• Kall stjärna

Jag mar illa! Varfor?

Forutom att vara med barn, varfor skulle man ma illa i en veckas tid av och till? Har ni nagra forslag pa varfor?

Och ar jag med barn sa ar det bara 3 veckor ganget sa det ar val for tidigt att ma illa anda? Och det kommer och gar under hela dagen men verkar mest komma en stund efter att jag har atit. Ar det nagon som vet varfor? Forovrigt, det ar val i stort sett omojligt att ha "vanlig" mens med p-piller och anda vara med barn? Jag hade glomt ett, enda piller en gang forra manaden.

• Svar på tråden Jag mar illa! Varfor?
  • onsdag i oktober

Zoois: Läste ditt inlägg igen.
    Fick inte riktigt ihop var i menscykeln du är. Du skriver att du testat för tidigt men samtidigt att mensen inte kommit.
    När ska du ha mens?

• Zoois

onsdag i Oktober: Jag testade i förra veckan (innan beräknad mens). Nu har det gått några dagar och mensen skulle ha kommit för två-tre dagar sen. Blev det klarare?

• Buslinna

Hej!

Har inte läst alla svar, så någon kanske redan har föreslagit det här. :) För mig låter det som att det skulle kunna vara lågt blodtryck. Det låter som att du är tämligen smal och att du dessutom svimmade ...

Min bror har problem med lågt blodtryck och han har problem med yrsel och svimmar ibland. En kompis likaså.

• picachu

Kall Stjärna! Tant Rosa kom på besök idag, så det är lungt.
    Jag kan nog ha varit trött och semisjuk för att jag styrketränat några ggr under förra veckan och veckan före, och slarvat med vätska och mat. Jag har tagit det lungt under veckan och tänkte köra igång idag igen, men se till att dricka som en galning under dagen. Jag svettas som en gris på träningen när det är varmt - säkert blir jag av med 3 liter vätska på bara svett, haha. Så det vore inte så konstigt om det var vätskebrist.

Jag håller tummarna för att du får goda besked, Kall Stjärna! Kram!

• pickolina

Låter ju som att det troligtvis varit just mat och/eller vätska som kroppen saknat, i båda era fall. Vi får hoppas på att det är så... :)

Var rädda om er i framtiden!

Å "Kall stjärna", då är du något underviktig och har säkerligen lågt blodtryck?! Det behöver inte alls vara farligt men något att ha i åtanke när det gäller just sådana här saker... Jag har fortfarande problem, framförallt när det är varmt. Jag är inte underviktig längre men vet att jag har lågt blodtryck och kanske är det därför jag vet inte... ATT jag är känslig är ett faktum i alla fall. När jag var underviktig så drabbade detta mig konstant dock och på så sätt har jag fått lära mig hantera det... Min mamma funderade tom på om jag var diabetiker förr. Hur som helst, tänk på att inte slarva för mycket med mat och vätska och ha gärna något med dig i väskan när du är ute och far. Pripps energy har varit min räddning, då den innehåller både vatten och salter. När jag är utomlands så brukar jag alltid ha typ en snickers eller liknande med mig...

• Kall stjärna

Gud vad gulliga alla ar har som forsoker hjalpa varann! Kram till er!

Skont att hora Picachu att du inte ar med barn, lattnad va? Mitt test stod det "inte gravid" pa. Pust. Paranoid som jag ar sa laste jag det 30 ganger for att vara saker pa att det stod "inte" forst och tankte testa igen om ca 14 dagar bara for att vara 200% saker. Sa jobbig ar jag...

Enligt lakarna sa har jag varken lagt blodtryck eller blodsocker. Men nagot ar det ju som ar fel! Sen jag svimmade sa satter jag mig ned omedelbart jag kanner mig dalig och ater/dricker nagot, helst nagot sott som cola da gar det fortast att repa sig.

Jag ska forsoka att battra mig med maten och se om det blir battre. En sak vet jag iaf och det ar att jag har oerhort svart att klara varmen. Kan inte vara ute lange alls om det ar varmt utan att bli svimfardig.

• pickolina

Kall stjärna

Jag har alltså inte onaturligt låg blodtryck, utan låg och BRA som de alltid säger... :) Har man för lågt blodtryck kan man ju få div andra problem och det har jag inte. Jag har kollat blodsockret flera ggr för att kolla om jag är diabetiker men blodsockret är superbra oxå.... Det handlar nog helt enkelt om en känslighet gällande blodsockersvängningar eller liknande.

