• Miss Maria

Vad skulle ni inte snåla in på

Hej. Som säkert många andra här inne så rullar allt på och pengarna följer efter... Jag försöker hela tiden stoppa mig och min sambo så att vi inte ska spåra ur. Nu har vi fått reda på att vi får lite ekonomisk hjälp och helt plötsligt finns det lite pengar att tex. köpa bröllopstårta istället för att ha hemmagjord dessert. Men jag vet inte om jag hellre kör på det gamla sättet och har pengarna vi får kvar efteråt. Det är ju trots allt ett liv efter bröllopet... kanske t.o.m. en bröllopsresa om nåt år...
    Så min undran till er alla där ute är... vad ångrar du att du snålade in på eller vad tänker du absolut inte snåla in på???

• Svar på tråden Vad skulle ni inte snåla in på
  • Lena+Mattias=sant

vi kommer inte spara in på ringar, foto och klänning. Det som kommer ta mest resurser är dock festen få vi vill göra så lite själva som möjligt.

• Gerda

Ringen och foton ligger allra högst upp, sedan prioriteras middagen högt också.

• 23/8-06

hmmmm, svårt - man vill ju inte snåla egetligen, men som så många andra skrivit, att bjuda dom man vill ha med på festen, inte dom man måste.... jag har precis hämtat min ring o den blev mycket billigare än vi räknat med, det är ju positivt! Vi har fått den gjord hos samma guldsmed som gjorde våra förlovningsringar, och den blev exakt så som jag ville! NÖJD är jag... Vi kommer att åka till Tyskland för att handla alkoholen, har man den möjligheten kan man ju spara in en hel del där. Har också tur som har en florist i vänskapskretsen, en mamma som sytt mina kläder (fast hon inte vet. Har blitt supernöjd med det också. Det vi lagt pengar på är resan för det är till oss själva, och sen festen vi ska ha för vännerna.

• kickeli

Jag är gift och valde att lägga mycket pengar på fotografering vilket jag är nöjd med eftersom det är ett stort minne att ha kvar, alltså ateljefotografering, vänner som fotar, engångskameror mm. Jag ville absolut bara ha en ring och den var inte så dyr inte heller klänningen så där tjänade vi kosing. Vad vi däremot inte sparade på var maten det är det som gästerna kommer ihåg och som det pratas om efteråt.
    Jag råder dig att spara på orkester, privatchaufför, blommor. Du kan lika väl ha en cd-spelare, en vän med fin bil och köpa en fin blombukett och sätta ett band runt. Så fort det är ordet bröllop med så läggs det på en himla massa.
    Lycka till...

• kickeli

Förresten så kan ni väl ta bröllopsresan senare, tex när ni firar årsjubileum.....

• Nickedockan

Utan att medvetet _snåla_ så har både ring och klänning blivit väldigt billiga. För min del har jag aldrig haft en dröm om ett pampigt och lyxigt bröllop, det är viktigt att det är fint och roligt, men det behöver verkligen inte KOSTA för det!

Det som jag och sambon var överens om från början var att ha en stor fest, alla vi vill ska vara med ska bjudas, alla ska få god mat och bli mätta , och inga glas ska behöva stå tomma! Sen har det inte blivit så dyrt heller egentligen, eftersom släkt och vänner hjälps åt och vi trots allt blir 90 stycken!

• Zozo

Det jag absolut inte vill snala in pa är middag, vin etc, festen och möjligheten att tillbringa sa mycket tid som möjligt tillsammans med vara gäster.
    Ring, blommor, dekorationer etc kändes mindre viktigt. Vi har även slopat en massa smasaker som man inte MASTE ha. Vi har väl inte direkt sparat in pa klänning och kostym heller, men heller inte överdrivit.

• Tossi

Vigselcermonin och ringen är viktigast, det är faktiskt det viktigaste på hela dagen ju!
    Fotografingering kommer inte heller att snålas in på.
    Fest och övrigt är mindre viktigt (men inte oviktigt).

• Felia

Vi tänker tänker inte löägga så mycket pengar på blommorna och tärnornas/marskalkarnas kläder (dvs. vi har bestämt en färg för bröllopet och sedan får damerna i bröllopsföljet själva välja vilken klänning de vill ha, killarna får själva hyra frack, fast de flesta har redan egen). Jag tyckte det var vitigare att vi kunde bjuda 20 extra gäster än att alla tärnorna fick varsin klänning...samtidigt tycker jag inte att jag kan kräva att de ska köpa nått svindyrt bara för att använda det en gång. Vi lägger därför mest pengar på gästerna (dvs. lokal/mat/dryck)...däremot skippar vi presenter till gästerna, det är en ganska underlig tradition tycker jag...=)

• jocelyn

Det kommer inte bli nåt knussel med;

*ringarna
    *fotograf
    *middagen

• Clobberella

Vi snålar inte så mycket men spenderar inga pengar som vi känner är onödiga, dvs att vi inte kommer att få ett bättre bröllop om vi lägger 2000 extra för att få dyrare vin tex.
    Bröllopsresan kommer att bli påkostad. Annars är det mycket som är relativt billigt men ändå exakt det vi vill ha. Tex kommer jag att ha en otroligt fin vigselring som kostar 3000 kr.

Svar på tråden Vad skulle ni inte snåla in på