• summergirl

Pengar, pengar pengar...

Hejsan! Jag undrar lite hur länge ni brukar spara till era bröllop? Är det så att ni sparar ihop pengarna först och bokar datum sen, eller friar han/du och så sparar ni fram till bröllopsdagen. Någon som lånat pengar eller har synpunkter på det? Vi hade tänkt gifta oss om ett år men är osäkra på om vi får ihop pengarna.. Vågar man boka saker då eller hur gör man ? Sen en annan sak, ingen av våra föräldrar har sagt nåt om att hjälpa till men min sambos pappa hjälpte min sambos syster. Hur ska man veta om han tänkt hjälpa oss? det är pinigt att fråga speciellt eftersom jag vet att mina föräldrar inte kommer att hjälpa till(de har inte råd).

• Svar på tråden Pengar, pengar pengar...
  • Duchess

Jag vet att många lånar till bilköp men inte till bröllop, och det är helt okej för mig. Poängen med mitt förra inlägg är att vi prioriterar olika, och att det är individuellt vad man tycker att det är okej att låna till.

Det viktigaste tycker jag är att man har en realistisk budget, och en sund plan för hur man ska finansiera bröllopet.

• Duchess

Tillägg: Jag tycker inte att det är okej att låna 200 000 och bränna iväg det på ett bröllop (om man nu inte har väldigt höga inkomster, men då kanske man inte heller behöver låna).

I vårt fall har det tärt på ekonomin att ha ett distansförhållande i ett år, så vi kommer inte att hinna spara ihop allt innan vi gifter oss. Men när vi väl bor på samma ställe kommer det att finnas utrymme att lägga undan ganska stora summor varje månad. Lånar vi 20 000 kan vi antagligen betala igen det på ett halvår.

• Gudinnan

Han friade den 24/12-05 och vi borjade spara manaden efter det. Har planerat att gifta oss den 4/8-07. Hoppas pa att kunna spara 10 000:-/manad, men vi har raknat med att inte kunna gora det varje manad. Sen kanske inte alla pengarna gar at till brollopet. :)

• saltopeck

Min fråga är om du ni måste ha ett stort bröllop som kostar en massa? Det finns ju många sätt man kan gifta sig på utan att det kostar skjortan,som nämt innan kostar det ju inte direkt något att gå till stadshuset eller prällen. Gift er på bröllopsresan eller ta en kryssning och låt kapten viga er, ha eftermiddagsmottagning hos föräldrar. Möjligheterna är oändliga men ta inget lån för att hålla en stor fest. Jag kan inget annat än hålla med Lena+Mattias=sant på den punkten.

• Kabo

Min fästman friade 24 mars och vi bestämde att vi ska gifta oss nu i september - efter KNAPPT 5 månader.

Eftersom vi precis hade lagt alla våra sparade slantar på en flytt och renovering av kök så hade vi ingen starbidget. Planerade ändå in vad vi vill ha och jag är beredd att sälja mina fondaktier för att vi ska kunna bjuda in våra vänner och inte bara ha familjen. Det fattas fortfarande pengar men jag hoppas innerligt att vi får bra med pengar nästa månad! (denna månaden kommer vi inte att kunna spara något alls till bröllopet )

• Duchess

Att gifta sig är gratis - det är allt runtomkring som kostar pengar. Vi har diskuterat igenom saken noga, och kommit fram till att vi vill bjuda så många släktingar och vänner som vi bara kan (lokalen har begränsningar).

Jag håller inte med om att det alltid är fel att låna pengar för att kunna få det bröllop man vill ha. Däremot är det fel att inte ha en realistisk budget, och det är fel att inte ha en ansvarsfull finansiering.

• Kabo

Kan tillägga att vi hade planerat att kunna lägga undan pengar även denna månad och då hade det inte varit några problem, men nu blev sambon tvungen att stanna hemma 4 veckor pga sjukdom, vilket vi inte riktigt hade räknat med.

