• lillstrumpa23

måste man ha sprit?

Hej!

det står säkert här inne någonstans men måste man servera sprit tex efter maten så folk kan göra egna groggar osv? Eller räcker det med vin och öl ???Hur gör ni ? Klart nån liten under maten och nåt gott till kaffet men sen efter det då det e dans.

• Svar på tråden måste man ha sprit?
  • Fru Cinderella

Klart man inte måste.. först när vi hade tänkt ha egen bar så tänkte vi bara ha vin o öl. Det räcker gott..

• lillstrumpa23

ja jag tycker det räcker och vill gärna försöka hålla nere kostnaderna lite.. å de flesta dricker ju öl och vin

• Fjällräv

Man måste inte ha alkohol alls på bröllop om man inte vill, men om man själv och ens bjudna gäster normalt brukar dricka vin och sprit när det är fest så faller det sig väl naturligt att ha det också på den här festen.

Ett enkelt sätt att lösa det så det inte blir löjligt dyrt är att satsa på det viktigaste - bubbel i glasen som välkomstdrink och vin till maten.

Beroende på vad man har för ställe och om man kan ha med egen alkohol eller inte så behöver det inte bli jättedyrt. Bar vid dansen kan lämpligen vara betalbar, och det kan man skriva snyggt i inbjudan typ:

"Efter middagen serveras drinkar till självkostnadspris i baren till dem som så önskar"

• lillstrumpa23

vi har en hel del svampar i släkten så skulle vi bjuda på sprit med så kommer det bli dyrt.

• Fjällräv

Svampar ska hållas kort om de är såna som blir jobbiga.... då kanske det är bättre att det överhuvudtaget inte finns någon sprit att tillgå?

Är de lika svampiga om de själva betalar för drinken?

• lillstrumpa23

jag tror inte de skulle dricka så mycket om de själva måste betala, skulle de inte det finns nog risken att det blir en riktig fest och vi blir ruinerade. Vår budget är inte så jättehög så man vill ju gärna dra in på lite saker.Å själv tycker jag att öl och vin räcker gott å väl, men givetvis en lite till maten är okej , det höjer ju stämmningen lite när ska sjunga och ta en snaps.

• Fjällräv

Lägg INTE pengar på att förse svampar med för mycket att dricka då....

• råsten

Vi kör bara vin, öl
    och ett glas avec till kaffet,
    är emot starksprit, så jag bestämmer nivån för en gångs skull!!

• Fjällräv

Är det nån gång man själv ska få bestämma nivån så är det väl när man gifter sig?

• Växjöbrud2006

vi hade vår fest i en lokal där vi inte fick ha egen alkohol med oss, så egentligen var det bara en vanlig restaurantbar efteråt för gästerna, men vi hade speciellt bett dem att bara servera öl, cider och vin!
    ville inte ha för mycket fylla... och det var ingen som klagade! :)

gör precis som ni vill!

• viktualia

Ingen sprit här heller efter maten... grogga kan man göra nån annan gång... lite öl och vin kanske... men inte starkare varor... och inte några mängder...

Jag vill att vårt bröllop ska vara en fest att minnas, för alla deltagare!! Supa kan vara skoj, men nån annan gång!

• lillstrumpa23

jag tycker med man ska få bestämma själv när man gifter sig hur man vill ha det. Själva så dricker varken jag eller min sambo sprit så varför ska jag ha med det på bröllopet, det blir ju ändå mycket att dricka. Först champange och sen vin och öl.
    E det någon som har haft ett bröllop för ca 50 personer som varit på ett ställe där man inte får ha egen alkohol med sig som vet på ett ungefär vad det kostar. Det e ju så klart olika från ställe till ställe

• Dalabrud-07

Jag vill inte heller ha sprit med på bröllopet, tycker liksom inte att det hör dit....
    Vi kommer att bjuda på bubbel till brudskålen. Till maten kommer det att finnas öl och vin, som vi naturligtvis bjuder på, men inget mer. Vin oh öl kommer det att finnas hela kvällen, ev cider också - men abolut inget groggande. Avec till kaffet har vi inte diskuterat än så det kan jag inte svara för.
    I den lokale vi hyrt så får man ha med sig egen sprit, men jag vill inte, inte då...
    Supa kan dom göra någon annan gång. Skulle vara så tråkigt om någon dricker för mycket....

• Tops

Öl, cider och vin till maten och i baren. Ingen snaps eller spritdrinkar. Blir nog lagom!

• Storskogen

Det är väl bara att utgå ifrån hur man brukar ha på sina fester / andra vänners tillställningar.
    Vi kommer att ha bubbel, vin / öl till maten samt avec. Sedan blir det bar till självkostnadspris. Med bar till självkostnadspris så slipper man ett slöseri som lätt blir om man bara får hämta en drink. Men som sagt var många har problem med sprit och man vill ju att det ska ligga på en vettig nivå. Så detta är ju något som är upp till var och en.

Svar på tråden måste man ha sprit?