• JoMiJon

ca 2500kr eller runt 3000kr för en barnvakt..

Är det väldigt dyrt och onödigt?
    Barnvakten bor på gotland så jag har räknat ut vad hennes resa hit kostar och sen vad hon får för besväret.
    Barnen hon ska ta hand om har träffat henne förrut och är då i åldrarna 8.5 år 6.5 år 4.5 år och nästan 3 år.
    Tjejen är nog 19 år då tror jag.

Tanken var att hon får vara med på vigseln + middagen men att hon då sitter i närheten av barnen och sen att hon åker med barnen hem till oss eller till svärmor efter middagen med våra 4 barn i troligtvis vår bil som har alla bilstolar. Hjälp med att få in dom i bilen etc får hon säkert..

Våra vanliga barnvakter som tex farmor vill nog vara med på festen så därför funderade vi på att låna in denna..

Är det värt 3000kr för barnen att slippa festen och för oss att slippa oroa oss för barnen?

Hur har ni andra gjort som har barn?

• Svar på tråden ca 2500kr eller runt 3000kr för en barnvakt..
  • mammaK

Får hon boende och mat eller måste hon betala det själv?

• JoMiJon

Hon får bo hos antingen oss eller svärmor och på båda ställena finns det mat.. hos svärmor som hon troligtvis bor hos får hon tom maten lagad..

• mammaK

vart bor ni i landet? Jag menar vad blir resekostnaden, gotlandsfärjan tor blir ju ca 350 kronor utan bil.

• JoMiJon

vi betalar om hon tar med bilen..

vet inte om hon får betala gotlandspris eller vanligt på färjan..

vi bor i Växjö så jag räknade vå växjö oskarshamn runt 13 mil och 630kr

• amr

Jag tycker det verkar vara en helt fantastisk lön för en 19-årig tjej för mindre än ett dygns jobb.

• JoMiJon

amr själva lönen blir ju bara 500-1000kr beroende på vad resan kostar.. men det hoppas jag duger så får vi lugn och ro..

• mammaK

Är hon skriven på gotland så får hon gotlandsrabatt! Jag tycker 500-1000 kronor utöver resan är skäligt. Hon har ju dessutom husrum och mat. Sen får hon ju vara med på festen!

• JoMiJon

mammaK
    hon får iaf vara med på middagen..

• mammen

Vi har tänkt anita en av våra dagisfröknar (har iofs inte frågat än) som barnvakt. Hon kommer isf vara med på vigseln och middagen, sedan får hon ta vår bil hem till oss med våra små barn, samt 3 tonåringar. Vi hoppas att hon nöjer sig med max 1000:- Annars får vi komma på en annan lösning.

• JoMiJon

mammen det var ju smart lösning.. i värsta fall kanske jag kan fråga någon av dom som brukar praktisera på dagiset..

• krammia

Jag som är gammal barnflicka tycker det låter lite väl mycket pengar. Dina barn är ju ändå så pass stora att de förstår vad en barnvakt är. Kan du inte fråga någon granne eller någon tonåring lite närmre? Jag fick 50kr/timmer som barnvakt och det tyckte jag var bra. Är ju ändå oskattade pengar.

• JoMiJon

krammia
    vi känner inte någon som kan vara barnvakt som inte ska vara med på bröllopet. Till 3 barn är det ju bara tills deras mamma hämtar dom dagen efter men vårt barn behöver ju barnvakt längre tid och då kan hon avlasta svärmor.
    Tror inte svärmor släpper in främmande att ta hand om barnbarnen, och hennes djur under festen

• mammaK

JoMiJon
    Oj såg att jag hade skrivit festen, menade middagen...

Svar på tråden ca 2500kr eller runt 3000kr för en barnvakt..