• Amazonas

Folk som bjuder in sig själva...

Jag och min blivande förlovade oss nu i somras. Vi avslöjade nyheten pa var hemsida sa att alla vara kompisar kunde läsa det. Nu har jag efter det fatt tva mail fran en gammal kompis som jag inte hr träffat pa tva ar och som jag har mycket lite mailkontakt med. Hon har nu tva ganger fragat nar vi ska gifta oss och nar hon kommer fa sin anmälan. Problemet är att jag inte ens är i NÄRHETEN av att bjuda henne! Jag har brevkompisar som jag aldrig har träffat som jag har bra mycket starkare kompisband med an henne... Hur förklarar man det lättast, att man tyvärr inte kommer att bjuda den personen sa att det blir ärligt, inte gar att missuppfattas men ända pa en bussig niva??

• Svar på tråden Folk som bjuder in sig själva...
  • Amazonas

Anmälan..... Inbjudan menar jag naturligtvis!!

• Lena+Mattias=sant

Säg att ni ska ha en liten bröllopsmiddag så ni kommer inte bjuda henne men att hon är välkommen till kyrkan för att fira er om hon vill.

• Jozzylecter

"Säg att ni ska ha en liten bröllopsmiddag så ni kommer inte bjuda henne men att hon är välkommen till kyrkan för att fira er om hon vill."

Och så kommer hon dit och ser att de har 300 gäster... :D Vet att man inte får neka ngn inträde i kyrkan, men det skulle kunna bli dumt det också.

• Lena+Mattias=sant

Om man ha 300 kan inte en till göra så stor skillnad...

• Felia

Är det bara jag som tycker att det är mycket oartigt att förutsätta att man ska bli bjuden på ett bröllop?

Mitt råd är att antingen inte säga något alls, dvs. ignorera hennes (?) påtryckningar, eller förklara att eftersom bröllop krasst sett är en dyr affär så kan ni inte bjuda alla...blir hon (?) sur eller stött är hon ändå ingen god vän.

• Nett@n

Säg sdm det är. Hon kommer inte att få en inbjudan till festen men att hon är välkommen till kyrkan.

• Jozzylecter

Lena+Mattias=sant :

Jag menade att de säger att de ska ha en liten, intim fest med de närmaste och sedan upptäcker hon vid kyrkan att Kalle och Lotta och Bertil och Greta var minsann bjudna till festen medan hon som är en sååå god vän inte fick följa med... Annars vad det ett bra förslag, jag bara ser det värsta genom mitt svart-humor-filter.

• fåttettryck

Jag tycker också det är något oartigt. Vi har en som har frågat när vi ska gifta oss med tanke på att hon vill få tillfälle att använda sin högtidsfolkdräkt (jo, folkdräkt räknas ju visserligen som högtidsdräkt, men det finns särskilda högtidsdräktdelar också medan folkdräkt i allmänhet kan ha varit vardagskläder!)
    Hon hör väl inte till de allra närmsta (inte samma ålder bl.a., inte för att det ska spela någon roll) men är både granne och bekant från annat håll och jag har väl inget emot att bjuda henne - det blir nog bara roligt - och sambon hon har också tagit med henne i listan nu när planerna börjar bli konkreta. Men jag kan inte låta bli att tycka att det är litet ohövligt att bjuda sig själv.
    Dock säger jag som Felia: hade vi inte velat bjuda henne och hon tagit illa upp så hade hon väl inte varit så god vän ändå.

• kentfantast

Fruktansvärt oartigt! Fräckt, rent av! Skulle du bli förkrossad om hon sa upp kontakten med dig pga att du inte bjöd henne? Om inte, bjud henne inte och se vad hon gör av det... Människor slutar aldrig att förvåna mig... (hade oxå en som jag bara kände förväntningen från, men jag sa bara att ja vi kommer gifta oss, det blir i september och usch och fy vad allt är dyrt och vi har verkligen fått sålla - piiik. Han sa inte så mycket mer om det sen...)

