• Sweety

Sweety är gift!

Hej alla,

Nyss hemkomna från bröllopsresan tyckte jag att det var dags att gå in på BT och skriva en liten berättelse om bröllopet 10 juni samt lägga ut lite bilder.

Vaknade ca halv 8, lite för tidigt. Frisören Sandra Joelsson kom hem till oss strax innan 9, då också min syster som var tärna, kom. Håret blev jättefint ? mycket löshår, champagnefärgade rosor och så slöjan över. Min mans (då blivande mans) syster sminkade oss ? jag blev riktigt snygg. Det var så mysigt att bli iordningfixad. Och så kom blommorna. De var så fina, precis som jag ville de skulle se ut.

Jag trodde vi hade gott om tid, men som vanligt tar allt längre tid än vad man tror. Kl. halv 2 var vi tvungna att åka hem till pappa för att ta på oss klänningarna (de var där av anledningen att min man Joakim inte skulle få se dem innan vigseln). Det är bökigare än vad man kan tro att gå när man har på sig en klänning med stort släp.

Åkte till Östra Ryds kyrka och solen sken ? yes! Det var så varmt. Jag hade inte varit så nervös veckan innan ? bara lite hispig och detaljfreak, men när jag kom fram till kyrkan blev jag jättenervös. Helt plötsligt sjönk det in att massor av gäster väntade på oss i kyrkan. Och klänningen var lite för lång, tänk om jag snubblar på den. Då var det skönt att gå in tillsammans med Joakim.

Trots min nervositet minns jag allt i kyrkan: våra psalmer (?En vänlig grönska? och ?Den blomstertid?), solisten Maria från Rent-a-singers två underbara sånger (?För kärlekens skull? och ?From this moment?) och förstås våra löften. Jag var nervös att jag skulle säga fel, men det gick utmärkt! Innan vigseln trodde jag att jag skulle gråta i kyrkan, men jag var nog så koncentrerad så det blev inget av det. Joakim däremot fick tårar i ögonen? Prästen var underbar och avslappnad.

Det var så kul att få prata med alla gäster på trappan efteråt och få rosblad kastade på sig. Vi tog gruppkort med alla gäster och sedan åkte vi iväg i fotografen Jannis Jaguar för att ta lite kort i dels i det gula rapsfältet utanför kyrkan och i Djursholm vid vattnet. Åkte till festlokalen Edsbergs slott och tog fler kort. Gästerna hade under tiden gått tipspromenad med frågor om oss och fått snittar och bubbel. Nu blev det skål!

Var tvungen att kika in i festlokalen och se dukningen ? det var så fint! Mycket kul hände under middagen: tal från Joakims pappa, min pappa, möhippegänget och så best man (det var så roligt tal). Det blev sånguppträdanden och vi fick leka skoleken. Toastmastern var jättebra. Maten (som kom från Rent a James catering) och vinet var gott. Festprogrammet med bland annat med en kort beskrivning av varje gäst blev uppskattat av gästerna.

Efter middagen blev det mingelpaus och sedan valsa vi till ?An der schönen Blauen Donau?. Vi hade inte övat särskilt mycket så det gick sådär. Svårt att dansa i långklänning med underkjol. Sen kom tårtan som vi mumsade på. Det enda som gick fel under dagen (utom småmissar som bara jag märkte) var att jag mådde lite dåligt ett tag efter tårtan så jag orkade inte dansa så mycket som jag velat. Det var troligtvis värmeslag, det var flera som mådde lite sådär.

Det var i alla fall ett otroligt drag på dansgolvet, mycket tack vare DJ Danne från Showfabriken. Många verkade ha superkul! Kommentarer vi fått efteråt var bland annat att det var den bästa dagen på år och dar för vissa gäster. Dagens starkaste minne, förutom att vi fick varandra, var att jag kände mig så fin. Jag fick så mycket komplimanger och särskilt för min klänning från gästerna, serveringspersonalen, DJn m fl. Och toastmastern sa att han borde köpa den och spara den till hans framtida fru (som han inte träffat ännu)!

Vi övernattade på Stallmästaregården. Morgonen därpå fick jag morgongåva ?en ?Jag älskar dig?- bok av Joakim (jag gav honom en sådan för ett år sedan). Var tvungen att sträckläsa hela boken. Jag gav en egenskapad "secret box". Vi öppnade presenterna hemma hos oss sen ? vi fick både pengabidrag och fina presenter.