Man kan tex äta krom för att förbättra det.... Hmmm, vet inte om jag märkte någon sxtrem skillnad men lite kanske.

Förstår vad du menar med solen... Så fort det är varmt så blir jag illamående, svag osv osv och måste antingen komma ifrån solen/värmen eller ha tex pripps enery nära till hans. Med hjälpt av pripps klarar jag faktiskt att vistas i solen ganska hyffsat.... Däremot så blir det jag heeeelt koko i skallen om solen ligger på rakt på huvudet och det finns inget som får mig att fixa det.

Så, om det är sådana besvär du har så har du säkert inget medicinks fel utan bara en känslighet och mina råd skulle vara att göra som jag gör.. Undvik att vara i direkt solsken och när du är det så ha alltid typ pripps energy med dig och alltid något sött, gärna med chaklad med dig. Choklad innehåller nämligen ett ämne som lindrar illamående + att du får upp blodsockret....

• Kall stjärna

Ja, det later onekligen som om vi lider utav samma sak Pickolina.

Jag har "extra mat och dryck" i bilen men jag kanske maste borja ta med nagot i handvaskan oxa for att vara pa den sakra sidan. Jag vill ju inte svimma igen bland massa okanda manniskor.

Tack for dina rad! Och tack till er andra oxa forstas.

• onsdag i oktober

picachu: Vad skönt att allting löste sig!

Kall stjärna: Jag tror att det mycket väl kan ha att göra med värme, vätskbrist, undervikt.
    Det ska ju bli lite svalare till helgen så jag hoppas att du kommer att må bättre.
    Fortsätter dina symtom tycker jag att du ska söka läkare. Du kanske har lågt blodvärde, B12-brist eller något annat som lätt kan rättas till.

Kramar till er alla

• pickolina

Kall stjärna

Ja om man tex knatar runt på stan osv är det bra att alltid ha det med sig... Jag brukar tex gå och ta en klunk då och då av min dricka och det fungerar jätte bra... Det är jobbigt att vara så känslig men om man är medveten om det så finns det ju som sagt små tips och tricks så man kan underlätta situationen och slippa svimma eller kollapsa..... :) Men du verkar ha koll på läget. Du får bara inte ignorera det utan verkligen ha det åtanke hela tiden...

• marro

TS, jag tror som någon annan skrev att det kan ha med blodsockret att göra. Men tänkte på en annan sak...jag lider nmäligen av lågt blodtryck, och upplever alla de symtomen du skrev om...i kombination med värmen som är nu och lågt blodsocker kan man få för sig att man ska dö eller nåt. Så kolla upp blodtrycket oxå...

• Åsa74:a

Ville bara säga att jag mår illa titt som tätt pga stress inför bröllopet... Inte så att jag kräks, men ändå.

• onsdag i oktober

Hur går det tjejer? Fortfarande illamående? Fått reda på orsaken? Mens?

• utvandraren

För er alla med problem med blodsockret:

Försök äta mera långsamma kolhydrater. Läsk och godis hjälper ju inte i längden. Jag är smal(179cm, 60kg) och äter massa och regelbundet. Förut kunde det gå länge mellan måltiderna och jag blev trött, dåsig, sur etc. Nu har jag dragit ner på allt sött, äter bara grovtbröd om jag ska ha bröd och har nötter som snacks. Mår super! Jättebra verkligen! Humöret och orken håller i sig! Och jag får aldrig yrsel när jag reser mig fort som jag fick förr.
    Självklart slinker det ner en glass då och då, men det är liksom inte det vesentliga. Jag äter frukost, lunch, mellanmål, middag och oftast ett kvällsmål!

• Future Mrs C

Skönt att läsa detta och veta att man kan må illa utan nån större anledning..jag har haft diffust illamående i ett par dagar, lite huvudvärk, yrsel när jag rest mig. Slutade m p-pillren i oktober och har bara haft oregelbunden mens sen dess ( 3 ggr) så man blir ju lite orolig. En bebbe just nu är inget jag vill ha, precis som vissa av er andra.

Det har ju varit väldigt varmt på sistone, så jag satsar på att det är det och hoppas på att det blir svalt ett tag nu.

Ang. vätskeersättning kan man köpa brustabletter som heter Resorb, de funkar bra.

• pickolina

Future Mrs C

Just det...de har jag glömt bort...jätte tack för tipset, ska genast köpa sådana... :)

Svar på tråden Jag mar illa! Varfor?