• brallis

var info om namnbyte

Är det någon som vet var man ska vända sig för att ansöka om namnbyte. Vi har tänkt att ta min svärmors efternamn. Min blivande har fått sitt namn efter sin far men vill inte behålla detta. Det borde väl gå för honom att byta till sin mammas namn och att jag sedan får detta namn när vi gifter oss. det som gör mig orolig är att det inte är min svärmors flicknamn utan namnet har hon fått som gift. Tror ni detta går ändå?? Kostar det pengar? Var ska man vända sig för information?
    Vore verkligen tacksam för hjälp!!!

• Svar på tråden var info om namnbyte
  • gullerika

ta kontakt med skattemyndigheten - de har rätt blanketter och kan säkert svara på dina frågor :) LYCKA TILL!

• brallis

tack! ska ringa och höra med dem.

• junibrud2006

Det gick visst inte så vi klistrar väl in istället!

Jag skulle vilja ta mina föräldrars efternamn. Vilka regler gäller?

Genom anmälan till skattekontoret kan du byta till ett namn som någon av dina föräldrar bär eller senast har burit som ogift.
    Exempel 1:
    Du heter Andersson. Din far heter Andersson och din mor heter Bengtsson. Du kan byta till Bengtsson.

Exempel 2:
    Du heter Andersson. Din mor hette Olsson som ogift. Du kan byta till Olsson.

Förutsättning för bytet är att du inte redan gjort ett sådant byte någon gång efter det att du fyllt 18 år. En anmälan om namnändring ska vara skriftlig och göras till ditt skattekontor.

Om du redan ändrat namn efter fyllda 18 år eller om du burit din makes namn får du ansöka om namnändring hos Patent- och registreringsverket. För mer information www.prv.se (öppnas i nytt fönster).

När anmälan blivit godkänd kommer ett registerutdrag att skickas till dig. Namnet kommer sedan att lämnas till många andra myndigheter och företag.

• brallis

å, tack så mycket, jättesnällt!

Svar på tråden var info om namnbyte