• summergirl

Hej igen! Tack för alla råd och synpunkter. Såhär är det: Vi har tänkt ha ett relativt litet bröllop.Vi har varit tillsammans i 9 år ,varit förlovade i 4. Nu har jag varit mammaledig i 1,5 år och innan dess var jag sjukskriven nästan hela graviditeten.Kan tillägga att jag arbetar inom vården så lönen var inte den fetaste redan innan.Det känns som att ska man spara så kommer det ta typ 3 år att få ihop pengarna vilket jag tycker är väldigt lång tid. Vore kul om vi inte är pensionärer när vi vandrar upp för altargången... Alternativet är att ha ett pytte pytte bröllop, men det finns vissa saker man bara vill ha. Jag är emot lån i det stora hela men ibland låter det bara lättare att betala ett par hundra i månaden i efterhand än att spara flera tusen i månaden i förväg. man vill ju göra nåt annat än spara oxå...

• nyförlovad 3 juni

alla kan ju spara något, så man får väl räkna ihop hur mkt man tror att man kan lägga undan per månad och hur många månader det är till brölloppet. där har man sin utgångspunkt.

sen var det nån som hade ett bra tips tidigare som jag snor nu och tipsar om i den här tråden. hon sa att man kunde önska sig saker under året, i julklapp och födelsedagspresent, då kan man önska sig t.ex. presentkort på blombutik, frisösalong eller den klädbutiken där man sett sin drömklänning. på så sätt får man ju bidrag utan att det tär på familjens ekonomi, dom kan bara istället för att köpa nåt annat köpa det som ska användas till bröllopet.

• summergirl

Japp så gör vi oxå, önskar oss i present osv. Och så måste jag ju tillägga att vi givetvis tänker spara så mycket vi bara kan. Det är först om vi ändå inte skulle få ihop pengarna som vi funderar på att låna.Man vet ju liksom inte hur mycket barnen tänker vara sjuka och sådär. Skulle inte kännas kul att behöva avboka allt...Sen måste jag ju svara the bride oxå: Alltså man kan väl knappast gå in i ett äktenskap med tanken att det kan ju bli skilsmässa. Eller? Jag vet oxå hur skiljsmässostatistiken ser ut men man måste väl ändå tro på det man har. Annars är det väl ingen ide? Tänk isåna fall hur mycket pengar man slänger i sjön vid ett bröllop även om man inte lånar. Nä jag tycker man ska satsa fullt ut och inte ta ut sorgerna i förväg.

• Millus

Vi kommer antagligen att låna en del, mestadels för att min fätmans släkt är så otroligt stor.
    Och för att jag vill ha ett stort och fint bröllop.
    Fin mat och lyxig smekmånad :)

• Lilja04

en annan fråga - OT kanske...
    ** vad säger banken om att låna till bröllop?

TS, jag tycker ni ska göra vad ni känner för. Man kan ju låna om man känner att man klarar det, svårt att spara på kort tid!
    Hoppas det blir bra!kram

• Kabo

Har sett att föreningssparbanken gör reklam för att man kan låna till bröllop, i alla fall i min stad. Det borde ju inte vara några problem om de ser att Ni har skött er tidigare!

• mammen

Vi kommer att spara så mycket vi kan och lånar förmodligen resten. (Vi har 11 månader till bröllopet och har f.n 13000:- på sparkontot, fast så avbokade vi ju drömsoffan också)

Vi kommer att önska oss bidrag i present så lite av lånet kan vi betala tillbaks direkt efter bröllopet.

Vi började spara efter frieriet och har alltså ett år på oss. :)

• summergirl

Hej mammen! Låter som för oss ungefär. Vad har ni satt för budget och vad har ni för typ av bröllop?

• JoLu

Vi skall gifta oss nu den 5 augusti. Bestämde det i april förra året. Började lägga undan pengar direkt då. Har försökt att sprida ut utgifterna så det inte kommer i en klump. Det har fungerat bra.

Nu står i och för sig mina föräldrar för maten och min klänning. Men det är ju en hel del utgifter utöver det. Jag slapp fråga mina föräldrar om de ville hjälpa till ekonomiskt. De erbjöd sig. Vilket jag är väldigt tacksam för . Om de inte hade erbjudit sig hade jag inte frågat. Då hade vi istället dragit ner på vissa andra kostnader och betalat det själva.

Svar på tråden Pengar, pengar pengar...