Fea eller någon annan med kunskap om löneförhandling
Hej!
Skulle behöva lite praktisk hjälp till min sambo som snart ska löneförhandla.
Han jobbar som produktchef på ett av Sveriges stora företag. Började som innesäljare 1998 i en mellanstor svensk stad och fick tyvärr en väldigt låg ingångslön (15 300) p g a att han inte hade sin högskole-examen klar, men blev skriftligen lovad att höja sin månadslön med 500 kr när examen var klar. Han är högskoleingenjör (d v s han är med i TCO, kan ej gå med i CF p g a att han inte har 120 p)
Sedan 1998 har han ökat sin lön med mer än 11 000 i månaden, men ligger fortfarande långt under vad lönestatistiken säger att han ska ha om man t ex går in på TCOs hemsida. Om man jämför med säljare och andra produktchefer som är kanske 2-10 år äldre (inom samma del av företaget) så har de löner på cirka 10000 mer i månaden. En kille som är nyanställd (kom från det militära) fick en ingångslön på nära 40 000, trots att han inte har några speciella kunskaper.
Nu vill min sambo försöka få upp sin lön ordentligt och jag förstår att man inte kan hålla på att jämföra med vad andra har i ett lönesamtal, men har ni några tips på hur man kan gå tillväga vid löneförhandlingen. Jag vet att bästa sättet att få upp sin lön är ju att byta jobb, men han trivs väldigt bra förutom lönen, och vill helst jobba kvar. Han har kontaktat facket (TCO), men inte fått någon hjälp alls därifrån. De tycker i stort sett att han ska vara nöjd med den procentsatsen han fått.
Tips, idéer mm på hur man går till väga?
Tacksam för alla förslag....