• jenmar

ingen budget...?

fler som míg som känner "det löser sig" när det gäller bröllopsplaneringen??

budget, va ä det?? nä men jag är grymt snål så jag fixar det nog ändå... vill lixom inte se pengarna försvinna från ett speciellt konto utan tar det lite pö om pö så jag kommer att ha jätte svårt att säga vad kalaset kommer att gå på.

o sen känner inte jag att det är såå mycket att fixa som alla säger. jag kanske är lite knäpp som inte förstår eller så är det för att jag är en "det-fixar-sig-människa"

fler som mig?? att det löser sig

• Svar på tråden ingen budget...?
  • okt2006

Min tanke är liksom att ju mindre pengar man har att röra sig med, desto viktigare med en budget så man vet vart pengarna tar vägen...

• Nickedockan

Vi har heller ingen direkt budget, vi räknar allt eftersom och anpassar oss till det... Inget av det vi ska ha är så dyrt i sig, men det blir ju såklart en del pengar ändå, trots att man skippar det flaschiga

• nyförlovad 3 juni

jag räknar o räknar o budgeterar om och hit och dit, och i slutändan så tror jag egentligen inte att det spelar nån roll, för det blir alltid som det blir ändå. jag räknar mest för skojs skull :)

• Åsa74:a

Vi kommer att ha catering. Det blir middag, dessert och vickning. Bröllopstårtorna gör vi själva. Vi har varit "tvugna" att ta ut en kuvertavgift av gästerna för att överhuvudtaget ha råd med maten till alla! Vi får kompispris på cateringen och tack vare det blev inte kuvertavgiften särskilt hög (130kr/vuxen och 80kr/barn). Den summan som vi får in i kuvertavgift täcker precis maten + ett glas öl eller vin till maten. All läsk, övriga drycker mm köper vi själva.

• jenmar

ja det är oxå ett sätt att lösa det hela, fast jag tycker inte att det känns riktigt rätt... men det är ändå en lösning

• Zozo

Tja, budgeterar man slipper man kanske ta ut kuvertavgift?! Nä, men ärligt talat sa har vi alltid ordning pa vad som gar in och ut pa kontona och utan att budgetera hade det aldrig fungerat!
    Jag menar, inte sjutton hostar jag upp 12 000 euro till bröllopet och 10 000 euro till fasadrenovering samma ar heller om jag inte budgeterat!? (exempel)
    Jag tror att antingen har man väldigt mycket pengar och behöver därför inte budgetera eller väldigt sma "vanliga" utgifter och behöver inte göra det av den anledningen...
    A andra sidan, har man överhuvudtaget kunnat räkna ut att man maste ta kuvertavgift, ja da maste man väl ha budgeterat pa ngt sätt, eller?

Att man sen inte maste planera allt in i minsta detalj kan jag halla med om

• jenmar

jo visst är det väl så att man inte kan ta flera stora utgifter samma år om man inte har koll på ekonomin. förra året fick vi barn, året innan reste vi, det här året gifter vi oss - nästa kanske vi hittar drömhuset- nästa blir det fix på huset osv... man har ju sina små planeringar i huvudet...

• Lena+Mattias=sant

För min del var en ungefärlig budget nödvänding. Först räkna ut hur mycket vi kunde spara ihop (36 000kr) och sen hur mycket av det vi tänker oss lägga på festen (18 000) det ger oss ett hum om hur många vi kan bjuda och vilken typ av lokal vi kan ha. Hade jag inte kollat upp budgeten i början hade jag planerat ett bröllop vi inte hade haft råd med.

• jenmar

nä det är klart att ett hum om vad som allt kommer att kosta det måste man ju ha - annars är man nog ekonomisktoberoende vilket i o försig inte skulle vara helt fel

• tryswe

Jenmar
    Vi hade/har inte heller någon budget. Vi gör som vi brukar; tänker ut vad vi vill ha och sedan ser vi hur långt pengarna räcker för att få det vi vill, slutligen kompromissar vi om vi måste. Med andra ord blir slutsumman för vår dag + ringar + resa mer än vi kanske hade bugeterat från början om vi hade bugeterat... men nu gjorde vi ju inte det....

• Zozo

Jo, ekonomiskt oberoende hade väl inte varit fel?!

tryswe - jo, men det är vâl just det som ÄR budgetering!!? Se hur mycket man har och vad det räcker till? Om man sedan sitter och platar i exceldokument eller räknar i huvudet har ju ingen betydelse!

• tryswe

Zozo
    Jaha, är det budgetering...? Jag trodde det var när man bestämde i förväg hur mycket pengar man har att göra av med och sedan gör man av med dom? Kanske vi gör "dynamisk bugetering"?
    Men strunt samma, så länge det fungerar så!

• Lena+Mattias=sant

det är oxå budgetering. Mer strikt budgetering och er är mer dynamisk men ni kontrollerar fortfarande att ni har råd med det ni vill ha innan ni köper det.

• Zozo

Dynamisk budgetering.. fniss... Det later ju urkul!
    Som sagt, sa länge det fungerar sa är det ju bra!

Svar på tråden ingen budget...?