• Zozo

Min käre m2bs bäste vän och vittne bjöd in sin splittnya flickvän (som är en ex-kollega till mig) till vart bröllop 3 veckor innan.. Nu gick det att ordna men jag blev lite sned pa stilen, plus att vart bröllop är ett litet med bara de 30 allra närmaste och det kändes lite fel att ha en ex-kollega där.. men det blir nog bra! Det är ju kul att de hittat varandra genom oss..
    Hade det nu absolut inte gatt/vi inte hade velat sa hade jg helt enkelt sagt det.

• picachu

"Min käre m2bs bäste vän och vittne bjöd in sin splittnya flickvän (som är en ex-kollega till mig) till vart bröllop 3 veckor innan..2

typ det där hände oss också EN vecka före bröllopet - skitirriterande :[

• Sillal

Jag hade bara sakt..jaha vi får se..eller nej vi ska bara ha våra närmaste..

jag skulle inte vilja ha folk på vigslen som inte e bjudna på middagen..

• Duchess

Sillal:
    om du gifter dig borgerligt så går det naturligtvis att själv bestämma vilka som får komma på vigseln. Gifter du dig kyrkligt så är vigselgudstjänsten just en gudstjänst, och till den får vem som helst komma. Bara som info.. :)

• Anakin

Jag hade faktiskt ett par sådana. Eller... inte sådana som tog för givet att bli bjudna men folk jag egentligen inte hade tänkt bjuda som tryglade och bad om att jag absolut måste komma på deras bröllop som var ett par månader tidigare. först tyckte jag det var jobbigt men när jag tänkte efter är det ju trevligt att de bryr sig så mycket om oss att de vill vara med och fira vår stora dag. Så jag bjöd dem och har inte ångrat mig efteråt. En mer eller mindre spelar inte så stor roll.

• Lucia05

Såååå pinsamt med folk som tar för givet att de är bjudna till ett bröllop.

• Rosenhaga

Allvarligt talat, kommer du inte längst med att vara ärlig? Kanske inte den enklaste vägen initialt men den som är bäst på sikt.

Något typ:

"Hejsan,

Vi har inte bestämt datum för vigseln ännu, får se när det blir och vi har heller inte bestämt hur vi vill ha vårt bröllop. Just nu tänker jag bara glädjas åt vår förlovning."

Om du vill kan du ju lägga till lite i mailet ungefär så här:

"Det är ju ganska dyrt med bröllop om man skulle bjuda alla man känner och alla släktingar. På något sätt måste vi dra gränsen vid de närmaste släktingarna (och kanske inte bjuda moster Greta som vi inte har sett på flera år) och bjuda de vänner vi umgås mest med idag. Vi får se när det är dags att planera mer i detalj för bröllopet, än är det för tidigt för oss att ens göra något annat än att njuta av sommaren och vår förlovning."

Tja, något sådant. Då är du ärlig och samtidigt rak - och saklig. Min personliga erfarenhet är att det är bäst på sikt men du vet ju bäst hur relationen är idag och hur du vill att den ska vara imorgon.

Lycka till - fler sådana här frågor kommer otvivelaktigt att dyka upp när ni börjar planera. Barn på bröllop eller ej är en riktig hjärtefråga som diskuteras livligt här för att ta ett exempel.

:) :) :)

• Amazonas

Rosenhaga...
    Precis! Så borde man ju göra! Hellre säga något nu än att hon ska fråga om hennes inbjudan har kommit bort i posten strax innan bröllopet!

• nenne78

shit! Rosenhaga är ju vår frälsare vad gäller textade lösningar! Du är alltid med och ger det perfekta rådet!
    *bugar mig djupt*

• Rosenhaga

nenne78,

Tack, vad glad jag blir! Det är alltid roligt att kunna hjälpa till.

Jag har själv lärt mig mycket här på Bt och fått goda råd. Var nog rejält okunnig om bröllop när jag hittade hit första gången - och allt tokigt (och roligt) som bröllop kan föra med sig.

Vi fick tips här som ledde till att vi hittade vår festlokal - och att vi blev gifta i juni istället för som planerat i höst. *gillar forumet*

Svar på tråden Folk som bjuder in sig själva...