Äktenskapsförord fast man inte äger nåt ÄN?
Nu vet jag inte om detta hamnar rätt, men det är väl bara att flytta det annars. ;)
Min undran är om man kan skriva äktenskapsförord fast man inte äger något av värde i dagsläget?
Jag vill skydda mina eventuella framtida tillgångar från att någonsin hamna hos sambons barn som vi inte har någon som helst kontakt med.
Låt oss säga att jag ärver/vinner en stor summa pengar och vi köper ett hus för pengarna. Jag och maken dör i en bilolycka och alla barnen ska dela på pengarna/huset. Då får ju hans barn (som jag aldrig har träffat,och förmodligen aldrig kommer att träffa) en viss procent av "mina" pengar.
Naturligtvis vill vi ärva varandra och våra gemensamma barn ska ärva oss, men de här barnen har aldrig funnits i vårt gemensamma liv och lär aldrig göra det heller. JAG vill inte att de ska få ett öre som jag har ärvt/vunnit/tjänat/stulit (det sista var ett skämt ;)).
Går det att kringgå det utan att sambon (fast då maken) blir lottlös om det händer mig något?
Nu vill jag inte ha en massa tjafs om hur elak och vidrig jag är, utan svar på min fråga.
Jag vill inte lämna ut alla detaljer så ni kanske inte kommer att förstå varför jag inte vill att de ska få något av mig.