påstår att han inte har något emot kondom så vi kanske fegar och kör på det :D Han fick stora skälvan när han fick höra att han ev kan känna trådarna :D

• pickolina

Hahahaha... Tror jag det, killar är ju lite nervösa när det gäller det området... :D

• ladymarmelade

:D Tror jag det. Det måste vara en ruggigt obehaglig överraskning...

• nyförlovad74

Haft kopparspiral i fyra år. Tagit bort den för att vi tänker skaffa barn, hoppas det lyckas...
    Det kändes när man satt in den, men inte så man svimmade.
    Var mer orolig för att ta bort den, men det gick också väldigt smidigt.
    Jag rekomenderar verkligen spiral, fungerar hur bra som helst och man behöver inte funderar.

• ladymarmelade

Finns det någon smärta man kan jämföra det med? Styrkan på smärta alltså. All smärta som har med förlossning att göra är obekant för mig eftersom jag är förlöst med snitt.
    Men kanske ryggmärgsbedövningen? Eller insättningen av katetern?? HUA mig, det var INTE kul :(

• tattar-Emma

Nej nej. Det är exakt som mensvärk. Mensvärk är en muskelkramp för att livmodern vill stöta ut slemhinnan, och när du sätter in spiralen vill livmodern stöta ut den också först, så det är exakt samma känsla.

• Snart_FruL

Jag har kopparspiral och trivs utmärkt med det.

Jag har inte fått barn, men min barnmorska klarade att sätta in den galant. Kändes lite under ett par veckor efteråt, men det var inte outhärdligt. Typ som lättare mensvärk.

Angående trådarna, så sa min barnmorska att om min sambo skulle känna av dem, så skulle jag komma tillbaka, för då skulle de korta av dem lite. Han har inte känt av dem en enda gång!!

Min mens har inte påverkats speciellt mycket av spiralen. Den är någon dag längre bara.

Lycka till vad du än väljer!

• Kedocas

Har satt in kopparspiral 2 ggr.

Jag tyckte inte det gjorde spec ont att sätta in spiralen. BM sa till mig att ta ett par värktabletter innan jag kom till henne och när hon väl satte in den "knep" det till lite. Tror det är allt obehag man känner inför situationen som bidrar lite. Jag hade heller inget obehag efteråt.

Min mens har inte påverkats något direkt. Har lite mer blödningar. Istället för att småblöda 2 dagar, storblöda 3 dagar, småblöda 2 dagar igen så blöder jag mer ordentligt alla dagarna, på ett ästt tycker jag det är skönare.

Däremot var jag nervös när den första spiralen skulle tas ut. Hade hört att det kunde göra jätteont och skräckhistorier som att spiralen kunde växa fast. Jag låg uppfläkt på stolen och pratade lite med bm och tjoff, så var spiralen ute. Kändes inte ett dugg.

• ladymarmelade

Mmm nu kanske ni börjar övertyga mig... :D

Bara det att min MB som jag brukar gå till är lite...speciell eller vad man ska säga. Lite sådär halvskum. Har inte direkt ett 100% förtroende för henne, och därför känns det lite olustigt att gå till henne och sätta in spiralen. Kan man byta sådär bara "för skojs skull"?

• pickolina

Klart du kan byta BM och/eller gyn! Många kvinnor är ju väldigt noga med vart de går och söker tills de hittar "rätt"...

• mockasin

Funderar också på att byta ut p-piller mot kopparstav. Men hur mycket större är sisken att bli gravid med kopparstav om man jämför med p-piller?

• tattar-Emma

Som minipiller ungefär.

• Lilit

Visst kan du byta! Jag behöll samma gynekolog och barnmorska trots att jag inte trivdes men kände efter att jag skulle få vänta 4 månader (!) att få satt in spiral att det räckte med strul. Bytte gynekolog - och ångrar mig verkligen inte. Man ska inte gå till någon man inte har förtroende för - speciellt inte när det är så viktigt. Så bara byt!

• tahimahal

Kopparstav???????????????

Svar på tråden Kopparspiral - erfarenheter?