På måndag morgon åkte vi på vår bröllopsresa till Singapore, Kuala Lumpur och Borneo. Jag orkar inte skriva om alla detaljer, men det var en lagom mix av shopping, storstad, sevärdheter, god mat, sol och värme, slappa på lyxhotell, häftiga djur och många pussar och kramar.

Nu i efterhand känns det lite tomt när allt är över. Men det är mysigt att vara gift och vår familjekänsla har vuxit sig starkare. Man har ju foton och videofilmen kvar. Och nu kommer ofta lite glädjetårar när man tänker tillbaka på dagen.

För några bilder från fotografen kolla länken: www.jannisnet.com/brudpar/anna_joakim/index.html

Jag har hur många bilder som helst hemma, men har inte orkat lägga upp dem på nätet än. Det kommer.

/Sweety ? nu fru Skoglund

• Svar på tråden Sweety är gift!
  • Victory

Jättefina bilder på ett superfint par!!!

• Meya1

Åh va fina ni var! Och fint efternamn Det kommer jag åxå att heta som gift!

• _sus_

Fantastiskt Sweety
    så underbart vackra ni var.

Kram Sus

• somsom

Grattis grattis!!!

vilka oootroligt fina bilder!! och var fina ni var, båda 2!

Lycka till!!

• Anna O

Håller med alla ovan, fantastiskt fina bilder, och tur med vädret hade ni oxå!;)

• Andreas_flicka

Åhh vad fina ni var!

Lycka till!

• Sweety

Tack återigen för alla lyckönskningar och komplimanger. Det glädjer en gammal BT:are.

• Fru Isborn

Grattis! Ni är otroligt fina och bilderna är jätte vackra!
    Lycka till med äktenskapet!

• Lilltrolle

Nu har jag kollat in frisyren - så tjusig så! Tack än en gång för titten!!

• Meddelande borttaget
  • Nonika

JÄttefint!!
    Fina bilder...fint brudpar...ja, allt var fint!!

• Eruraina

Sweety:

Grattis till ert bröllop. ni var jätte fina. Måste fråga dig om hur ni upplevde det och fota er efter vigslen. Vad tyckte gästerna?

Vi har själva planer på fotografera oss efter vigslen.

• Sweety

Återigen tack för alla komplimanger!

Eruraina: Fotografering före eller efter vigseln är en svår nöt att knäcka. Men eftersom min man ville att vi skulle vara gifta på korten så blev det så.

Jag kan tänka mig att om man fotar sig före vigseln så kan man kanske se lite mer stel ut på fotona - om man är nervös. En annan nackdel är ju att man måste gå upp tidigare på morgonen - jag vaknade kl. 8 och vi gifte oss kl. 15 och jag tyckte vi hade det lite småstressigt i alla fall. Fotograferingen var roligare än vad jag trodde den skulle vara - vi var båda i ett glädjerus!

Fördelar med att fotas före vigseln är ju att man får mer tid med gästerna. Vi hade en tipspromenad som de kunde gå. På dagen var det ju väldigt varmt, så alla gick den kanske inte. Brudgummens pappa smög iväg och övade på sitt tal! Jag har inte hört några kommentarer ännu om att vi dröjde för länge eller så. En annan fördel kan ju vara att man kanske slappnar av inför vigseln. Men om man ska fotas ute kanske klänningen blir smutsig!

Vet inte om du blir så mycket klokare av mitt inlägg, men jag tror det blir bra hur man än gör!

• Eruraina

Sweety :

Vi står och väger mellan före eller efter. Mest jag. Min sambo tänker inte så mycket på det. Jag har ju det med att jag vill att han ser mig första gången i kyrkan. Ena dagen vill jag efter vigslen sen nästa smidigat före. med tanke på gästerna. Vi hade oxå tänkt oss ha tipsrunda för gästerna medans vi fotgraferas. Och att toastmastern tar kort på alla gäster åt oss. alla i gruppen och i sällskap så som man är inbjuden. för att ha dte senare.

När min syster gifte sig i maj. Blev dte strul med maten som de skulle hämta, så vi hade nog ca 1½timmes väntan där, som inte alls känndes dryg eller jobbig, utan alla gick runt och mingla och pratade. Och då släppte jag mina farhågor med väntan. Men kan ändå inte riktigt bestämma mig.

• Ängla

Vilket vackert brudpar, härligt! Vilket underbart släp du hade på din fina klänning! Ni har verkligen fått bra bilder från fotografen.

Grattis igen förresten!

Verkar som att ni hade en helt underbar dag och det verkar väldigt fint där vid Edsbergs Slott!

Svar på tråden Sweety är gift!