• mammen

Äktenskapsförord fast man inte äger nåt ÄN?

Nu vet jag inte om detta hamnar rätt, men det är väl bara att flytta det annars. ;)

Min undran är om man kan skriva äktenskapsförord fast man inte äger något av värde i dagsläget?

Jag vill skydda mina eventuella framtida tillgångar från att någonsin hamna hos sambons barn som vi inte har någon som helst kontakt med.

Låt oss säga att jag ärver/vinner en stor summa pengar och vi köper ett hus för pengarna. Jag och maken dör i en bilolycka och alla barnen ska dela på pengarna/huset. Då får ju hans barn (som jag aldrig har träffat,och förmodligen aldrig kommer att träffa) en viss procent av "mina" pengar.

Naturligtvis vill vi ärva varandra och våra gemensamma barn ska ärva oss, men de här barnen har aldrig funnits i vårt gemensamma liv och lär aldrig göra det heller. JAG vill inte att de ska få ett öre som jag har ärvt/vunnit/tjänat/stulit (det sista var ett skämt ;)).

Går det att kringgå det utan att sambon (fast då maken) blir lottlös om det händer mig något?

Nu vill jag inte ha en massa tjafs om hur elak och vidrig jag är, utan svar på min fråga.

Jag vill inte lämna ut alla detaljer så ni kanske inte kommer att förstå varför jag inte vill att de ska få något av mig.

• Svar på tråden Äktenskapsförord fast man inte äger nåt ÄN?
  • rerre

Jag skulle nog göra som du om jag var i samma situation. Tycker att det bästa är nog om du och din sambo träffar en jurist som verkligen kan vad det är som gäller.

Lycka till.

•  Miss Cee

1. Ja man kan skriva äfo om saker man ev får i framtiden.

2. Särkullsbarn (alltså i det här fallet din blivandes barn från ett annat förhållande) har alltid rätt att få ut sitt arv genast, till skillnad mot gemensamma barn som får vänta tills båda föräldrarna gått bort.

3. Biobarn har alltid rätt till hälften av det arv de annars skulle ha fått, den så kallade "laglotten". Det går alltså inte som förälder att göra sina barn helt arvslösa.

Som i ditt exempel, om ni har ett gemensamt hus och din man dör så kommer hans barn att äga en del i ert hus och då är då tvungen att lösa ut dem. För att slippa det så måste isf ert hus vara skrivet som ditt (och tänk på att det är skillnad på att skriva att en specifik sak är din, och på att skriva att sakens värde inte ska räknas ). Men visst kan ni skriva ett äfo om det su säger. Antingen nu eller den dagen det blir aktuellt. Äfo behöver man inte skriva innan bröllopet, om man inte vill.

• mammen

Kanon, tack för infon! :)

Jag vet att man i Sverige inte får bestämma över sina egna pengar efter sin död. Men samtidigt är det ju helt sinnessjukt att _mina_ tillgångar kan hamna hos personer jag aldrig har träffat. :(

Det där med att särkullsbarn har rätt att få ut arvet genast visste jag inte. Jag har barn med en annan man. Kan hon i så fall slänga ut familjen ur huset om jag dör?

Det bästa kanske är att skriva allt på de gemensamma barnen? Jag är jätteorolig över detta eftersom vi planerar att köpa hus inom ett par år.

• mammen

En fråga till. Ungefär vad kostar det att få juridisk hjälp med detta?

• tattar-Emma

Det ska gå att skriva papper som skyddar mot allt sånt här. Kan nog vara värt pengarna att ordna juridisk hjälp. Du kan ju alltid kolla med din bank om de erbjuder sånt.

• Duchess

mammen:
    Oavsett kostnaden tror jag att det är bra att ta hjälp av en jurist, speciellt när det är särkullsbarn inblandade. Jag vet inte detaljerna kring allt detta, men jag har föräldrar (skilda och omgifta på varsitt håll) som skrivit inbördes testamente för att trygga den efterlevande makens situation, och ge honom/henne möjlighet att sitta i så kallat "orubbat bo". Det har lärt mig en smula om hur det fungerar :)

Här är en länk till en liknande fråga som en jurist svarat på i DN:
    tinyurl.com/py58e

•  Miss Cee

Såhär är det:

Om du har 1 barn med en annan man och du dör (din nya man lever) så kommer ditt barn att ärva 100% av dina tillgångar och det genast. Om du skriver ett testamente och testamenterar bort så mycket du kan så kommer hon ändå att ärva minst 50% av dina tillgångar, genast.

Om du _inte_ haft ett barn med någon annan, utan du och din man enbart har gemensamma barn så kan de inte få ut arvet förrän både föräldrarna är döda.

Så, ja. Om du har en dotter sedan tidigare, och du ska äga hela huset själv, så kommer hon vid din död att äga 50-100% av huset (beroende på om du skriver ett testamente eller ej). Även om hon då bara äger 50% så har hon rätt att få ut det genast, och då måste din nya man lösa ut henne. Om han inte har möjlighet att ge henne pengar till värdet av halva huset så blir han tvungen att sälja det.

•  Miss Cee

Om du har
    1 barn med annan man
    2 barn med nuvarande mannen

så ärver dessa barn 1/3 var av dig om du dör.
    Om du testamenterar bort så mycket du kan så kommer de att ärva 1/6 var av det totala.

Din dotter sedan tidigare har då rätt att få ut allt genast, era gemensamma barn får vänta.

Har man barn så delas arvet alltid lika mellan barnen. 50% av dina totala tillgångar är alltid öronmärkta för barnen och det kan du alltså inte testamentera bort åt annat håll.

krångligt det här, men du får fortsätta fråga. Men ta kontakt med en jurist, för det här måste ni skriva ordentligt!

•  Miss Cee

En sak till (värsta vad jag pratar)
    principen om orubbat bo gäller endast för gemensamma barn, inte särkullsbarn..

• mammen

Tusen tack!!

Tur att vi kommer att gifta oss innan vi köper hus, annars hade jag inte haft en tanke på allt detta.

Jag återkommer säkert med fler frågor. Ska bara klura ut dom först. ;)

• viktualia

Det är nog läge att gå och få ordentlig rådgivning för hur ert äktenskapsförord ska formuleras. Sådant hittar man via sin bank eller hos tex Fonus. Och det är nog värt varenda krona, för tänk på hur dyrt det skulle kunna bli i framtiden.

Själv tänker min m2b och jag gå till min bank (där det finns jurister) och diskutera vår situation innan vi gifter oss. Framförallt för att jag inte vill "gifta in mig" i hans familj. Hans mamma äger en del av en släktgård/jordbruksfastighet tillsammans med sina syskon och JAG vill inte på några villkor bli inblandad i den soppan som redan är helt galen pga en massa släktingar som "samäger" stället (det blir jag ju inte heller förrän min m2b ärver sin andel av hans mammas del i stället...men DÅ vill inte jag bli delägare också...). Dessutom har vi kommit fram till att alla eventuella arv från respektive familj/släkt är tillgångar som vi vill disponera enskilt.

• Teani

Jag kan tipsa om att man kan få hjälp med äktenskapsförord hos en advokat på internet: www.von.scheele.se/

Det kostade totalt 800kr inklusive registrering hos tingsrätten, och det var i alla fall betydligt billigare än de andra jurister jag kontaktade angående ett personligt besök.

Det var heller inga problem att maila frågor och få dem att göra ändringar i den första texten de skickade.

• jocelyn

Vi ska också gå till bankens jurister och dra upp papper på allt. Det finns ju särkullsbarn med i bilden och det är lika bra att förekomma allt eventuellt framtida strul genom att krångla lite innan så att säga.

• Tokmaja

jag tror att det är så att OM NI INTE skriver ätenskaps förord kommer barnen att ärva från er båda säkert eftersom ni e gifta. Jag tror inte att ni kan skydda din mans tillgångar eftersom barnen har en viss procents arverätt eftersom de är hans barn...det är vad jag tror...men jag kan vara ute o cykla...det bästa ni kan göra är att höra men nån juridisk kunning

• Jonn

Hej!
    Kan även rekommendera Juristerna på www.juridiskexpress.se. De tar 599 kr för ett äktenskapsförord och man får det hemskickat per post.

• Jozzylecter

Vill bara säga att jag tycker att du inte är ett dugg elak och vidrig för att du vill detta. ;) Lycka till

• anne på grönkulla

Du har fått jättebra råd här och jag vill verkligen rekommendera er att prata om hur ni vill ha det och sen få juridisk hjälp för att skriva ett förord. Om det är tillgångar ni kan komma att ärva så kan den man ärver av göra arvet till enskild egendom också.

Ett äktenskapsförord eller testamente är superviktigt särskilt om man har särkullbarn. Om man försöker skriva själv så finns det en risk att man gör "fel" i förhållande till både lagen och vad man vill reglera - har sett flera exempel på hur det blir tokfel. Så pengarna man lägger på juristhjälp är väl värda det.

Svar på tråden Äktenskapsförord fast man inte äger nåt ÄN?